Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Psycholog. diagnostika dětí a dospělých (KPS / PDDD)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPS / PDDD - Psycholog. diagnostika dětí a dospělých, Filozofická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Klinické metody: vymezení, pozorování (druhy, průběh, registrace, interpretace, chyby), rozhovor (druhy, průběh, techniky vedení rozhovoru, registrace a interpretace), anamnéza (druhy, průběh, struktura), analýza spontánních produktů.2. Diagnostika inteligence u dětí a dospělých: jednodimenzionální (Raven, Cattell, Unesco, D48, VMT, Kohsovy kostky etc.) a vícedimenzionální testy (AIT, IST, MIT, WAIS-R, WAIS-III, WPPSI, PDW, WISC).3. Testy pozornosti, pracovního tempa a paměti: Číselný čtverec, Bourdonův test, číselný obdélník, TKP, WMS III, BURT, MFD, LGT 3, subtesty komplexních testů etc.4. Testy osobnosti a interpersonálních vztahů: jednodimenzionální a vícedimenzionální testy osobnosti, MMQ, MAS, KSAT, STAI, MMPI, BIP, BOD(h), 16PF, Freiburský dotazník, Big Five, NEO, Logo test etc.; testy interpersonálních vztahů ICL, FIRO-b, TIR etc.5. Vyšetření speciálních schopností: testy kreativity (Torrance), testy technických schopností (Soeweho kostka, Loeweho pyramida), testy verbálních a matematických schopností (Doplňování vět, Kalkulia).6. Neprojektivní kresebné techniky a projektivní metody u dětí a dospělých: Slovní apercepční test, ROR, TAT, Nedokončené věty, Rosenzweig, Baum test, Test tváře, H-T-P, Test světa, Obrázkový test světa, Lüscherův test, Barevný pyramidový test, Kresba postavy, Zkouška obkreslování, Bender-Gestalt test, dětský ROR, Michalovo projektivní interview, CATO, dětský Rosenzweig, obrázkově frustrační test, interpretace kresby a hry.7. Diagnostika organického poškození mozku: Bender-Gestalt, MPDT, DCS, Trail Making Test, neuropsychologická diagnostika (Lurija, Halstead-Reitan).8. Vymezení diagnostiky dětí, specifické rysy diagnostiky dětí, diagnostické strategie, aplikace klinických metod v diagnostice dětí.9. Diagnostika v útlém věku: Apgar skóre, Brazeltonova škála chování novorozence, Gesellova vývojová diagnostika, Kovaříkův vývojový screening, škály Bayleyové, Mnichovská funkční diagnostika etc.10. Předškolní období a diagnostika školní zralosti: Heidelberský test řečového rozvoje, Vinelandská škála sociální zralosti, Orientační test školní zralosti Kern-Jirásek, Zkouška znalostí předškolních dětí, Obrázkově slovníková zkouška, IMV-5, Test laterality.11. Testy speciálních schopností u dětí: Edfeldtův reverzní test, zkouška sluchové diferenciace, Ozeretského škála, Číselný čtverec, Test cesty, WISC-III, Reyova komplexní figura, Bentonův test.12. Testy osobnosti a sociálních vztahů: JEPI, ADOR, Test rodinných vztahů, CMAS, SPAS, Škála dětské úzkosti a úzkostlivosti (ŠAD), Cattellův osobnostní dotazník pro děti, Škála dětské depresivity CDI, Test morální zralosti Kotáskové.13. Psaní a formulace závěrečných zpráv a nálezů.

Získané způsobilosti

Student získá přehled o základních otázkách psychodiagnostické problematiky. Zorientuje se v hlavních oblastech diagnostiky a získá znalosti o hlavních používaných diagnostických nástrojích. Seznámí se s jejich charakteristikami a získá základní dovednosti v jejich používání (volba vhodné metody, administrace, vyhodnocení, interpretace). Osvojí si také poznatky o specificích psychologické diagnostiky dětí a dospívajících.

Literatura

Říčan, P., Krejčířová, D. a kol. Dětská klinická psychologie. Praha: Grada Publishing, 2006. Vágnerová, M., Svoboda, M, Krejčířová, D. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, 2009. SVOBODA, M. Psychologická diagnostika dospělých. Vyd. 3. Praha : Portál, 2005. Morávek, S., Zahornacká, A. Úvod do psychodiagnostiky dospělých (skripta). Olomouc: FF UP, 1999. Kellerman, H., Burry, A. Handbook of psychodiagnostic testing: Analysis of personality in the psychological report. 4th edition. New York: Springer, 2010. Lezak, M. D., Howieson, D. B., Loring, D. W. Neuropsychological assessment. Oxford: Oxford University Press, 2004. Campbell, J. M., Kamphaus, R. W. Psychodiagnostic assessment of children: Dimensional and Categorical Approaches. New York: Wiley, 2006. Greene, R. L. The MMPI-2: An interpretive manual. Michigan: Allyn and Bacon, 2000.

Požadavky

Povinná účast na seminářích. Úspěšné zvládnutí průběžných didaktických testů. Očekává se intenzivní samostatné studium literatury. Aktivní účast na seminářích. Realizace administrace vybraného diagnostického testu na konkrétní osobě a jeho vyhodnocení a základní interpretace.

Garant

doc. PhDr. František Baumgartner, CSc.

Vyučující

doc. PhDr. František Baumgartner, CSc.