Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Edukativní psychologie 1 (KPS / PDPS1)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPS / PDPS1 - Edukativní psychologie 1, Filozofická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Přednášky:1.Vymezení edukativní psychologie a její vývoj, začlenění edukativní psychologie v systému psychologických a edukačních věd, její místo v poradenství pro děti a mládež. Učení a vzdělávání, celoživotní vzdělávání. Zadání seminárních úkolů.2. Vybrané teorie učení. Mechanismy učení.3. Proces učení a jeho fáze, zákonitosti v učení.4.Styl učení.5. Druhy učení - podmiňování, verbální učení.6. Druhy učení - pojmové učení, problémové učení.7. Kreativita v učení.8. Sociální učení.9. Podmínky pro učení.10. Chyba v učení.11. Samostatné učení, autoregulace učení.12. Diagnostika výkonu učícího se.13. Výukové problémy a možnosti poradenské intervence.

Získané způsobilosti

Student se naučí diagnostikovat a řídit proces učení ve vzdělávání dětí i dospělých, zvyšuje efektivitu autodidakce. Analyzuje a strukturuje obsah vzdělávání, osvojí si didaktické metody a prostředky, seznání se s organizováním výuky. Získává základy dovednosti vyučovat (vzdělávat). Kriticky přistupuje k teoriím učení, je schopen je komparovat, posoudit jejich přínos a aktuálnost. Z hlediska profilových kompetencí výuka prohlubuje především teoretické, komunikační, diagnostické a intervenční kompetence - intervence vzdělávací, práce s klientem s obtížemi v učení. Rozvíjí také schopnost přijímat etická rozhodnutí a učí zvládat konfliktní situace.

Literatura

Slavin, R.E. Educational Psychology. Theory and Praktice. Boston: Pearson, 2006. Vacínová, M., Langová, M. Kapitoly z psychologie učení a výchovy. Praha: Univerzita Jana Ámose Komenského, 2008. Ďurič, L., Hotár, V., Pastier, J. Pedagogická psychológia. Bratislava: SPN, 1997. Mareš, J. Pedagogická psychologie. Praha : Portál, 2013. Kusák, P., Dařílek, P. Pedagogická psychologie, Část A a B. Olomouc: PdF UP, 1999. Schneiderová, A. Pedagogická psychologie 1. Psychologie řízeného učení. (Distanční studijní text). Ostrava: OU, 2003. Čáp, J., Mareš, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. HVOZÍK, S. A KOL. Vybrané kapitoly zo školskej psychológie. I.,II. Prešov: FF Prešovskej univerzity, 2000. Belcourt, M., Wright, P. C. Vzdělávání pracovníků a řízení pracovního výkonu. Praha: Garda, 1998. HRABAL, V. HRABAL, V. Diagnostika. Pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. 2. vyd. Praha: Karolinum, 2002. Cipro, F. Galerie světových pedagogů I, II, III. Praha: Cipro, 2002. PETTY, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 1996. Riefová, S. F. Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole. Praha: Portál, 1999. Helus, Z., Hrabal, V., Kulič, V., Mareš, J. Psychologie školní úspěšnosti žáků. Praha: SPN, 1979. Fontana, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1997. Zimmerman, B. J., Schunk, D. H. (Eds). Self-Regulated Learning. From Teaching to Self-Reflective Practice. New York: Guilford, 1998. MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál, 1998.

Požadavky

Prezentace vybraného tématu, autodiagnostika stylu učení, závěrečný písemný test.

Garant

PhDr. Anna Schneiderová, CSc.

Vyučující

PhDr. Anna Schneiderová, CSc.