Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Edukativní psychologie 2 (KPS / PDPS2)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPS / PDPS2 - Edukativní psychologie 2, Filozofická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Úvod, rekapitulace a aktualizace poznatků z předcházejícího kurzu(Edukativní psychologie 1). Výchova, sebevýchova, reedukace. Edukace aporadenství pro děti a mládež.2. Role žáka a její utváření. Vliv rodiny a dalších sociálních činitelů na formování role.3. Role učitele její zvláštnosti a současné historické změny. Konflikta nejednoznačnost v této roli.Zátěž v roli edukátora.4. Učitelské typologie, pojetí a význam.5. Interakce učitele (vychovatele, edukátora) a žáka (vychovávaného,edukovaného), její zvláštnosti, problémy.6. Styly vedení.7. Hodnocení výkonů a osobnosti edukovaného, formy hodnocení. Zkoušení a klasifikace.8. Odměna a trest, povzbuzování.9. Výchova - styly a přístupy (psychologický rozbor).10. Výchovné metody a prostředky (psychologický rozbor).11. Školní třída - struktura a klíma.12. Šikana v edukačním prostředí.13. Výchovné problémy jednotlivců a možnosti poradenské intervence.Semináře:1. Zadání seminární práce a referátů.2. - 10. Prezentace referátů v návaznosti na přednášky.11. - 13. Prezentace a obhajoba seminárních prací.

Získané způsobilosti

Student dokáže srovnat pojetí výchovy a vzdělávání některých představitelů, utvořit si vlastní názor na ně a kriticky posoudit jejich možnosti aplikace v současnosti. V rámci seminární práce diagnostikuje, analyzuje, popisuje, hodnotí a prognózuje další vývoj vybraného problémového žáka či skupiny. Z hlediska profilových kompetencí výuka prohlubuje především teoretické a komunikační kompetence, v rámci seminární práce pak zejména kompetence diagnostické a intervenční. V práci s problémovým klientem (žákem, skupinou) rozvíjí způsobilost řešit dilemata a pracovat s přístupy ke klientům v souladu s principy jejich užití a schopnost přijímat etická rozhodnutí.

Literatura

Slavin, R. E. Educational Psychology. Theory and Practice. Boston: Pearson, 2006. Schneiderová, A. Edukativní psychologie 2. Ostrava: OU, 2004. Ďurič, L., Hotár, V., Pastier, J. Pedagogická psychológia. Bratislava: SPN, 1997. Kusák, P., Dařílek, P. Pedagogická psychologie. Část A a B. Olomouc: PdF UP, 1999. Kačáni, V. Pedagogické a psychologické problémy osobnosti žiaka. Banská Bystrica: Pedagogická fakulta UMB, 2003. Čáp, J., Mareš, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. Ďurič, L., Kačáni,V. a kol. Učitelská psychológia. Bratislava: SPN, 1992. KOHOUTEK, R. Základy pedagogické psychologie. Brno: Akademické nakladatelství Cerm, 1996. Hayes, N. Aplikovaná psychologie. Praha: Portál, 2003. VAŠUTOVÁ, M. Děti se SPUCH a násilí ve školním prostředí. Ostrava: FF OU, 2009. HRABAL, V. Diagnostika. Pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Praha : Karolinum, 2002. Bláha, K., Šebek, M. Já - tvůj učitel, ty - můj žák. Praha: SPN, 1988. Karnstová, M. Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Praha: Portál, 1995. Petty, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 1996. Riefová, S. F. Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole. Praha: Portál, 1999. KOHOUTEK, R. Psychologie osobnosti a zdraví žáka. Brno: Masarykova univerzita, 2006. Fontana, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1997. Čáp, J. Psychologie výchovy a vyučování. Praha: UK, 1993. LAŠEK, J. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Hradec Králově: Gaudeamus, 2001. MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. Sociální a pedagogická komunikace ve škole. Praha: SPN, 1989. PRŮCHA, J. Učitel - současné poznatky o profesi. Praha : Grada, 2002. HVOZÍK, S. A KOL. Vybrané kapitoly zo školskej psychológie. I.,II. Prešov: FF Prešovskej univerzity, 2000.

Požadavky

Zpracování písemné seminární práce na témata: charakteristika problémového žáka nebo charakteristika skupiny (školní třídy) dle zadaných kritérií. Zpracování referátu na vybrané téma.

Garant

PhDr. Anna Schneiderová, CSc.

Vyučující

PhDr. Anna Schneiderová, CSc.PhDr. Anna Schneiderová, CSc.