Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Pedagogicko-psych. a školní poradenství (KPS / PDPSP)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPS / PDPSP - Pedagogicko-psych. a školní poradenství, Filozofická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Poradenské systémy a jejich popis. Etika. Obecné rysy poradenských problémů a jejich nejčastější problémy. Diagnostické kompetence.2. Historie školní psychologie.3. Poradenství v oblasti resortu školství: Institut pedagogicko-psychologického poradenství. Pedagogicko-psychologické poradny. Speciální poradenská centra. Výchovné poradenství (výchovný poradce, školní psycholog, speciální pedagog, školní metodik prevence aj.). Školská zařízení pro výkon ústavní výchovy nebo ochranné výchovy a pro preventivní výchovnou péči. Diagnostický ústav, dětské domovy, výchovné ústavy. Speciální školství.4. Poradenství v oblasti resortu práce a sociálních věcí: Sociálně-právní ochrana dětí. Zařízení sociální péče pro děti a mládež. Zařízení pro děti vyžadující zvláštní pozornost.5. Poradenství v oblasti resortu zdravotnictví: Nemocnice, kojenecké ústavy, dětské domovy pro děti do tří let. Pedopsychiatrická péče, dětské rehabilitační stacionáře a sanatoria.6. Poradenství v oblasti mimorezortních, nestátních subjektů: Církevní organizace. Český červený kříž. Občanská sdružení (FOD, dětská krizová centra, Linky důvěry, Bílý kruh bezpečí, La Strada aj.). UNICEF.7. Problematika diagnostiky dítěte v období dětství a dospívání.8. Problematika některých forem handicapu, neurologická onemocnění, pervazivní vývojové poruchy. Poruchy příjmu potravy, poruchy se somatickými projevy.9. Děti se speciálními vzdělávacími potřebami. Emoční poruchy. Poruchy chování. Disharmonický vývoj osobnosti.10. Problematika zanedbávání, týrání a zneužívání dětí, dětské oběti násilí, dětská prostituce, šikana, kyberšikana, kriminalita dětí a dospívajících.11. Základní psychické potřeby, psychická deprivace a subdeprivace.12. Psychologické aspekty hospitalizace dítěte, děti chronicky a nevyléčitelně nemocné. Problematika bolesti a jejího zvládání u dětí. Dítě a smrt.13. Psychologické aspekty péče o děti žijící mimo rodinu, náhradní výchovná péče, psychologické rodičovství.

Získané způsobilosti

Student se naučí přispívat k optimalizaci procesu vzdělávání a výchovy ve škole a rodině a poskytovat odbornou pomoc při řešení otázek rozvoje osobnosti dětí a žáků v procesu vzdělávání a výchovy. Dokáže zjišťovat a řešit obtíže a problémy psychického a sociálního vývoje dětí a mládeže, které se v procesu vzdělávání projevují. Realizuje a řeší otázky spojené s volbou vzdělávací cesty a profesní orientace. Podílí se na prevenci sociálně patologických jevů včetně prevence drogových závislostí.Aplikuje formy práce, která poradenská zařízení k zajištění svých úkolů realizují tj. diagnostické, intervenční, konzultační a informační. Absolvent tohoto předmětu rozvíjí ve vztahu k profilu absolventa teoretické, diagnostické, intervenční, informační a komunikační kompetence.

Literatura

PEŠOVÁ, I., ŠAMALÍK, M. Poradenská psychologie pro děti a mládež. Praha : Grada, 2006. DRYDEN, W. Poradenství - stručný přehled. Praha : Portál, 2008. Matějček, Z. Praxe dětského psychologického poradenství. Praha: SPN, 1991. Langová, M. Psychologické aspekty školního poradenství. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně, 2005. Vágnerová, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha, 2001. ISBN 80-7184-488-8.VÁGNEROVÁ, M. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha : Karolinum, 2005. Říčan, P. Agresivita a šikana mezi dětmi. Praha : Portál, 1995. Říčan, P., Krejčířová, D. a kol. Dětská klinická psychologie. Praha : Grada Publishing, 2006. Rogge, J. U. Dětské strachy a úzkosti. Praha: Portál, 1999. Müller, O. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole. Olomouc: UP, 2004. ELLIOT, J. Dítě v nesnázích, prevence, příčiny, terapie. Praha : Grada, 2002. Pöthe, P. Emoční poruchy v dětství a dospívání. 2. doplněné a aktualizované vydání. Praha: Grada, 2013. Vítková, M. (Ed). Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. Brno: MIKADAPRESS, 2004. VAŠUTOVÁ, M. Pedagogické a psychologické problémy dětství a dospívání. Ostrava : FF OU, 2005. Hadj Moussová, Z. Pedagogicko-psychologické poradenství III. Intervence. Praha: Univerzita Karlova, 2004. SHEEDYOVÁ-KURCINOVÁ, M. Problémové dítě v rodině a škole. Praha: Portál, 1998. Hlaďo, P. Profesní orientace u adolescentů. Brno: Konvoj, 2012. Vašutová, M. Proměny šikany ve světě nových médií. Ostrava : FF OU, 2010. Čáp, J., Mareš, J. Psychologie pro učitele. Praha : Portál, 2003. Vágnerová, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-802-3.PORTEŠOVÁ, Š. Rozumově nadané děti s dyslexií. Praha : Portál, 2011. Lašek, J. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Hradec Králové : Gaudeamus, 2001. VAŠUTOVÁ, M. (ED). Specifické vývojové poruchy učení a chování - SPUCH. Ostrava : FF OU, 2007. Sroufe, L. A., Egeland, B., Carlson, E. A., Collins, W. A. The development of the person. Minnesota: Guildford Press, 2009. DUNOVSKÝ, J., DYTRYCH, Z., MATĚJČEK, Z. A KOL. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha: Grada, 1995. NOVOSAD, L. Základy speciálního poradenství. Praha : Potrál, 2006.

Požadavky

Povinná účast na seminářích. Vypracování seminární práce na zadané téma.

Garant

doc. PhDr. Maria Vašutová, Ph.D.

Vyučující

doc. PhDr. Maria Vašutová, Ph.D.