Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Pedagogická psychologie (KPS / PEDPS)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPS / PEDPS - Pedagogická psychologie, Filozofická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Vymezení pedagogické psychologie a její vývoj, začlenění pedagogické psychologie v systému psychologických a edukačníchvěd. Významné osobnosti pedagogické psychologie.2. Učení a vzdělávání. Smysluplné učení. Proces učení. Styl učení.3. Druhy učení - podmiňováním, senzomotorické učení, verbální učení.4. Druhy učení - pojmové učení, učení jako řešení problému. Tvořivost v učení.5. Sociální učení v rámci vzdělávání. Autoregulace učení.6. Podmínky pro učení. Chyba v učení.7. Výchova, sebevýchova, reedukace. Vliv rodiny a dalších sociálních činitelů na formování role edukovaného. Výchovné metody a prostředky.8. Role učitele (edukátora) a její zvláštnosti. Zátěž v roli edukátora. Učitelské typologie a jejich význam.9. Interakce učitele (vychovatele, edukátora) a žáka (vychovávaného, edukovaného), její zvláštnosti, problémy. Styly vedení.10. Hodnocení výkonů a osobnosti edukovaného, formy hodnocení. Zkoušení a klasifikace.11. Psychologické příčiny školního neúspěchu.12. Školní třída - struktura a klima. Šikana v edukačním prostředí.13. Výchovné problémy jednotlivců a možnosti intervence.

Získané způsobilosti

Student se naučí diagnostikovat a řídit proces učení ve vzdělávání dětí i dospělých, zvyšuje efektivitu autodidakce. Analyzuje a strukturuje obsah vzdělávání, osvojí si didaktické metody a prostředky, seznámí se s organizováním výuky a vzdělávání. Získává základy dovednosti vyučovat (vzdělávat). Kriticky přistupuje k teoriím učení, je schopen je komparovat, posoudit jejich přínos a aktuálnost. Dokáže srovnat pojetí výchovy a vzdělávání některých představitelů, utvořit si vlastní názor na ně a kriticky posoudit jejich možnosti aplikace v současnosti. V rámci seminární práce diagnostikuje, analyzuje, popisuje, hodnotí a prognózuje další vývoj vybraného problémového žáka či skupiny. Z hlediska profilových kompetencí výuka prohlubuje především teoretické, komunikační, diagnostické a intervenční kompetence - intervence vzdělávací a v práci s problémovým klientem (žákem, skupinou). Rozvíjí způsobilost řešit dilemata a pracovat s přístupy ke klientům v souladu s principy jejich užití, způsobilost zvládat konfliktní situace a schopnost přijímat etická rozhodnutí.

Literatura

Slavin, R. E. Educational Psychology. Theory and Practice. Boston: Pearson, 2006. SCHNEIDEROVÁ, A. Edukativní psychologie 2. Ostrava : OU, 2004. Vacínová, M., Langová, M. Kapitoly z psychologie učení a výchovy. Praha: Univerzita Jana Ámose Komenského, 2008. JANÍK, T., RABUŠICOVÁ, M. PRŮCHA, J. Pedagogická encyklopedie. Praha : Portál, 2009. Mareš J. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013. KUSÁK, P., DAŘÍLEK, P. Pedagogická psychologie - A, B. Olomouc : UP, 2001. Čáp, J., Mareš, J. Psychologie pro učitele. Praha : Portál, 2007. ? BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha : Portál, 1998. VAŠUTOVÁ, M. Děti se SPUCH a násilí ve školním prostředí. Ostrava: FF OU, 2009. Kačáni, V. Pedagogické a psychologické problémy osobnosti žiaka. Banská Bystrica: Pedagogická fakulta UMB, 2003. KOHOUTEK, R. Psychologie osobnosti a zdraví žáka. Brno: Masarykova univerzita, 2006. Vágnerová, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha : UK, 1997. Lašek, J. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Hradec Králové : Gaudeamus, 2001. Mareš, J., Křivohlavý, J. Sociální a pedagogická komunikace ve škole. Praha: SPN, 1989. Mareš, J. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál, 1998. PRŮCHA, J. Učitel: současné poznatky o profesi. Praha : Portál, 2002.

Požadavky

Povinná účast na seminářích/cvičeních. Plnění průběžně zadávaných úkolů. Autodiagnostika stylu učení. Zpracování písemné seminární práce na téma Charakteristika problémového žáka, Charakteristika skupiny (školní třídy) aj., dle zadaných kritérií.

Vyučující

Mgr. Michaela Pečtová, Ph.D.