Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Pedagogicko-psych. a školní poradenství (KPS / PSPS)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPS / PSPS - Pedagogicko-psych. a školní poradenství, Filozofická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Úkoly a funkce poradenského systému, popis poradenského systému.2. Institut pedagogicko-psychologického poradenství, pedagogicko-psychologické poradny, speciálně pedagogická centra.3. Speciální školství, střediska výchovné péče.4. Historie školní psychologie.5. Výchovné poradenství, školní psycholog, školní speciální pedagog, výchovný poradce, školní metodik prevence.6. Školská zařízení pro výkon ústavní výchovy nebo ochranné výchovy a pro preventivně výchovnou péči (diagnostický ústav, dětský domov, dětský domov se školou, výchovný ústav).7. Klima školy, klima třídy, diagnostika tříd.8. Diagnostika dítěte v prenatálním a novorozeneckém období.9. Diagnostika dítěte v kojeneckém a batolecím období.10. Speciální pedagogicko-psychologické otázky v období dětství a dospívání - některé formy handicapu, neurologická onemocnění, pervazivní vývojové poruchy.11. Speciální pedagogicko-psychologické otázky v období dětství a dospívání - poruchy příjmu potravy, poruchy se somatickými projevy.12. Speciální pedagogicko-psychologické otázky v období dětství a dospívání - poruchy učení, emoční poruchy, poruchy chování a disharmonický vývoj osobnosti.13. Speciální pedagogicko-psychologické otázky v období dětství a dospívání - týrané děti, dětské oběti násilí, školní násilí a šikana, kriminalita dětí a dospívajících.

Získané způsobilosti

Student se naučí přispívat k optimalizaci procesu vzdělávání a výchovy ve škole a rodině a poskytovat odbornou pomoc při řešení otázek rozvoje osobnosti dětí a žáků v procesu vzdělávání a výchovy. Dokáže zjišťovat a řešit obtíže a problémy psychického a sociálního vývoje dětí a mládeže, které se v procesu vzdělávání projevují. Realizuje a řeší otázky spojené s volbou vzdělávací cesty a profesní orientace. Podílí se na prevenci sociálně patologických jevů včetně prevence drogových závislostí.Aplikuje formy práce, která poradenská zařízení k zajištění svých úkolů realizují tj. diagnostické, intervenční, konzultační a informační. Absolvent tohoto předmětu rozvíjí ve vztahu k profilu absolventa teoretické, diagnostické, intervenční, informační a komunikační kompetence.

Literatura

HORT, V., HRDLIČKA, M., KOCOURKOVÁ, J., MALÁ, E. Dětská adolescentní psychiatrie. Praha : Portál, 2000. VAŠUTOVÁ, M. Diagnostické využití percepce barev u dětí se specifickými poruchami učení a chování. Ostrava : FF OU, 2004. MATĚJČEK, Z. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha : SPN, 1992. ELLIOT, J. Dítě v nesnázích, prevence, příčiny, terapie. Praha : Grada, 2002. VAŠUTOVÁ, M. Dítě v poradenském systému. In PAULÍK, K. (ED.). Psychologické poradenství v sociální práci. Ostrava: FF OU, 2002. VAŠUTOVÁ, M. Pedagogické a psychologické problémy dětství a dospívání. Ostrava : FF OU, 2005. PEŠOVÁ, I., ŠAMALÍK, M. Poradenská psychologie pro děti a mládež. Praha : Grada, 2006. SHEEDYOVÁ-KURCINOVÁ, M. Problémové dítě v rodině a škole. Praha: Portál, 1998. SVOBODA, M., KREJČÍŘOVÁ, D. A KOL. Psychodiagnostika dětí a dospělých. Praha: Portál, 2001. VAŠUTOVÁ, M. Psychologické problémy ve školní praxi. Ostrava : PdF OU, 2003. HARTL P., HARTLOVÁ H. Psychologický slovník. Praha: Portál, 2000. ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha : Portál, 2003. VÁGNEROVÁ, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha : UK, 2001. FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha : Portál, 2003. VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha : Portál, 2004. LAŠEK, J. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Hradec Králově: Gaudeamus, 2001. VÁGNEROVÁ, M. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha : Karolinum, 2005. ADLER, A. Děti s výchovnými problémy. Praha: Práh, 1994. ŘÍČAN, P., KREJČÍŘOVÁ, D. a kol. Dětská klinická psychologie. Praha : Grada Publishing, 2006. ROGGE, JU. Dětské strachy a úzkosti. Praha : Portál, 1999. PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 2005. MATĚJČEK, Z. a kol. Náhradní rodinná péče. Praha : Portál, 1999. VOCILKA, M. A KOL. Náplň činnosti středisek výchovné péče pro děti a mládež. Praha: ISV, 1996. TRAIN, A. Nejčastější poruchy chování dětí : Jak rozpoznat a kdy se obrátit na odborníka. Praha: Portál, 2001. DRTILOVÁ, J., KOUKOLÍK, F. Odlišné dítě. Praha : Vyšehrad, 1994. MATOUŠEK, O. A KOL. Práce s rizikovou mládeží. Praha: Portál, 1996. MATĚJČEK, Z. Praxe dětského psychologického poradenství. Praha : SPN, 1991. ILG, FL., AMES, LB., Barker, SM. Rozwój psychiczny dziecka czešč 1 (od 0 do 10 lat). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 1994. ILG, FL., AMES, LB., BARKER, SM. Rozwój psychiczny dziecka czešč 2 (od 10 do 14 lat). Gdańsk : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 1998. SROUFE, LA., EGELAND, B., CARLSON, EA., COLLINS, WA. The Development of the Person. Minnesota: Guildford Press, 2009.

Požadavky

Povinná účast na seminářích/cvičeních. Úspěšné zvládnutí průběžných didaktických testů. Vypracování seminární práce - kazuistiky problémového dítěte (mladistvého).

Garant

doc. PhDr. Maria Vašutová, Ph.D.

Vyučující

doc. PhDr. Maria Vašutová, Ph.D.