Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Vývojová psychologie (KPS / PSVP)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPS / PSVP - Vývojová psychologie, Filozofická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Předmět a metody vývojově psychologického zkoumání, jejich praktická využitelnost.2. Historie vývojové psychologie.3. Problematika periodizace, evoluce a involuce, teorie vývoje4. Biodromální psychologie, vývojová stádia, vývojová krize.5. Činitelé ontogenetického vývoje, biologická, psychologická a sociální determinace ontogeneze. 6. Dědičnost a prostředí. Učení, výchova a kulturní podmíněnost ontogeneze.7. Vývoj sociálně-psychologických vztahů v ontogenezi. 8. Období prenatální, novorozenecké, kojenecké a batolecí. 9. Období předškolní a školního dětství. 10. Období pubescence a adolescence. 11. Období mladší a střední dospělosti a starší dospělosti12. Období stáří13. Aplikace poznatků z vývojové psychologie v praxi, poradenská interakce.

Získané způsobilosti

Student se dokáže orientovat v problematice vývojové psychologie jako vědní disciplíny. Osvojuje si znalosti o hlavních pojmech, činitelích a mechanismech psychického vývoje. Dokáže charakterizovat hlavní vývojové etapy v období dětství, dospívání, dospělosti a stáří. Získává schopnost a dovednost pracovat s některými diagnostickými metodami vývojové psychologie se zvláštním důrazem na metodu anamnézy, rozhovoru, kasuistiky a projektivních technik a s jejich možnostmi při řešení vývojově psychologických problémů v poradenské praxi. Aplikuje poznatky vývojové psychologie při řešení aktuálních vývojových problémů v životní cestě člověka. Student dokáže analyzovat a demonstrovat výsledky svého pozorování a výsledky z dalších získaných údajů u vybraného jednotlivce (příslušné vývojové etapy), se kterým bude mít dlouhodobější kontakt. Na modelových situacích si studenti mohou osvojit základy vývojového hodnocení v poradenském procesu. Student pochopí variabilitu, unikátnost, typičnost a všeobecné trendy ve vývoji. Absolvent tohoto předmětu rozvíjí ve vztahu k profilu absolventa teoretické, výzkumné a diagnostické kompetence.

Literatura

MACEK, P. Adolescence. Praha : Portál, 2003. VAŠUTOVÁ, M. Pedagogické a psychologické problémy dětství a dospívání. Ostrava : FF OU, 2005. LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha : Grada, 2006. Vágnerová, M. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2000. ŘÍČAN, P. Cesta životem. Praha : Portál, 2004. SHAPIRO, L. E. Emoční inteligence dítěte a její rozvoj. Praha : Portál, 1998. Špaténková, N. Geroontopsychologie: Studijní texty pro distanční studium. Olomouc, 2008. SHEEHYOVÁ, G. Průvodce dospělosti. Praha : Portál, 2000. ATKINSON R. Psychologie. Praha: Portál, 2003. ČAČKA. O. Psychologie dítěte. Tišnov: Sursum, 1996. PIAGET, J. INHELDEROVÁ, B. Psychologie dítěte. Praha: SPN, 1970. HEINBRING, H. Psychologie morálního vývoje. Praha : Portál, 1997. VAŠUTOVÁ, M. (ED). Specifické vývojové poruchy učení a chování - SPUCH. Ostrava : FF OU, 2007. SROUFE, LA., EGELAND, B., CARLSON, EA., COLLINS, WA. The Development of the Person. Minnesota: Guildford Press, 2009. SMÉKAL, V. Utváření a vývoj osobnosti. Praha : Barister&Principal, 2002. VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. Praha : Karolinum, 2005. Musil, J. Vývojová psychologie I. Zlín: UTB, 2006. VAŠUTOVÁ, M. Základy biodromální psychologie. Ostrava : FF OU, 2010. ERIKSON, EH. Životní cyklus rozšířený a dokončený. Praha : Nakladatelství LN, 1999.

Požadavky

Povinná účast na seminářích/cvičeních. Aktivní plnění úkolů na seminářích. Úspěšné zvládnutí průběžných didaktických testů.

Garant

doc. PhDr. Maria Vašutová, Ph.D.

Vyučující

doc. PhDr. Maria Vašutová, Ph.D.