Předmět Vývojová psychologie (KPS / PSVPS)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPS / PSVPS - Vývojová psychologie, Filozofická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Vymezení vývojové psychologie, její cíle a úkoly, aplikační možnosti. Pojem vývoj, základní formy, faktory a mechanismy vývoje. Zákonitosti a modely vývoje.2. Metody vývojově psychologického zkoumání, metodologické možnosti a meze ve vývojové psychologii, metodologické nástroje.3. Postavení vývojové psychologie v systému psychologických nauk. Historický přehled, významní představitelé vývojové psychologie. Základní vývojové teorie: (Lock, Rousseau, Gessel, Lorenz, Tinbergen, Bowlby, Ainsworthová, Montessori, Werner, Piaget, Kohlberg, Pavlov, Watson, Skinner, Bandura, Vygotskij, Freud, Erikson, Mahlerová, Baltes, Bronfenbrenner aj.)4. Periodizace vývoje, evoluce a involuce. Vývojová stádia, vývojové krize. Činitelé ontogenetického vývoje, Dědičnost a prostředí. Biologická, psychologická a sociální determinace ontogeneze, Učení, výchova a kulturní podmíněnost ontogeneze. Plasticita vývoje a resilience.5. Prenatální období a jeho význam pro další vývoj, porod na kontinuu života před a po narození. Novorozenecké období. Specifické problémy nedonošených, nezralých a nechtěných dětí.6. Batolecí období, vývojové trendy. Předškolní období, psychologická problematika vstupu dítěte do školy, vývojové aspekty školní zralosti. Vývoj a funkce řeči, podmínky jejího utváření v průběhu ontogeneze.7. Dětská kresba, vývojové fáze, význam kresby v psychodiagnostice dětí. Psychologie dětské hry, funkce hry v duševním vývoji, klasifikace her, vývoj hry v ontogenezi, využití v diagnostice a terapii. Dětská pohádka.8. Období školního dětství. Psychologická charakteristika dospívání, terminologie a periodizace adolescence. Vývojové a kognitivní změny. Tělesný a sexuální vývoj v adolescenci.9. Emocionalita a socializace, adolescentní moratorium. Škola a profesní volba. Identita. Morální vývoj, hodnoty, životní smysluplnost u adolescentů. Vztahy u adolescentů, rizikové chování, kriminalita a delikventní chování u adolescentů.10. Období mladé dospělosti, profesní role v mladé dospělosti, partnerské vztahy, manželství a rodičovství, život bez trvalého vztahu, bezdětnost, osamělý rodič, homosexuální páry.11. Období střední a starší dospělosti, mezigenerační vztahy, krize středního věku, proměny vztahu k vlastním rodičům. Účinky životních událostí na jedince.12. Období stáří. Tělesné, psychické, osobnostní a emoční proměny ve stáří. Sociální změny ve stáří, odchod do důchodu.13. Vývojově psychologické aspekty smrti a konce života, programy hospiců, principy smutkového poradenství.
Získané způsobilosti
Student se dokáže orientovat v problematice vývojové psychologie jako vědní disciplíny. Osvojuje si znalosti o hlavních pojmech, činitelích a mechanismech psychického vývoje. Dokáže charakterizovat hlavní vývojové etapy v období dětství, dospívání, dospělosti a stáří. Získává schopnost a dovednost pracovat s některými diagnostickými metodami vývojové psychologie se zvláštním důrazem na metodu anamnézy, rozhovoru, kasuistiky a projektivních technik a s jejich možnostmi při řešení vývojově psychologických problémů v poradenské praxi. Aplikuje poznatky vývojové psychologie při řešení aktuálních vývojových problémů v životní cestě člověka. Student dokáže analyzovat a demonstrovat výsledky svého pozorování a výsledky z dalších získaných údajů u vybraného jednotlivce (příslušné vývojové etapy), se kterým bude mít dlouhodobější kontakt. Na modelových situacích si studenti mohou osvojit základy vývojového hodnocení v poradenském procesu. Student pochopí variabilitu, unikátnost, typičnost a všeobecné trendy ve vývoji. Absolvent tohoto předmětu rozvíjí ve vztahu k profilu absolventa teoretické, výzkumné a diagnostické kompetence.
Literatura
Macek, P. Adolescence. 2. vyd. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-747-7.Říčan, P. Cesta životem. Praha: Portál, 2004. SHEEHYOVÁ, G. Průvodce dospělosti. Praha : Portál, 2000. Start - Hamilton, I. Psychologie stárnutí. Praha : Portál, 1999. Šulová, L. Raný psychický vovoj dítěte. Praha : Karolinum, 2004. LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha : Grada, 2006. Vágnerová, M. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2000. SHAPIRO, L. E. Emoční inteligence dítěte a její rozvoj. Praha : Portál, 1998. DAVIDO, R. Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha : Portál, 2001. Baltes, P. B., Staudinger, U. M., Lindenberg, U. Lifespan psychology: Theory and application to intellectual functioning. Annual Review of Psychology, 1999. Vašutová, M., Panáček, M. a kol. Mezi dětstvím a dospělostí. Vybrané kapitoly z psychologie adolescence. Ostrava: FF OU, 2013. ČAČKA. O. Psychologie dítěte. Tišnov: Sursum, 1996. Pouthas, V., Jouven, F. Psychologie novorozence. Praha: Grada Publishing, 2000. Smithová, L. Smrt - konečná stanice. Praha: Portál, 1994. Haškovcová, H. Thamatologie. Nauka o umírání a smrti. Praha: Galén, 2000. SROUFE, LA., EGELAND, B., CARLSON, EA., COLLINS, WA. The Development of the Person. Minnesota: Guildford Press, 2009. Bronfenbrenner, U. The Ecology of Human Development: Experiments by Nature And Design. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1979. SMÉKAL, V. Utváření a vývoj osobnosti. Praha : Barister&Principal, 2002. VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. Praha : Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8.Musil, J. Vývojová psychologie I. Zlín: UTB, 2006. MACEK, P., LACINOVÁ, L. Vztahy v dospívání. Brno: Barrister a Principal, 2006. VAŠUTOVÁ, M. a kol. Základy biodromální psychologie. Ostrava: Filozofická fakulta Ostravské univerzity, 2010. ERIKSON, E. H. Životní cyklus rozšířený a dokončený. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 1999. ISBN 80-7106-291-X.
Požadavky
Zpracování seminární práce s charakteristikou vývojové fáze ve vztahu k sledované osobě. Úspěšné zvládnutí průběžných didaktických testů.
Vyučující
doc. PhDr. Maria Vašutová, Ph.D.