Předmět Vývojová psychologie (KPS / PSVYV)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPS / PSVYV - Vývojová psychologie, Filozofická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Vymezení předmětu, cíle vývojové psychologie, historie vývoj. psychologie.2. Metody vývojově psychologického zkoumání, klasifikace, psychologický rozbor produktůčinnosti, dětská kresba.3. Periodizace psychického vývoje.4. Období prenatální a novorozenecké.5. Období kojenecké a batolecí.6. Období předškolní.7. Období školního dětství.8. Období pubescence.9. Období adolescence.10. Období mladší a střední dospělosti.11. Období starší dospělosti.12. Období stáří.13. Aplikace poznatků z vývojové psychologie v sociální práci, poradenská interakce.
Získané způsobilosti
Student se dokáže orientovat v problematice vývojové psychologie jako vědní disciplíny. Osvojuje si znalosti o hlavních pojmech, činitelích a mechanismech psychického vývoje. Dokáže charakterizovat hlavní vývojové etapy v období dětství, dospívání, dospělosti a stáří. Získává schopnost a dovednost pracovat s některými diagnostickými metodami vývojové psychologie se zvláštním důrazem na metodu anamnézy, rozhovoru, kasuistiky a projektivních technik a s jejich možnostmi při řešení vývojově psychologických problémů v poradenské praxi. Aplikuje poznatky vývojové psychologie při řešení aktuálních vývojových problémů v životní cestě člověka. Student dokáže analyzovat a demonstrovat výsledky svého pozorování a výsledky z dalších získaných údajů u vybraného jednotlivce (příslušné vývojové etapy), se kterým bude mít dlouhodobější kontakt. Na modelových situacích si studenti mohou osvojit základy vývojového hodnocení v poradenském procesu. Student pochopí variabilitu, unikátnost, typičnost a všeobecné trendy ve vývoji. Absolvent tohoto předmětu rozvíjí ve vztahu k profilu absolventa teoretické, výzkumné a diagnostické kompetence.
Literatura
Říčan, P. Cesta životem. Praha: Panorama, 1990. VAŠUTOVÁ, M. Pedagogické a psychologické problémy dětství a dospívání. Ostrava : FF OU, 2005. ČAČKA. O. Psychologie dítěte. Tišnov: Sursum, 1996. Vágnerová, M. Vývojová psychologie. Praha: Karolinum, 2007. Langmeier, J. Krejčířová, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 1998. Hovorka, J. Cesty do stáří. Praha, 1986. ŘÍČAN, P., ŽENATÝ, J. K teorii a praxi projektivních technik. Bratislava: PDT, 1988. ŠÍPEK, J. Projekce a projektivní metody v psychodiagnostice. Praha : PROPSY, 1996. Sheehyová, G. Průvodce dospělosti. Praha: Portál, 1999. SVOBODA, M., KREJČÍŘOVÁ, D. A KOL. Psychodiagnostika dětí a dospělých. Praha: Portál, 2001. SVOBODA, M. Psychodiagnostika dospělých. Praha : Portál, 2000. VAŠUTOVÁ, M. Psychologické problémy ve školní praxi. Ostrava : PdF OU, 2003. PIAGET, J. INHELDEROVÁ, B. Psychologie dítěte. Praha: SPN, 1970. MACEK, P. Standardní nedestruktivní stavebně historický průzkum. Praha: Portál, 2001. VAŠUTOVÁ, M., PAVLAS, I. Vývojová psychologie. Ostrava: PdF OU, 1999. VAŠUTOVÁ, M. Vývojová psychologie. Ostrava: PdF OU, 2003. Paulík, K. Vývojová psychologie. Ostrava: PdF OU, 2002. LANGMEIER, J. Vývojová psychologie pro dětské lékaře. Praha: Avicenum, 1991. GUARDINI, R. Životní období. Praha: Panoráma, 1988.
Požadavky
Zpracování seminární práce s charakteristikou vybrané vývojové fáze ve vztahu ke sledované osobě a její prezentace jako součást zkoušky.
Garant
doc. PhDr. Maria Vašutová, Ph.D.
Vyučující
doc. PhDr. Maria Vašutová, Ph.D.doc. PhDr. Maria Vašutová, Ph.D.