Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Vývojová psychologie (KPS / PSVYV)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPS / PSVYV - Vývojová psychologie, Filozofická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Vymezení předmětu, cíle vývojové psychologie, historie vývoj. psychologie.2. Metody vývojově psychologického zkoumání, klasifikace, psychologický rozbor produktůčinnosti, dětská kresba.3. Periodizace psychického vývoje.4. Období prenatální a novorozenecké.5. Období kojenecké a batolecí.6. Období předškolní.7. Období školního dětství.8. Období pubescence.9. Období adolescence.10. Období mladší a střední dospělosti.11. Období starší dospělosti.12. Období stáří.13. Aplikace poznatků z vývojové psychologie v sociální práci, poradenská interakce.

Získané způsobilosti

Student se dokáže orientovat v problematice vývojové psychologie jako vědní disciplíny. Osvojuje si znalosti o hlavních pojmech, činitelích a mechanismech psychického vývoje. Dokáže charakterizovat hlavní vývojové etapy v období dětství, dospívání, dospělosti a stáří. Získává schopnost a dovednost pracovat s některými diagnostickými metodami vývojové psychologie se zvláštním důrazem na metodu anamnézy, rozhovoru, kasuistiky a projektivních technik a s jejich možnostmi při řešení vývojově psychologických problémů v poradenské praxi. Aplikuje poznatky vývojové psychologie při řešení aktuálních vývojových problémů v životní cestě člověka. Student dokáže analyzovat a demonstrovat výsledky svého pozorování a výsledky z dalších získaných údajů u vybraného jednotlivce (příslušné vývojové etapy), se kterým bude mít dlouhodobější kontakt. Na modelových situacích si studenti mohou osvojit základy vývojového hodnocení v poradenském procesu. Student pochopí variabilitu, unikátnost, typičnost a všeobecné trendy ve vývoji. Absolvent tohoto předmětu rozvíjí ve vztahu k profilu absolventa teoretické, výzkumné a diagnostické kompetence.

Literatura

Říčan, P. Cesta životem. Praha: Panorama, 1990. VAŠUTOVÁ, M. Pedagogické a psychologické problémy dětství a dospívání. Ostrava : FF OU, 2005. ČAČKA. O. Psychologie dítěte. Tišnov: Sursum, 1996. Vágnerová, M. Vývojová psychologie. Praha: Karolinum, 2007. Langmeier, J. Krejčířová, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 1998. Hovorka, J. Cesty do stáří. Praha, 1986. ŘÍČAN, P., ŽENATÝ, J. K teorii a praxi projektivních technik. Bratislava: PDT, 1988. ŠÍPEK, J. Projekce a projektivní metody v psychodiagnostice. Praha : PROPSY, 1996. Sheehyová, G. Průvodce dospělosti. Praha: Portál, 1999. SVOBODA, M., KREJČÍŘOVÁ, D. A KOL. Psychodiagnostika dětí a dospělých. Praha: Portál, 2001. SVOBODA, M. Psychodiagnostika dospělých. Praha : Portál, 2000. VAŠUTOVÁ, M. Psychologické problémy ve školní praxi. Ostrava : PdF OU, 2003. PIAGET, J. INHELDEROVÁ, B. Psychologie dítěte. Praha: SPN, 1970. MACEK, P. Standardní nedestruktivní stavebně historický průzkum. Praha: Portál, 2001. VAŠUTOVÁ, M., PAVLAS, I. Vývojová psychologie. Ostrava: PdF OU, 1999. VAŠUTOVÁ, M. Vývojová psychologie. Ostrava: PdF OU, 2003. Paulík, K. Vývojová psychologie. Ostrava: PdF OU, 2002. LANGMEIER, J. Vývojová psychologie pro dětské lékaře. Praha: Avicenum, 1991. GUARDINI, R. Životní období. Praha: Panoráma, 1988.

Požadavky

Zpracování seminární práce s charakteristikou vybrané vývojové fáze ve vztahu ke sledované osobě a její prezentace jako součást zkoušky.

Garant

doc. PhDr. Maria Vašutová, Ph.D.

Vyučující

doc. PhDr. Maria Vašutová, Ph.D.doc. PhDr. Maria Vašutová, Ph.D.