Předmět Psychopatologie (KPS / PSYPA)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPS / PSYPA - Psychopatologie, Filozofická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Terminologie psychopatologie. Mezinárodní klasifikace nemocí, 10. revize (MKN - 10) Světové zdravotnické organizace. Diagnostický a statistický manuál Americké psychiatrické asociace (APA), DSM - IV.2. Příčiny vzniku a vývoje duševních poruch. Struktura a dynamika duševních poruch (prodromy, epizoda, relaps, remise, defekt, symptomy, syndromy, nosologie). 3. Vědomí a jeho poruchy. Spánek a jeho poruchy. Pozornost a její poruchy.Vnímání a jeho poruchy.4. Paměť a její poruchy.Myšlení a jeho poruchy.Poruchy komunikace u duševních poruch.5. Pudy a jejich poruchy. Emoce a jejich poruchy. Poruchy vůle.6. Organické duševní poruchy. Demence. Poruchy osobnosti vyvolané onemocněním, poškozením nebo dysfunkcí mozku.7. Duševní poruchy a poruchy chování vyvolané účinkem psychoaktivních látek.8. Schizofrenie. Vymezení, etiologie, klasifikace, příznaky, průběh a prognóza.9. Afektivní poruchy. Bipolární afektivní porucha. Deprese. Suicidální jednání.10. Neurotické poruchy.11. Poruchy příjmu potravy. Mentální anorexie, mentální bulimie.12. Poruchy osobnosti. Návykové a impulzivní poruchy.13. Vývojové poruchy. Mentální retardace. Specifické vývojové poruchy školních dovedností. Řeč a její poruchy. Kannerův infantilní autismus.
Získané způsobilosti
Student zvládne terminologii vědního oboru, orientuje se v symptomech nejčastěji se vyskytujících duševních anomálií a abnormalit. Rozumí mechanismům vzniku maladjustace. Dokáže se orientovat v současně používané mezinárodní klasifikaci nemocí MKN-10. Zná jak a do jaké míry se dají odchylky od psychosociální normy korigovat. Z hlediska profilových kompetencí student získá především základy teoretických kompetencí.
Literatura
Davidson, G. C. Abnormal Psychology. London: Wiley, 2000. Hort, V. a kol. Dětská a adolescentní psychiatrie. Praha: Portál, 2000. Říčan, P. Dětská klinická psychologie. Praha: Grada Publishing, 1998. Janík, A., Dušek, K. Diagnostika duševních poruch. Praha: Avicenum, 1987. SMOLÍK, P. Duševní a behaviorální poruchy. Průvodce klasifikací. Nástin nozologie. Diagnostika. Praha : Maxdorf, 2001. Carr, A. Family Therapy. London: Wiley, 2000. Vymětal, J. Lékařská psychologie. Praha: Psychoanalytické nakladatelství, 1999. Cohen, R. M. Nejčastější psychické poruchy v klinické praxi. Praha: Portál, 2002. RABOCH, J., ZVOLSKÝ, P. Psychiatrie. Praha: Galén, 2001. Höschl, C., Libiger, J., Švestka, J. Psychiatrie. Praha, Tigis, 2002. Vágnerová, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 1999. Baštecký, J. a kol. Psychosomatická medicína. Praha: Avicenum, 1993. Baštecká, B., Goldmann, P. Základy klinické psychologie. Praha: Portál, 2001.
Požadavky
Úspěšné zvládnutí zkušebního testu, ústní zkoušky.
Garant
doc. PhDr. Helena Záškodná, CSc.
Vyučující
doc. PhDr. Helena Záškodná, CSc.