Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Šikana a agresivita na školách (KPS / SIKAG)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPS / SIKAG - Šikana a agresivita na školách, Filozofická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1.-2.Teoretické uchopení problému - Základní pojmy (šikana, šikanování, agresivita, násilné chování, týrání), příčiny agrese a šikany, osobnost šikanovaného a šikanujícího, formy šikany mimo školské zařízení (bossing, mobbing), trestnost šikany (přestupkový zákon, trestní zákon).3.-4. Hlubší souvislosti uvedeného jevu ve vztahu k společnosti, atmosféře školy. Systém školských zařízení, ochranná ústavní výchova, diagnostika, diagnostika šikany a jejich protagonistů, pomoc obětem šikany, následky šikany, možnosti prevence.5.-6.Praktické uchopení problému - Kazuistiky (přednáší vyučující),studenti navrhují v jednotlivých fázích případové studie speciální opatření, možnosti záchrany šikanovaného a vlastní pomoci, způsoby včasného odhalení šikany, opatření vůči šikanujícímu, volba nejlepších způsobů diagnostiky ke konkrétním případům.7.-8. Exkurze, návštěva výchovných ústavů:(odd.Hrabůvka, odd.Frýdek-Místek, odd.Polanka nad Odrou-Osada Janová) + účast na komunitním setkání dětí.9.-13. Prezentace a konzultace jednotlivých případových studií (představení práce, zdroje ze kterých student čerpal, diskuse k tématu).

Literatura

BENDL, S. Prevence a řešení šikany ve škole. Praha: ISV, 2003. BERANOVÁ, H., ČITKOVÁ, I. Pomoc obětem domácího násilí. Praha: MJF, 1999. CAPPONI, V., NOVÁK, T. Sám proti agresi. Praha: Grada, 1998. ČERMÁK, I. Lidská agrese a její souvislosti. Havlíčkův Brod: Fakta, 1999. HARTL, P., HARTLOVÁ, H. Psychologický slovník. Praha: Portál, 2000. HUDCOVÁ, L. Prevence šikanování na školách. Praha: IPPP, 1998. KOLÁŘ, M. Bolest šikanování. Praha: Portál, 2002. KOLÁŘ, M. Skrytý svět šikanování ve školách. Praha: Portál, 1997. MATOUŠEK, O., KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 1998. POTHE, P. O týrání dětí. Praha: Nadace naše dítě, 2001. ŘÍČAN, P. Agresivita a šikana mezi dětmi. Praha: Portál, 1995. SPURNÝ, J. Psychologie násilí. Praha: Eurounion, 1996. VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 1999. VANÍČKOVÁ, E. Malý lexikon šikanování. Praha: Nakladatelství KPK, 1999.

Požadavky

Výstupem bude analýza kasuistiky dítěte, mladistvého (v rozsahu 5-8 stran) ve vztahu k uvedené problematice a s ohledem na obsah studovaného předmětu.

Garant

Mgr. Pavel Němynář

Vyučující

Mgr. Pavel Němynář