Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Vývojová psychologie (KPS / VYVPS)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPS / VYVPS - Vývojová psychologie, Filozofická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Předmět a cíle vývojové psychologie, zařazení oboru v soustavě psychologických věd, výzkumné metody a strategie, periodizace vývoje2. Hlavní vývojové teorie3. Období dětství4. Období dospívání5. Období dospělosti6. Období stáří

Získané způsobilosti

Student se dokáže orientovat v problematice vývojové psychologie jako vědní disciplíny. Osvojuje si znalosti o hlavních pojmech, činitelích a mechanismech psychického vývoje. Dokáže charakterizovat hlavní vývojové etapy v období dětství, dospívání, dospělosti a stáří. Získává schopnost a dovednost pracovat s některými diagnostickými metodami vývojové psychologie se zvláštním důrazem na metodu anamnézy, rozhovoru, kasuistiky a projektivních technik a s jejich možnostmi při řešení vývojově psychologických problémů v poradenské praxi. Aplikuje poznatky vývojové psychologie při řešení aktuálních vývojových problémů v životní cestě člověka. Student dokáže analyzovat a demonstrovat výsledky svého pozorování a výsledky z dalších získaných údajů u vybraného jednotlivce (příslušné vývojové etapy), se kterým bude mít dlouhodobější kontakt. Na modelových situacích si studenti mohou osvojit základy vývojového hodnocení v poradenském procesu. Student pochopí variabilitu, unikátnost, typičnost a všeobecné trendy ve vývoji. Absolvent tohoto předmětu rozvíjí ve vztahu k profilu absolventa teoretické, výzkumné a diagnostické kompetence.

Literatura

Macek, P. Adolescence. Praha: Portál, 1999. VAŠUTOVÁ, M. Pedagogické a psychologické problémy dětství a dospívání. Ostrava : FF OU, 2005. SVOBODA, M., KREJČÍŘOVÁ, D. A KOL. Psychodiagnostika dětí a dospělých. Praha: Portál, 2001. SVOBODA, M. Psychodiagnostika dospělých. Praha : Portál, 2000. ČAČKA. O. Psychologie dítěte. Tišnov: Sursum, 1996. Langmeier, J. Krejčířová, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 1998. Vágnerová, M. Vývojová psychologie. Praha: Karolinum, 2007. LANGMEIER, J. Vývojová psychologie pro dětské lékaře. Praha: Avicenum, 1991. Říčan, P. Cesta životem. Praha: Panorama, 1990. SHAPIRO, L. E. Emoční inteligence dítěte a její rozvoj. Praha : Portál, 1998. ŘÍČAN, P., ŽENATÝ, J. K teorii a praxi projektivních technik. Bratislava: PDT, 1988. ŠÍPEK, J. Projekce a projektivní metody v psychodiagnostice. Praha : PROPSY, 1996. VAŠUTOVÁ, M., KITLIŇSKÁ, J. Prosociální chování a jeho vazba na agresivitu a šikanu u dětí. Ostrava : OU, 2008. Sheehyová, G. Průvodce dospělosti. Praha: Portál, 1999. VAŠUTOVÁ, M. Psychologické problémy ve školní praxi. Ostrava : PdF OU, 2003. PIAGET, J. INHELDEROVÁ, B. Psychologie dítěte. Praha: SPN, 1970. HEINBRING, H. Psychologie morálního vývoje. Praha : Portál, 1997. ILG, FL., AMES, LB., Barker, SM. Rozwój psychiczny dziecka czešč 1 (od 0 do 10 lat). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 1994. Ilg, F., Ames, L.B., Barker, S. Rozwój psychiczny dziecka czešč 2 (od 10 do 14 lat). VAŠUTOVÁ, M. (ED). Specifické vývojové poruchy učení a chování - SPUCH. Ostrava : FF OU, 2007. SROUFE, LA., EGELAND, B., CARLSON, EA., COLLINS, WA. The Development of the Person. Minnesota: Guildford Press, 2009. SMÉKAL, V. Utváření a vývoj osobnosti. Praha : Barister&Principal, 2002. VAŠUTOVÁ, M. Vývojová psychologie. Ostrava: PdF OU, 2003. Paulík, K. Vývojová psychologie. Ostrava: PdF OU, 2002. VAŠUTOVÁ, M., PAVLAS, I. Vývojová psychologie. Ostrava: PdF OU, 1999. RUISEL, I. Základy psychologie inteligence. Praha: Portál, 2000. Erikson, E.H. Životní cyklus rozčířený a dokončený. Praha: LN, 1999. GUARDINI, R. Životní období. Praha: Panoráma, 1988.

Požadavky

Povinná účast na seminářích/cvičeních. Aktivní plnění úkolů na seminářích. Úspěšné zvládnutí průběžných didaktických testů.

Garant

prof. PhDr. Karel Paulík, CSc.

Vyučující

PhDr. Jan Sebastian Novotný, Ph.D.PhDr. Jan Sebastian Novotný, Ph.D.