Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Základy poradenské a školní psychologie (KPS / ZKPSP)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPS / ZKPSP - Základy poradenské a školní psychologie, Filozofická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Úkoly a funkce poradenského systému, popis poradenského systému. Pojem poradenství. Poradenství jako činnost, profese, institucionální systém, věda. Struktura a fáze poradenského procesu - základní proměnné.2. Typy poradenství (individuální, skupinové a hromadné). Vliv psychologických teorií na rozvoj poradenství.3. Poradenský vztah, životní situace klienta. Role poradce, jeho profesní kompetence, činnost poradce, role klienta, typy klientů, očekávání klienta, potřeby klienta.4. Diagnostické a intervenční metody.5. Institut pedagogicko-psychologického poradenství, pedagogicko-psychologické poradny, školní poradenské pracoviště (ŠPP) školní psycholog, školní speciální pedagog, výchovný poradce, školní metodik prevence, asistent pedagoga, všeobecné cíle ŠPP.6. Speciální školství, speciální pedagogická centra, střediska výchovné péče, školská zařízení pro výkon ústavní výchovy nebo ochranné výchovy a pro preventivně výchovnou péči (diagnostický ústav, dětský domov, dětský domov se školou, výchovný ústav)7. Historie školní psychologie, významné osobnosti školní psychologie, aktuální problémy v rezortu školství.8. Klima školy, klima třídy, diagnostika tříd, Braunovy dotazníky B3, B49. Diagnostika dítěte v jednotlivých vývojových etapách (vývojové škály)10. Speciální pedagogicko-psychologické otázky v období dětství a dospívání - některé formy handicapu, neurologická onemocnění, pervazivní vývojové poruchy (nácvik dovedností, role školy v individuální péči o tyto jedince)11. Speciální pedagogicko-psychologické otázky v období dětství a dospívání - poruchy příjmu potravy, poruchy se somatickými projevy, emoční poruchy, poruchy učení, poruchy chování a disharmonický vývoj osobnosti, poruchy školní adaptace12. Speciální pedagogicko-psychologické otázky v období dětství a dospívání - týrané děti, dětské oběti násilí,13. Speciální pedagogicko-psychologické otázky v období dětství a dospívání- školní násilí a šikana, kyberšikana, kriminalita dětí a dospívajících.

Získané způsobilosti

Student se naučí přispívat k optimalizaci procesu vzdělávání a výchovy ve škole a rodině a poskytovat odbornou pomoc při řešení otázek rozvoje osobnosti dětí a žáků v procesu vzdělávání a výchovy. Dokáže zjišťovat a řešit obtíže a problémy psychického a sociálního vývoje dětí a mládeže, které se v procesu vzdělávání projevují. Realizuje a řeší otázky spojené s volbou vzdělávací cesty a profesní orientace. Podílí se na prevenci sociálně patologických jevů včetně prevence drogových závislostí. Aplikuje formy práce, která poradenská zařízení k zajištění svých úkolů realizují tj. diagnostické, intervenční, konzultační a informační. Absolvent tohoto předmětu rozvíjí ve vztahu k profilu absolventa teoretické, diagnostické, intervenční, informační a komunikační kompetence.

Literatura

Hort, V., Hrdlička, M., Kocourková, J., Malá, E. Dětská adolescentní psychiatrie. Praha: Portál, 2000. VAŠUTOVÁ, M. Diagnostické využití percepce barev u dětí se specifickými poruchami učení a chování. Ostrava : FF OU, 2004. Matějček, Z. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha : SPN - pedagogické nakladatelství, 1992. ISBN 80-04-25236-2.ELLIOT, J. Dítě v nesnázích, prevence, příčiny, terapie. Praha : Grada, 2002. VAŠUTOVÁ, M. Dítě v poradenském systému. In PAULÍK, K. (ED.). Psychologické poradenství v sociální práci. Ostrava: FF OU, 2002. VAŠUTOVÁ, M. Pedagogické a psychologické problémy dětství a dospívání. Ostrava : FF OU, 2005. PEŠOVÁ, I., ŠAMALÍK, M. Poradenská psychologie pro děti a mládež. Praha : Grada, 2006. SHEEDYOVÁ-KURCINOVÁ, M. Problémové dítě v rodině a škole. Praha: Portál, 1998. Svoboda, M., Krejčířová, D. Psychodiagnostika dětí a dospělých. Praha: Portál, 2001. VAŠUTOVÁ, M. Psychologické problémy ve školní praxi. Ostrava : PdF OU, 2003. HARTL, P., HARTLOVÁ, H. Psychologický slovník. Praha : Portál, 2000. Čáp, J., Mareš, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2003. Vágnerová, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha : Portál, 1997. Fontana, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1997. Vágnerová, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 1999. Lašek, J. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Hradec Králově: Gaudeamus, 2001. VÁGNEROVÁ, M. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha : Karolinum, 2005. SCHNEIDEROVÁ, A. Základy poradenství. Ostrava : FF OU, 2005. HINDUJA, S., PATCHIN, W. Bullying beyond the schoolyard: preventing and responding to cyberbullying. Thousand Oaks: Corwin Press, 2009. Zapletalová, J. Co dělá školní psycholog? Kritická místa profese. http://spp.ippp.cz/. Časopisy: Děti a my, Psychlógia a patopsychológia dieťaťa, Učitelské noviny, Výchovné poradenství, Školský psycholog. Říčan, P., Krejčířová, D. a kol. Dětská klinická psychologie. Praha: Grada, 2006. Rogge, J. U. Dětské strachy a úzkosti. Praha: Portál, 1999. Institut pedagogicko-psychologického poradenství : http://. Ministerstvo práce a sociálních věcí: http://www.mpsv.cz. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy: http://www.msmt.cz. PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2005. VOCILKA, M. A KOL. Náplň činnosti středisek výchovné péče pro děti a mládež. Praha: ISV, 1996. TRAIN, A. Nejčastější poruchy chování dětí. Praha : Portál, 2001. MATOUŠEK, O. A KOL. Práce s rizikovou mládeží. Praha: Portál, 1996. Matějček, Z. Praxe dětského psychologického poradenství. Praha: SPN, 1991. Vašutová, M. Proměny šikany ve světě nových médií. Ostrava : FF OU, 2010. Drapela, J. V. Přehled teorií osobnosti. Praha: Portál, 1997. Školní poradenské pracoviště: http://spp.ippp.cz/.

Požadavky

Povinná účast na seminářích/cvičeních. Úspěšné zvládnutí průběžných didaktických testů. Vypracování semninární práce - kazuistiky problémového díděte (mladistvého).

Garant

doc. PhDr. Maria Vašutová, Ph.D.

Vyučující

doc. PhDr. Maria Vašutová, Ph.D.Mgr. Kateřina Panáčková, Ph.D.