Předmět Francouzská literatura 19. století (KRO / BFR19)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KRO / BFR19 - Francouzská literatura 19. století, Filozofická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. La Révolution de 1789 et les grandes lignes de la littérature francaise au 19e siecle.2. Epanchement de la sensibilité : Madame de Staël, Chateaubriand.3. Romantisme en poésie : Lamartine, Hugo, Musset, Vigny.4. Bataille romantique au théâtre ; Hugo, Musset.5. Romantisme et roman ; Hugo. Nouvelle romantique, conte fantastique ; Mérimée. Romantisme noir ; Nerval.6. Stendhal.7. Balzac.8. Poésie formaliste. Baudelaire.9. Réalisme ; Flaubert, Maupassant.10. Naturalisme ; Zola.11. Poésie : Verlaine, Rimbaud. Symbolisme.12. Théâtre symboliste : de Maeterlinck vers Jarry.13. Délires poétiques et esprit fin de siecle ; Lautréamont, Huysmans. Clôture du survol, conclusions.
Získané způsobilosti
Studenti prohloubí své znalosti francouzské literatury 19. století. Své povědomí o základních literárních estetikách rozšíří především o podrobnou znalost technik používaných v daném období (narativní techniky, dramatické kategorie, versifikace). Dokáží tyto techniky charakterizovat a vysvětlit, jak se v průběhu století vyvíjely; v čem je u jednotlivých škol jejich použití obdobné, v čem se liší a jaký mají tyto podobnosti a odlišnosti důsledek. Tyto znalosti jsou schopní prokázat na rozboru textů.
Literatura
LAGARDE, A., MICHARD, L. Les grands auteurs français du programme. Paris, 1995. RADIMSKÁ, J., HORAŽĎOVSKÁ, M. Antologie francouzské literatury=Anthologie de la littérature française. Plzeň, 2001. ŠRÁMEK, J. Dějiny francouzské literatury v kostce. Olomouc: Votobia, 1997.
Požadavky
1) Minimálně 80% účast na seminářích.2) Příprava na semináře podle pokynů vyučujícího. Přípravu na každou z hodin odevzdá student v písemné formě, v termínu stanoveném vyučujícím.3) Přednesení referátu na jeden z doporučených textů (seznam a pokyny k přípravě jsou uvedeny v poslední části sylabu). Text/ osnova referátu musí být konzultován s vyučujícím cca týden před prezentací referátu.Průběh zkoušky:1. Písemný test ve francouzštině (faktické znalosti, nutná je 75% úspěšnost).2. Ústní pohovor (rozbor textu a faktické znalosti).Texty, které budou diskutovány v hodinách na základě samostatné četby Musset: LorenzaccioMérimée: La Vénus d'IlleStendhal: Le Rouge et le noirBalzac : Le Pere GoriotBaudelaire: Les Fleurs du mal (výběr textů stanovený vyučujícím), Petits poemes en proseFlaubert : Madame BovaryVerlaine: Poemes saturniensRimbaud: Une saison en enferMaeterlinck: Pelléas et MélisandeTexty k referátům1- Chateaubriand: Atala2- Musset: Nuits3 - Hugo : Les Misérables/ Notre Dame de Paris4- Mérimée: Carmen5- Stendhal : La Chartreuse de Parme6- Balzac: Séraphita7- Nerval: Sylvie / Aurélia8- Gautier et al. : Kouzlo hašiše9- Maupassant : Le Horla10- Zola: L'Assommoir11- Villiers de l´Isle-Adam: Contes cruels/ Lautréamont: Les Chants de Maldoror12- Jarry: Ubu roiDoporučená osnova k přípravě referátů (próza, drama). (Osnova k přípravě referátů na poezii: na základě konzultace s vyučujícím.)1. Breve présentation de l'auteur et du contexte immédiat de son écriture.2. Bref résumé de la fable/ des themes abordés et de leurs solutions.3. Personnages et leur rôle dans la fable.4. Temps et espace et leur importance dans la fable.5. Qui raconte l'histoire? Comment? Le narrateur/ les didascalies.6. Style.7. Traits particuliers : Par quoi ce texte s'inscrit dans l'esthétique du 19e siecle ? Par quoi vous semble-t-il spécial? Par quoi vous a-t-il particulierement plu/ déplu et pourquoi?
Garant
prof. PhDr. Zuzana Malinovská, CSc.
Vyučující
Mgr. Mariana Kunešová, Ph.D.prof. PhDr. Zuzana Malinovská, CSc.