Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Lingvistická analýza textu (KRS / PFLAT)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KRS / PFLAT - Lingvistická analýza textu, Filozofická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Introducción. Qué es estilística y por qué se analizan y comentan textos.2. Fases de análisis y comentario de textos I. Localización del texto. Clasificación del texto y la determinación de sus funciones.3. Fases de análisis y comentario de textos II. Estructura interna. Tipo de contenido.4. Fases de análisis y comentario de textos III. Estructura externa. Niveles lingüísticos. Valoración global y comentario.5. Textos científicos y técnicos.6. Textos administrativos y jurídicos.7. Textos publicitarios y propagandísticos I.8. Textos publicitarios y propagandísticos II.9. Textos coloquiales.10. Textos literarios en prosa I.11. Textos literarios en prosa II.12. Textos literarios en verso. Textos dramáticos.13. Textos humanísticos.

Získané způsobilosti

Po absolvování předmětu student ovládá normativní gramatiku španělského jazyka, je schopen přečíst nahlas španělský text dané úrovně s bezchybnou výslovností a sdělit jeho obsah s použitím jazykových prostředků, které odpovídají dosažené komunikativní kompetenci ve španělštině (C1). Dokáže určit funkční styl textu. Umí používat adekvátní španělskou lingvistickou terminologii a vysvětlit mj. místo a psaní přízvuku, dokáže rozpoznat diftong a triftong, odůvodnit psaní velkých písmen a použití interpunkce a diakritiky v analyzovaném textu. Vyjadřuje se k morfologické charakteristice textu, umí vysvětlit, jaké formální prostředky byly v textu použity pro vyjádření konkrétních gramatických kategorií a dokáže analyzovat syntax jednotlivých větných a nevětných výpovědí (formální struktura, větná modalita, funkční větná perspektiva). Z hlediska lexikálně sémantického dokáže student klasifikovat jednotlivé lexikální jednotky, umí vysvětlit ve španělštině jejich význam, určit jejich synonymní či antonymní tvary a aplikovat při rozboru zásady slovotvorby ve španělštině.

Literatura

VESELÁ, J., RESKA, J., JAŠEK, D. Čeština a španělština. Srovnání syntaktických struktur. Cvičebnice s klíčem. Ostrava: FF OU, 2004. ISBN 80-7042-636-5.RAE. Esbozo de una Nueva Gramática de la Lengua espaňola. Madrid: Espasa-Calpe, 2000. GÓMEZ TORREGO, L. Gramática didáctica del espaňol. Madrid: EDICIONES SM, 2002. ISBN 84-348-8587-5.ALVAR EZQUERRA, M. La formación de palabras en espaňol. Madrid: Arco/Libros, 1995. BARTOŠ, L., BUZEK, I., FIALOVÁ, I. Neología en el espaňol actual. Ostrava: FF OU, 2006. ISBN 80-7368-139-0.RAE - Asociación de Academias de la Lengua Espaňola. Nueva Gramática de la Lengua Espaňola. Manual. Madrid: Espasa Libros, 2010. ISBN 978-84-670-3281-9.RAE. Ortografía de la Lengua Espaňola. Madrid: Espasa Calpe, 1999. ISBN 84-239-9250-0.www.Portal.osu.czKNITTLOVÁ, D., ČERNÝ, J., MOHAPLOVÁ, A. Funkční styly moderní španělštiny. Olomouc: FF UP, 1995. BARTOŠ, L. Základy obecné a španělské fonetiky a fonologie. Ostrava: OU, 2010. ISBN 978-80-7368-754-0.

Požadavky

Je požadována 80% aktivní účast ve cvičeních a průběžná příprava zadaných úkolů. Předpokládá se, že student bude schopen zvládnout určitou část látky samostudiem. Výuka v předmětu je zakončena ústní zkouškou ve španělštině. U zkoušky student prokazuje, že dosahuje stanovené komunikativní kompetence ve španělštině (C1), je schopen porozumět autentickému španělskému textu, určit funkční styl a provést jeho lingvistickou analýzu. Používá při tom příslušnou odbornou slovní zásobu a aplikuje teoretické znalosti, které získal jak v předchozím studiu, tak samostudiem zadaným v rámci tohoto kurzu. Kromě analýzy jednotlivých jazykových rovin textu musí být student schopen zodpovědět i některé teoretické otázky, jež mají souvislost s přítomnými jazykovými jevy.

Garant

Mgr. Jana Veselá, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Irena Fialová, Ph.D.Mgr. Jana Veselá, Ph.D.