Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět SZZ-část-Španělský jazyk a literatura (KRS / SZB1D)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KRS / SZB1D - SZZ-část-Španělský jazyk a literatura, Filozofická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

I. Obsah písemné části:Poslech s porozuměnímGramatický testČtení s porozuměnímPísemný projevPísemná část zkoušky předchází ústní části. Student musí získat minimálně 70% bodů, aby mohl být hodnocen známkou "dobře". Písemná zkouška je klasifikována následovně: do 69% včetně - nevyhověl(a), 70%-75/ - dobře, 76-86% velmi dobře, 87-100% výborně.II. Obsah ústní části:a/ PRAKTICKÝ JAZYK (ústní projev, rozbor textu) , DĚJINY, KULTURA A REÁLIE španělsky mluvících zemí,b/ Dějiny španělské LITERATURYc/ JAZYKOVĚDA (fonetika a fonologie, morfologie, syntax, lexikologie a sémantika)Písemná zkouška:Písemný projev - výběr jednoho z navržených témat (z oblasti jazykové, literární, společenskovědní, interkulturní či téma vztahující se ke Španělsku nebo k hispánskému světu), jeho zpracování cca 350-400 slovy. V této části se hodnotí schopnost pojednat jasně a srozumitelně vybrané téma, bohatost slovní zásoby a gramatická správnost, dodržení stanoveného kompozičního útvaru a slohových postupů. U této části zkoušky je možné používat slovníky z katedrové knihovny.Poslech s porozuměním: 15 minut (15 bodů)Gramatický test: 25 minut (25 bodů)Čtení s porozuměním: 20 minut (20 bodů)Písemný projev 60 minut (40 bodů)

Získané způsobilosti

Výstupní úroveň komunikativní kompetence studenta ve španělštině odpovídá referenční úrovni C1 - zkušený uživatel (podle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky).

Literatura

viz sylaby státnicových předmětů.

Požadavky

Dějiny španělské literatury (ve španělštině)1. La lírica tradicional en la Península Ibérica: cronología, formas y temas (jarchas, cantigas de amigo, villancicos, romances). 2. La épica espaňola: el cantar de gesta y el Romancero. Origen, temas, evolución histórica. 3. La prosa medieval espaňola: entre historiografía y didáctica (crónicas, tratados, cuentos moralizantes). 4. Libro de buen amor: entre el mester de clerecía y el mester de juglaría. Filosofía de la obra.5. Comienzos del nuevo realismo. La Celestina y Lazarillo deTormes. 6. La lírica del Renacimiento y su evolución (Garcilaso, Herrera, poesía de inspiración mística, escuelas literarias). 7. Narrativa idealista en Espaňa: libros de caballería, novela pastoril, novela morisca. 8. El Quijote, entre la tradición literaria y la novela moderna. El papel de Cervantes en la literatura espaňola. 9. Nacimiento del teatro nacional espaňol: de Juan de Encina a Lope de Vega y su concepción de la Comedia.10. El arte dramático de Tirso de Molina. El burlador de Sevilla y el mito donjuanesco en la literatura espaňola. 11. La obra de Luis de Góngora y la de Francisco de Quevedo en el contexto literario de su tiempo. Culteranismo y conceptismo. 12. Culminación del teatro barroco. La obra dramática de Pedro Calderón de la Barca. 13. El Siglo de las Luces: bases ideológicas y estéticas, práctica literaria. Formas, géneros, temas. 14. La sensibilidad y la estética romántica en la poesía, teatro y prosa del Romanticismoespaňol. 15. Del costumbrismo a la novela realista. La evolución de la prosa narrativa del siglo XIX y sus principales representantes. 16. El krausismo y el naturalismo en Espaňa. Determinismo y libertad en La Regenta de Leopoldo Alas. 17. La crisis de fin de siglo y los intentos regeneracionistas. Los precursores de la generación del 98. 18. El modernismo y la generación del 98: coincidencias y diferencias, temas y formas de expresión literaria. 19. Miguel de Unamuno y José Ortega y Gasset: entre la filosofía y la literatura. 20. La generación del 27 en el contexto literario de su época (movimientos vanguardistas, nuevas estéticas, el impacto de la tradición). Fonetika a fonologie (v češtině) 1. Předmět studia fonetiky a fonologie. 2. Fonetické pojmy a termíny. 3. Fonologické pojmy a termíny. 4. Foném ? distinktivní rysy. 5. Alofóny ? varianty. 6. Opozice. 7. Vokalické fonémy. 8. Diftongy, triftongy, hiát. 9. Sinéresis a sinalefa.10. Konsonantické fonémy. 11. Přízvuk. 12. Intonace.13. Artikulační (fónická) báze. 14. Výslovnost španělštiny v Americe. 15. Konsonantizmus. 16. Vokalizmus. Morfologie (ve španělštině) 1. El objeto del estudio de la morfología. 2. Clasificación de morfemas. Sus funciones. 3. Clasificación de palabras ? criterio morfológico. 4. Categorías gramaticales.5. Palabras variables. 6. El sustantivo espaňol y sus categorías gramaticales. 7. El adjetivo y sus accidentes. 8. El pronombre.9. El numeral. 10. El verbo espaňol ? características generales11. El verbo espaňol y sus categoría gramaticales. 12. Palabras invariables. Syntax (ve španělštině) 1. Sintaxis preestructural.2. Sintaxis estructural-funcional. 3. Estructuralismo ? principios metodológicos. 4. Distribucionalismo. 5. Generativismo ? transformacionalismo. 6. Unidades gramaticales. 7. Palabra ? lexema. 8. Sintagmas. 9. Frase ? clásusula ? oración. 10. Definiciones de la oración. 11. Oración simple ? posiciones. 12. Análisis por pasos. 13. Conjunto nominal. 14. Conjunto verbal.Lexikologie a sémantika (ve španělštině) 1. Léxico heredado.2. Léxico adquirido ? préstamos. 3. Método semasiológico.4. Método onomasiológico. 5. Palabra ? lexema ? lexía.6. Formación de palabras. 7. Prefijación ? prefijos ? elementos prefijales. 8. Sufijación ? generalidades. 9. Nominalización, adjetivización, verbalización. 10. Parasíntesis. 11. Composición.12. Neología. 13. Semántica léxica. 14. Campo semántico.15. Sinonimia. 16. Polisemia.

Garant

prof. PhDr. Lubomír Bartoš, CSc.prof. Dr. hab. Piotr Sawicki