Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Filolog. hermeneutika a interpretace (KRU / NFIHE)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KRU / NFIHE - Filolog. hermeneutika a interpretace, Filozofická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Hermeneutika - obecné umění chápání a výkladu písemných památek ducha.2. Hermeneutická interpretace = duchovědný akt, duchovědné poznání, duchovní pochopení (synésis pneumatiké), "zření duchovního kosmu".3. Plótínos, duchovědné nahlédnutí do duchovního kosmu obsaženého v kosmu smyslovém, odkrývání "stavu duše" tvůrce díla i jeho interpreta; tj. hermeneutika = "oduševnění", "zduchovnění" vnitřního obsahu umění interpretace.4. Regenerace výchozích principů a přístupů obsažených jak ve filosofii Platóna a Aristotela, tak i v koncepci Filóna Alexandrijského, Kléménse Alexandrijského, Plótína, Órigena, zvl. pak v učení církevních Otců utvářejících do vrcholné exegetické podoby koncepci "čtyřvrstvového smyslu" Písma svatého - inspirativní metodologické substance i soudobé "ars interpretandi".5. Slovo čili Logos = Slovo = nástroj myšlení, jeho vnější označení a vyjádření - právě slovo (jako jazyk, řeč, výpověď) je nazíráno jako forma existence, bytí (projevení) ducha, jeho logického řádu (Hegel).6. Slovo = znak (signum), symbol, komunikát, ale i "verbum interius" ("verbum cordis"), magické slovo, mýtus, zjevení ("slovo-zjevení" se stalo "tělem", aby stvořilo "zákony mravního řádu).7. Slovo: a) jméno, b) znak, c) komunikát, d) verbum interius (verbum cordis), e) magické slovo, f) mýtus, g) zjevení.8. Umělecké dílo - "duchovní kosmos", umělecké dílo = "písemně zachované svědectví lidské existence" (W. Dilthey: Entstehung der Hermeneutik, 1900), text (v pojetí strukturální estetiky, celostní znak, "zdroj informace"), "svět textu" (v pojetí hermeneutiky) = "rozvrh světa" (v textu, P. Ricoeur): "to, co se v textu nabízí k interpretaci.9. Dialektika otázky a odpovědi = hermeneutický prafenomén; dílo jako forma odkrývání, "odemykání", "vytrhování jsoucna" ze "skrytosti", jako "pole významů a smyslů", univerzální "tropus ducha" tvůrce s trsem významů a smyslů.10. "Vnější tvar" = komplex tvaroslovných elementů, zevních znaků, povrchových struktur ("surface structure"), uměleckého organismu i poetických trópů, literárních fenotypů, podmíněný autorem zvoleným žánrovým klíčem při řešení ztvárněných životních problémů.11. "Vnitřní tvar" ("tó endon eidos", Plótínos) = vlastní řád myšlenek a narativních prvků realizovaný v proudu slov; = fenomén hlubinné tropiky díla (analogie "deep structure" generativní gramatiky (N. Chomsky) i jeho "architektury smyslu".12. "Vnitřní zření" uměleckého díla. Duše díla - "verbum cordis", mlčenlivá "mluva srdce" člověka, duchovní centrum díla - "srdce věcí" (sféra srdce = nitro člověka, "hlubina duše").13. Smysl díla (smysl skrytý /logos endiathetos/, smysl zjevný / logos proforikos/): sémantické jádro hermeneutiky = "architektura smyslu" (pluralita smyslů, překrývajících se v díle - kritérium "smyslu" díla).

Získané způsobilosti

Studující získává schopnost orientovat se v problematice filologické hermeneutiky a metodologických otázek umění interpretace. Je seznámen s postupy hlubinné analýzy literárního jevu a procesu. Studující je veden odborně fundovanému pojetí uměleckého textu i jeho výkladu. Kriticky pracuje s primární a sekundární literaturou a zpracovává konspekty vybraných děl z doporučené literatury. Na závěr kurzu absolvuje závěrečný test.

Literatura

Kratochvíl, Z.: Mýtus, filosofie, věda. I. a II. (Filosofie mezi Homérem a Descartem). Hrnčířství a nakladatelství Michal Jůza & Eva Jůzová, Praha, 1993. Jauss, H. R. Ästhetische Erfahrung und literarische Hermeneutik. Frankfurt a. M., 1982. Heidegger, M. Básnicky bydlí člověk. Praha : Oikúmené, 1993. ISBN 80-85241-40-4.White, V. Bůh a nevědomí. Teologie versus psychologie. Vyšehrad, Praha, 2003. Heidegger, M. Bytí a čas. Oikúmené, Praha, 1996. Augustinus sv. De doctrina Christiana. O nauce chrzescijańskiej. Warszawa, 1989. Kerényi, K. Der Gott Hermes und die Hermeneutik. In: Tijdschrift voor Filosofie, 30/1968. Dilthey, W. Die Entstehung der Hermeneutik (1900). In: Dilthey, W.: Gesammelte Schriften.V. Band. Die geistige Welt. Einleitung in die Philosophie des Lebens. Erste Hälfte. Abhandlungen zur Grundlegung der Geisteswissenschaftten. Verlag von B. G. Teubner, Leipzig und Berlin, 1924. Betti, E. Die Hermeneutik als allgemeine Methodik der Geisteswissenschaften. J. C. B. Mohr, Tübingen, 1962. Fischer, O. Duše a slovo. Melantrich, Praha, 1929. JUNG, C. G. Duše moderního člověka. Brno : Atlantis, 1994. Špidlík, T. Důvody srdce. Nakl. Vyšehrad, Praha, 2001. Plótínos. Dvě pojednání o kráse (Enneady I, 6 /1/, V, 8 /31/). Rezek, Praha, 1994. Szondi, P. Einführung in die litterarische Hermeneutik. (čes. vyd.). Frankfurt am Mein, 1975. Armstrong, A. H. (vyd.). Filosofie pozdní antiky. OIKOYMENH, Praha, 2002. Cassirer, E. Filosofie symbolických forem. OIKOYMENH, I. Jazyk. II. Mýtické myšlení. Praha, 1996. Hroch, J. Filozofická hermeneutika v dějinách a současnosti. Nakl. Georgetown, MU, Brno, 1997. Dilthey, W. Friedrich Daniel Ernst Schleiermacher. In: Gesammelte Schriften. IV. Band Die Jugendgeschichte Hegels und andere Abhandlungen zur Geschichte des deutschen Idealizmus. Verlag von B. G. Teubner, Leipzig und Berlin, 1921. Dilthey, W. Gesammelte Schriften. I.-VII. Verlag von B. G. Teubner, Leipzig und Berlin 1921-1927. Payne, J. Hermeneutická etika. Jeden filosofický pokus o setkání s lidskou bytostí. Triton, Praha, 1995. Palmer, R. E. Hermeneutics. Interpretation Theory in Schleiermacher, Dilthey, Heidegger, and Gadamer. Northwestern University Press, Evanston, 1969. Japp, U. Hermeneutik. Der theoretische Diskurs, die Literatur und die Konstruktion ihres Zusammenhanges in den philologischen Wissenschaften. Mnichov, 1977. Mikulášek, M. Hledání "duše" díla v umění interpretace (Genologicko-hermeneutická anamnéza "vnitřní formy" a mytopoidních forem narace). Ostravská univerzita, Ostrava, 2004. Intuice ve vědě a filozofii. Filozofický ústav AV ČR, Praha, 1993. Kautman, F. K typologii literární kritiky a literární vědy. Nakl. PRIMUS, Praha, 1996. Guardini, R. Konec novověku. Vyšehrad, Praha, 1992. Whorf, B. L. Language, Thought and Reality. Cambridge, Mass, 1956. Weinberger, C., Weinberger, O. Logik, Semantik, Hermeneutik. Mnichov, 1979. Aristoteles. Metafyzika. Přel. A. Kříž. Jan Laichter, Praha, 1946. Gadamer, H.-G.: Gadamer, Ch.-G. Metod i istina. Progress, Moskva, 1988. Auerbach, E. Mimesis : zobrazení skutečnosti v západoevropských literaturách. Praha : MF, 1998. Ionin, P. O filologičeskoj germenevtike. In: "Žurn. MNP" 1863, č. 120. Humboldt, W. von. O rozmanitosti stavby l´udských jazykov a jej vplyve na duchovný rozvoj l´udského rodu. SAV, Veda, Bratislava, 2000. Augustinus Aurelius. O učitel ovi. Archa, Bratislava, 1995. Pasternak, J. B. Pamjati Gustava Gustavoviča Špeta. In: Voprosy filosofii 11, 1988. Philosophical Hermeneutics and Biblical Exegesis (Edited by Petr Pokorný and Jan Roskovec). J. C. B. Mohr (Paul Siebeck), Tübingen, 2002. Jauss, H. R. (vyd.). Poetik und Hermeneutik I: Nachahmung und Illusion. Mnichov, 1964. Jauss, H. R. (vyd.). Poetik und Hermeneutik III: Die nicht mehr schönen Künste. Grenzphänomene des Ästhetischen. Mnichov, 1968. Aristoteles. Poetika. Praha, 1993. Hroch, J. Problém rozumění a postanalytická filosofie. MU, Brno, 1996. Kratochvíl, Z., Bouzek, J. Proměny interpretací. Herrmann & synové, Praha, 1996. Hoppe, V. Přirozené a duchovní základy světa a života. M. Procházka, Praha, 1925. Fischer, O. Slovo a svět. Essaye. Fr. Borový, Praha, 1937. Weinreb, H. Symbolika biblického jazyka. Nakl. Herrmann & synové, Praha, 1995. Capra, F. Tao fyziky. Gardenia, Bratislava, 1992. Gadamer, H.-G. Text a interpretace. In: Reflexe 21/2000. Wittgenstein, L. Tractatus logico-philosophicus. OIKOYMENH a nakl. Svoboda-Libertas, Praha, 1993. Černý, V. Tvorba a osobnost. Odeon, Praha, 1993. Dvořák, Max. Umění jako projev ducha. Praha, 1936. Grondin, J. Úvod do hermeneutiky. OIKOYMENH, Praha, 1997. Hoppe, V. Úvod do intuitivní a kontemplativní filosofie. FF MU, Brno, 1928. Szondi, P. Úvod do literární hermeneutiky. Host, Brno, 2003. Plótínos. Věčnost, čas a duch. Rezek, Praha, 1995. Bachelard, G. Voda a sny : esej o obraznosti hmoty. MF, Praha, 1994. AUGUSTIN. Vyznání. Kalich, Praha, 1990. Novalis. Zázračná hra světa. Úvahy a fragmenty. Odeon, Praha, 1991. Dilthey, W. Život a dejinné vedomie. Pravda, Bratislava, 1980.

Požadavky

Student musí v závěrečném testu prokázat orientaci v předneseném materiálu, faktografické znalosti (viz Obsah předmětu), schopnost samostatného uvažování a předložit konspekty nejméně pěti děl z doporučené literatury.

Garant

prof. PhDr. Miroslav Mikulášek, DrSc.

Vyučující

prof. PhDr. Miroslav Mikulášek, DrSc.prof. PhDr. Miroslav Mikulášek, DrSc.