Předmět Psané publicistické texty (KRU / PPP)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KRU / PPP - Psané publicistické texty, Filozofická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Specifika žurnalistické informace.2. Typologie publicistických žánrů.3. Informační a ostatní publicistické žánry.4. Druhy informačních žánrů.5. Zpráva - excerpce, analýza, produkce, překlad.6. Reportáž - excerpce, analýza, produkce, překlad.7. Sdělení, oznámení - excerpce, analýza, produkce, překlad.8. Sloupek, fejeton - excerpce, analýza, produkce, překlad.9. Esej - excerpce, analýza, produkce, překlad.10. Reportáž - excerpce, analýza, produkce, překlad.11. Reklama - excerpce, analýza, produkce, překlad.12. Recenze - excerpce, analýza, produkce, překlad.13. Shrnutí.
Získané způsobilosti
Prostřednictvím odborné literatury a internetu získají studenti aktuální informace o současné podobě publicistického stylu, o publicistických žánrech a specificích jazykových prostředků.Osvojí si základní publicistickou terminologii.Orientují se v typologii a struktuře publicistických žánrů a psaných útvarů.Jsou schopni specifikovat nejfrekventovanější útvary v současné psané publicistice.Naučí se překládat publicistické texty z ruštiny do češtiny a z češtiny do ruštiny.Naučí se interpretovat rusky a česky obsah publicistických textů.Naučí se excerpovat, analyzovat a tvořit krátké publicistické útvary.Rozvíjejí dovednost práce s ruskými vyhledávacími systémy.
Literatura
Bogomolov, A. Novosti iz Rossiji, Russkij jazyk v sredstvach massovoj informaciji. Moskva, 2006. Šatin, Ju. V. Postrojenije reklamnogo teksta. Moskva, 2003. Medvedeva, Je. V. Reklamnaja kommunikacija. Moskva, 2003. Aleksandrova, A. A. i koll. Russkij jazyk kak inostrannyj. Moskva, 2000. Fišera, I. Tvůrčí potenciál podniku. Praha, 1990. Fišer, Z. Tvůrčí psaní. Malá učebnice technik tvůrčího psaní. Brno, 2001. Dočkalová, M. Tvůrčí psaní pro každého. Praha, 2006. Derjagina, S. I. i koll. V gazetách pišut?. Moskva, 2005. Russ-Mohl, S., Bakičová, H. Žurnalistika. Komplexní průvodce praktickou žurnalistikou. Praha, 2005.
Požadavky
Účast a aktivní práce v seminářích. Průběžná příprava na semináře (samostatné studium literatury). Práce s internetem. Zápočet bude udělen za prokázanou schopnost práce s publicistickými texty (jak receptivní tak produktivní - tj. sestavování tezí, dovednost překladu, samostatné tvoření textů apod.). Podmínkou udělení zápočtu je předložení samostatně zpracovaného textu v zadaném rozsahu - např. sestavení zprávy, reklamy, recenze, sdělení, reportáže, eseje apod.
Garant
PhDr. Ljuba Mrověcová, Ph.D.