Předmět Občanská společnost a etika (KSE / OBSET)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KSE / OBSET - Občanská společnost a etika, Filozofická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Vymezení základních pojmů (etika, sociální etika, ethos, principy, hodnoty, morálka, svědomí, dobro a zlo).2. Desatero jako základ etických kodexů. Historický pohled na etické teorie.3. Dokumenty o lidských právech jako základ pozdějších etických kodexů. Role etických komisí.4. Profesní etika jako obsah vzdělávání.5. Etika vědecké práce a výzkumu. Plagiátorství.6. Hospodářská a podnikatelská etika.7. Ekologická etika.8. Lékařská etika.9. Počítačová etika.10. Etické aspekty práce s rodinou.11. Etické aspekty práce se starými lidmi.12. Etické aspekty práce se zdravotně postiženými.13. Etické aspekty práce s etnickými menšinami.
Získané způsobilosti
Po absolvování přednášek se student dokáže orientovat v základní problematice etiky. Osvojením si teorií z minulosti bude schopen některé z nich aplikovat i na stávající problematické oblasti. Student získá přehled o různých formách etiky práce vzhledem na cílovou skupinu a o základních oblastech, v nichž ve společnosti dochází k porušování etických zásad. Přednášky mu umožní kritické hodnocení současné společnosti z etického hlediska.Student získá základy následujících profilových kompetencí: 1) teoretické kompetence 2) diagnostické kompetence 3) komunikační kompetence
Literatura
Henriksen, J. O., Wetlesen, A. J. Blízké a vzdálené: etické teorie a principy práce s lidmi. Boskovice: Sdružení Podané ruce, 2000. ISBN 80-85320-45-2.Šmajs, J. Etika, ekonomika, příroda. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4293-9.Poláková, E., Masaryková, Z. Getting the Information from the Internet and a Problem of Plagiarism. In: Information and Communication Technology in Education (s. 273-282). 2011. ISBN 978-80-7368-979-7.Putnová, A. Podnikatelská etika - výzva pro českou ekonomiku při vstupu do EU. Brno: VUTIUM, 2002. ISBN 80-214-2171-1.Thomson, M. Přehled etiky. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-806-6.ANZENBACHER, A. Úvod do etiky. Praha : Academia, 2001. Munzarová, M. Vybrané kapitoly z lékařské etiky. Brno: LF MU, 2000. Fenner, D. Einführung in die angewandte Ethik. Tübingen: Francke. UTB 3364, 2010. ISBN 978-3825233648.Körtner, U. H. J., Kopetzki, Ch., Druml, Ch. (Hg.). Ethik und Recht in der Humanforschung (Schriftenreihe Ethik und Recht in der Medizin 5). Wien/New York, 2010. ISBN 978-3709101803.Göbel, E. Unternehmensethik. Bern: Lucius & Lucius, 2010. ISBN 978-3825227975.Brey, P. Values in technology and disclosive computer ethics. The Cambridge Handbook of Information and Computer Ethics. L.Floridi. (s. 41-58) http://www.utwente.nl/gw/wijsb/organization/brey/Publicaties_Brey/Brey_2009_Values-Disclosive_Cambridge.pdf. Cambridge: Cambridge University Press, 2009.
Požadavky
Na seminářích se vyžaduje aktivní účast. Student vypracuje referát na zvolené téma a tento v semináři prezentuje. Nedílnou součástí prezentace je i diskuse na dané téma.
Garant
doc. Mgr. Eva Saunders, Dr.
Vyučující
doc. Mgr. Eva Saunders, Dr.doc. Mgr. Eva Saunders, Dr.