Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Poradenství a soc. pr. se starými lidmi (KSE / PSPSL)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KSE / PSPSL - Poradenství a soc. pr. se starými lidmi, Filozofická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Definice stáří (stáří, stárnutí, periodizace stáří), teorie stárnutí.2. Změny v životě starého člověka (změny tělesné, kognitivní, emoční, behaviorální, sociální, změny v oblasti ps. potřeb). Adaptační mechanismy seniorů. Vztahy seniorů.3. Gerontologie. Nejfrekventovanější diagnózy ve stáří (demence, spánkové poruchy, poruchy vyměšování atd.). Umírání a smrt.4. Demografické a socioekonomické charakteristiky populace seniorů. Demografický vývoj v ČR. Životní úroveň starých lidí. Postavení seniorů z pohledu legislativy ČR.5. Komunikace se starými lidmi.6. Ageismus, domácí násilí na seniorech.7. Specifika sociální práce se starými lidmi (sociální práce v zařízeních, při propuštění z akutní péče, v domácím prostředí, komunitní sociální práce se seniory).8. Sociální služby a typy zařízení pro seniory.9. Péče o seniory (historický exkurz, novodobá péče - zábavně-terapeutické programy pro seniory, metoda validace, práce se vzpomínkami aj.).10. Paliativní péče. Hospic.11. Osobnost sociálního pracovníka pracujícího se starými lidmi (specifické nároky, zátěž a její zvládání).

Získané způsobilosti

Student se absolvování tohoto předmětu orientuje v základních pojmech souvisejících s problematikou sociální práce se seniory. Jsou rozvíjeny jeho diagnostické a intervenční kompetence, především schopnost identifikovat hlavní potřeby seniorů, schopnost zhodnotit možná ohrožení plynoucí z různorodých sociálních situací klientů a schopnost navrhovat vhodná řešení. Student se orientuje v systému sociálních služeb určených pro seniory. Dále jsou rozvíjeny kompetence psychosociální, student získává znalosti o specifické komunikaci seniorů, na podkladě teoretických znalostí je zvyšována jeho schopnost porozumění a vcítění se do situace seniorů.

Literatura

JAROŠOVÁ, D. Péče o seniory. Ostrava: Ostravská univerzita, 2006. Stuart-Hamilton, I. Psychologie stárnutí. Praha : Portál, 1999. MATOUŠEK, O., KODYMOVÁ, P., KOLÁČKOVÁ, J. (Eds.). Sociální práce v praxi : specifika různých cílových skupin a práce s nimi. Praha : Portál, 2005. VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie 2 : dospělost a stáří. Praha : Karolinum, 2007. JESENSKÝ, J. Andragogika a gerontagogika handicapovaných. Praha : Karolinum, 2002. ISBN 80-7184-823-9.SÝKOROVÁ, D., CHYTIL, O. (eds.). Autonomie ve stáří. Strategie jejího zachování. Boskovice, František Šalé - ALBERT, 2004. RABUŠIC, L.(ed.). Česká společnost a senioři. Brno : MU, 1997. Horská, P. Dětství, rodina, stáří v dějinách Evropy. Praha: Panorama, 1990. Haškovcová, H. Fenomén stáří. Praha: Panorama, 1990. BINSTOCK, R. H., GEORGE, L. K. Handbook of Aging and the Social Science. London : Academic Press Limite, 1996. KLEVETOVÁ, D., DLABALOVÁ, I. Motivační prvky při práci se seniory. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2169-9.Rheinwaldová, E. Novodobá péče o seniory. Praha: Grada, 1999. GRUSS, P. (ed.). Perspektivy stárnutí. Praha : Portál, 2009. VENGLÁŘOVÁ, M. Problematické situace v péči o seniory : příručka pro zdravotnické a sociální pracovníky. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-2170-5.Senioři v České republice. Praha : Český statistický úřad, 2004. Senioři v ČR v datech 2009. Praha : Český statistický úřad, 2009. PICHAUD, C., THAREAU, I. Soužití se staršími lidmi. Praha: Portál, 1998. Koběrská, P. a kol. Společnou cestou- Jak mohou pečovatelé komunikovat s lidmi trpícími demencí. Praha : Portál, 2004. VIDOVIĆOVÁ, L. Stárnutí, věk a diskriminace - nové souvislosti. Brno : Masarykova univerzita, 2008. LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha : Grada, 2007. KUCHAŘOVÁ, V. a kol. Život ve stáří. Praha: VÚPSV, 2002.

Požadavky

Odevzdání písemně zpracovaného seminárního úkolu - kazuistiky.Doporučený obsah kazuistiky konkrétního seniora:1) Věk, pohlaví, současná situace seniora - bytová, rodinná, finanční, zdravotní, vzhled, atd.2) Změny ve stáří - tělesné, v prožívání, ve vztazích - s vnoučaty, s dětmi, s partnerem.3) Odchod do důchodu - kdy, jak prožíval/a, změna struktury času, zda si přivydělává, jak se změnila ekonomická situace.4) Volný čas - struktura běžného dne, volnočasové aktivity - týdenní, měsíční, roční.5) Sociální služby - jaké služby využívá? zda je spokojen/a?6) Plány do budoucna - jak uvažuje o své budoucnosti, co by ještě chtěl/a dokázat, zažít.7) Vlastní postřehy - celkové emoční ladění seniora, jeho adaptační mechanismy?Zápočtový test: 20 otázek s možností volby, vždy jedna správná odpověď. Otázky vycházejí z prezentací, které jsou součástí studijní opory.

Garant

Mgr. Petra Šobáňová, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Petra Šobáňová, Ph.D.Mgr. Petra Šobáňová, Ph.D.