Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Výzkum v aplikaci na soc. práci (FSS / VAPDK)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu FSS / VAPDK - Výzkum v aplikaci na soc. práci, Fakulta sociálních studií, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. seminářMetodologické pojetí výzkumu v sociálních vědách, zejm. výzkumu v sociální práci.Seminář je zaměřen na prohloubení znalostí základních výzkumných přístupů, resp. strategií. Směřuje k porozumění principům rozlišujícím kvalitativní, kvantitativní a smíšený/ integrovaný výzkum a kritériím hodnocení kvality výzkumu. V semináři budou nastíněny specifické aspekty bádání v sociální práci, jimž bude věnována důkladnější pozornost v dalších seminářích.Obsah: Návrh empirického výzkumu, jeho funkce, účel. Plán, resp. model výzkumu, základní schéma: Výzkumná oblast, téma, obecné a specifické výzkumné otázky. Konceptuální rámec,role teorie ve výzkumu. Základní interpretační paradigmata; popis versus vysvětlení, verifikace teorie versus tvorba teorie, prestrukturovaný výzkum versus rozvíjející výzkum. Vztah teorie a empirie ve výzkumu; spojení teoretického paradigmatu se strategiemi výzkumu a strategií s výzkumnými metodami. Validita a reliabilita.2. seminářKvalitativní výzkumná strategie ve výzkumu v sociální práci.Cílem semináře je upevnit, prohloubit stávající či získat nové poznatky o kvalitativním výzkumu. Stejně jako v předchozím semináři půjde především o pochopení logiky tohoto výzkumu, jeho možnostem, limitům i specifikům užití v oboru sociální práce. Seminář sleduje kultivaci dovedností studentů v základních výzkumných metodách.Obsah: Kvalitativní výzkum jako cesta k porozumění studovaným problémům či populaci. Cyklický, "evoluční" charakter kvalitativního výzkumného procesu. Role teorie, volba efektivních strategií, kongruence metod s předmětem/tématem výzkumu, výzkumnými otázkami. Adekvátnost vzorku. Analytický indukční model. Závěry výzkumu, způsoby shrnutí dat a prezentování výsledků v závislosti na tématu a užité epistemologii. Interakce výzkumníka jako participanta či pozorovatele - rizika zkreslení, etické aspekty.3. seminářKvalitativní výzkum - specifické metody a jejich využití ve výzkumu v sociální práci. Integrovaný výzkum v sociální práci.Seminář směřuje ke zdokonalení znalostí a dovedností týkajících se specifických metod kvalitativního výzkumu využívaných v oboru sociální práce. Na příkladech konkrétních empirických studií bude vysvětlena podstata metod a demonstrovány postupy analýzy dat. Seminář bude věnován rovněž diskusi o podstatě smíšeného/integrovaného výzkumu, účelu jeho užitía prezentaci různých způsobů designování.Obsah: Metody kvalitativního výzkumu: Zakotvená teorie. Etnografie. Participativní akční výzkum. Case study. Biografická/narativní metoda. Ohniskové skupiny. Integrované paradigma v řešených úlohách.4. seminářKvantitativní výzkumná strategie ve výzkumu v sociální práci, survey.Cílem semináře je upevnit, prohloubit stávající či získat nové poznatky o kvantitativním výzkumu, resp. o metodách matematické statistiky a jejich užití ve výzkumu v sociální práci. Akcent je kladen na porozumění logice kvantitativního výzkumu, podstatě statistické analýzy, jejím možnostem a limitům. V semináři budou rozvíjeny rovněž praktické dovednosti ve zpracování dat, v analýze a interpretaci výsledků.Obsah: Kvantitativní výzkum jako lineární výzkumný proces. Analýza dat, kvantitativní deskripce souboru (třídění prvního stupně, netriviální analýzy). Kvantitativní analýza vztahů (třídění druhého a vyšších stupňů). Regresní analýza, analýza rozptylu, faktorová analýza. Netriviální interpretace výsledků. Výběrová šetření, koncept kvality výběrových šetření.

Literatura

Stringer, E. T. Action Research. London: Sage Publ., 1999. Creswell, J. W., Plano Clark, V. L. Designing and Conducting Mixed Methods Research. London: Sage Publ., 2007. Hammersley, M., Atkinson, P. Ethnography: Principles in Practice. London, New York: Routledge, 2007. Loučková, I. Integrovaný přístup v sociálně vědním výzkumu. Praha: SLON, 2010. Punch, K. F. Introduction to Social Research. London: Sage Publ, 2005. Krejčí, J. Kvalita sociálně vědních výběrových šetření v České republice. Praha. Sociologické nakladatelství SLON, 2008. MIOVSKÝ, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1362-4.Riessman, Kohler, C. Narrative Methods for the Human Sciences. London: Sage Publ., 2008. Morgan, D. L. Ohniskové skupiny jako metoda kvalitativního výzkumu. Boskovice: Albert, 2001. Rubin, A., Babbie, E. R. Research Methods for Social Work. London: Thomson Learning, 2005. Stake, R. E. The Art of Case Study Research. London: SAGE Publ., 1995. PUNCH, K. F. Úspěšný návrh výzkumu. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-468-7.Martin, P., Bateson, P. Úvod do teorie a metodologie měření chování. Praha: Portál, 2009. Strauss, A., Corbin, J. Základy kvalitativního výzkumu. (Postupy a techniky zakotvené teorie). Boskovice: Albert, 1999. PUNCH, K. F. Základy kvantitativního šetření. Praha: Portál, 2008. SILVERMAN, D. Ako robiť kvalitativny výskum (1. až 3. kapitola). Bratislava: Ikar, 2005. ISBN 80-551-0904-4.Denzin, N. K., Lincoln, Y. S. (eds.). Collecting and Interpreting Qualitative Materials. London: Sage Publ, 1998. Field, A. Discovering Statistics Using SPSS. London: Sage Publ, 2009. WINTER, R., MUNN-Giddings, C. Handbook for Action Research in Health and Social Care. London: Routledge, 2001. Denzin, N. K., Lincoln, Y. S. (eds.). Handbook of Qualitative Research. London: Sage, 1994. Kaufmann, J.-C. Chápající rozhovor. Praha: Sociologické nakladatelství, 2010. Jeřábek, H. Koncepce měření v sociálních vědách. KRTIČKA, L., ADAMEC, M., BEDNÁŘ, P. Manuál pracovních postupů v GIS pro oblast sociálního výzkumu a sociální práci. Ostrava: OU, 2012. Manuály statistického software odpovídající používaným programovým systémům doktorandů. Robinson, D., Horrocks, Ch., Kelly, N., Roberts, B. (eds.). Narrative, Memory and Identity. Huddersfield: University of Huddersfield PresS, 2004. Soukup, P., Rabušic, L. Několik poznámek k jedné obsesi českých sociálních věd - statistické významnosti. Granosik, M., Gulczyńska, A., Marynowicz-Hetka, E. Participative Approaches in Social Work Research. Łódź: Łódź University Press, 2010. Bauer, M. W., Gaskell, G. Qualitative Researching with Text, Image and Sound. London: Sage Publ., 2000. Bryman, A., Frazer, D. Quantitative Data Analysis for Social Scientists. London: Routledge, 1992. Saludadez, J. A., Garcia, P. G. Seeing Our Quantitative Counterparts: Construction of Qualitative Research in a Roundtable Discussion. Forum: Qualitative Social Research 2 (2001), 1, Art. 12. . DE VAUS, D. A. Survey in Social Research. Undin Hyman: London, 1990. Petrusek, M. Teorie a metoda v moderní sociologii. Praha: Karolinum, 1993. Plano Clark, V. L., Creswell, J. W. The Mixed Methods Reader. London: Sage Publ., 2008. Gubrium, J. F., Holstein, J. A. The New Language of Qualitative Method. Oxford: Oxford University Press, 1997. Babbie, E. The Practice of Social Research. London: Wadsworth/Thomson Learning, 2001. Baum, D., Gojová, A. (eds.). Výzkumné metody v sociální práci. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2014. ISBN 978-80-7464-390-3.

Požadavky

Studující vypracují v průběhu kurzu návrh výzkumného projektu pro kvantitativní, kvalitativní, resp. integrovaný výzkumný přístup (v aplikaci na téma vlastní disertační práce). Jeho obhajoba bude základem diskuse při závěrečné zkoušce. Jednotlivé části projektu budou studující zpracovávat postupně, dle pokynů vyučující a v termínech jí stanovených - což se týká rovněž ppt. prezentací zadaných úkolů na jednotlivé semináře.Úkoly pro studující na jednotlivé semináře:1. seminářPověření studenti/studentky zpracují referát z předem stanovené základní literatury, který přednesou na semináři. Ostatní prostudují předem stanovenou základní literaturu a připraví se na diskusi. Všichni studenti (1) zpracují na základě studia zdůvodnění uvažované volby výzkumné strate-gie pro vlastní výzkum v rámci disertační práce (v kontextu výzkumné oblasti, resp. výzkum-ného tématu a ve vztahu k výzkumným otázkám) - ve formě ppt prezentace. (2) Vyhledají výzkumnou studii z oboru sociální práce, založenou na induktivním (kvalitativním) a deduk-tivním (kvantitativním) přístupu. Studie by měla být vybrána z renomovaných časopisů zaměřených na metodologii, nejlépe v oboru sociální práce (např. Research on Social Work ap.) a co nejblíže tématu vlastní disertační práce. Pro výběr článku je důle-žitá metodologie: musí být zřejmé paradigma a z něho vyplývající výzkumné strategie. Studenti dokáží komentovat způsob nahlížení na zkoumané jevy při aplikaci dané výzkumné strategie dospěti.2. seminář1.Pověřený student/studentka zpracuje referát z předem stanovené základní literatury, který přednese na semináři. Ostatní prostudují předem stanovenou literaturu a připraví se na diskusi. 2.Všichni studující zpracují návrh výzkumného projektu pro kvalitativní výzkumný přístup a jeho prezentaci na semináři (pokud se projekt bude týkat disertační práce, popř. výzkumu SGS, musí dosavadní projekt významně rozvíjet či doplnit). Na dříve vyhledané výzkumné studii z oboru sociální práce, založené na induktivním (kvalitativním) přístupu ukáží aplikovaný výzkumný postup k porozumění studovaných jevů.3. seminář1.Všichni studující prostudují předem stanovenou základní literaturu a připraví se na diskusi. 2.Všichni studující si připraví prezentaci typu kvalitativního výzkumu a výzkumných metod užitých při řešení vlastního výzkumu (v rámci disertace, SGS apod.). Na dříve vyhledané "kvalitativní" výzkumné studii z oboru sociální práce vysvětlí aplikaci konkrétního typu, resp. metod kvalitativního výzkumu.4. seminářPříklady užití kvantitativního výzkumného přístupu (prezentace) na vlastní výzkumné úloze a na dříve vyhledané výzkumné studii z oboru sociální práce, založené na deduktivním (kvanti-tativním) přístupu. Zpracování zadané statistické analýzy.

Garant

doc. PhDr. Dana Sýkorová, Ph.D.

Vyučující

doc. PhDr. Dana Sýkorová, Ph.D.