Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Metody sociální práce s jednotlivcem (KAM / 1METJ)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KAM / 1METJ - Metody sociální práce s jednotlivcem, Fakulta sociálních studií, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Vymezení sociální práce s jednotlivcem, její historický vývoj a současné pojetí.2. Změna paradigmatu individuální sociální práce.3. Na klienta orientovaný přístup a jeho využití v sociální práci s jednotlivcem: - klíčová východiska4. Na klienta orientovaný přístup a jeho využití v sociální práci s jednotlivcem: - empatie, akceptace, autenticita - nácvik- evaluace přístupu orientovaného na klienta5. Práce s klientem v rámci systemického přístupu dle Úlehly:- pomoc a kontrola, princip držitele problému6. Práce s klientem v rámci systemického přístupu dle Úlehly:- pomoc a kontrola, princip držitele problému - nácvik7. Práce s klientem v rámci systemického přístupu dle Úlehly:- etapy práce s klientem - otevření, dojednávání8. Práce s klientem v rámci systemického přístupu dle Úlehly:- etapy práce s klientem - otevření, dojednávání - nácvik9. Práce s klientem v rámci systemického přístupu dle Úlehly:- etapy práce s klientem - průběh, ukončení10. Práce s klientem v rámci systemického přístupu dle Úlehly:- etapy práce s klientem - průběh, ukončení - nácvik- evaluace systemického přístupu11. Práce s klientem v rámci úkolově orientovaného přístupu: - stěžejní principy úkolově orientovaného přístupu12. Práce s klientem v rámci úkolově orientovaného přístupu: - etapy práce s klientem - počáteční fáze, střední fáze, fáze ukončení a zhodnocení- evaluace úkolově orientovaného přístupu13. Práce s kazuistikami.

Získané způsobilosti

1. Poznání a porozumění předmětu studia porozumění profesi2. Schopnost vyhledávat, zpracovávat a analyzovat informaci z různých zdrojů3. Schopnost aplikovat poznatky v praktických situacích 4. Schopnost aplikovat komunikační dovednosti při jednání s klientem 5. Schopnost identifikovat, zaujmout postoj a řešit problémy6. Schopnost přizpůsobit se a jednat v nových situacích7. Splnění zadaných úkolů

Literatura

Kopřiva, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-429-X.Řezníček, I. Metody sociální práce. Praha: Sociologické nakladatelství, 1994. ISBN 80-85850-00-1., 1994. TOLAN, J. Na osobu zaměřený přístup v poradenství a psychoterapii. Praha: Portál, 2006. HAVRÁNKOVÁ, O. Případová práce. In Matoušek, O. a kol. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, 2003. NAVRÁTIL, P. Přístup orientovaný na úkoly. In Matoušek, O. a kol. Základy sociální práce. Praha: Portál, s. 231-237, 2001. Matoušek, O. Slovník sociální práce. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-549-0.MAHROVÁ, G., VENGLÁŘOVÁ a kol. Sociální práce s lidmi s duševním onemocněním. Praha: Grada publishing, 2008. ISBN 978-80-247-2138-5.ÚLEHLA, I. Umění pomáhat. Praha: SLON, 2009. Matoušek, O. Základy sociální práce. Praha, 2001. ROWE, W. Client-Centered Theory: A Person-Centered Approach. In Turner, F. J. (ed.) Social Work Treatment. Interlocking Theoretical Approaches. New York: The Free Press, 4th ed.,s. 69-93, 1996. PIPPIN, J.A. Developing Casework Skills. Newbury Park, California: Sage, 1990. EDWARDS, R.L. (ed.). Encyclopedia of Social Work. Washington, DC:NASW Press, 2001. TOLSON, E. R., REID, W. J., GARVIN, CH. D. Generalist Practice. A Task-Centered Approach. New York:Columbia University Press, 2003. Gabura, J., Pružinská, J. Poradenský proces. Praha:Sociologické nakladatelství, 1995. NAVRÁTIL, P., MUSIL, L. Posouzení životní situace klienta - jak na to ! In Sociální práce/Sociálna práca. č.1, s.117-121 Sociálna práca, 2007. Vymětal, J. Rodgersovská psychoterapie. Praha: Český spisovatel, 1996. VYMĚTAL, J., REZKOVÁ, V. Rogersovský přístup k dospělým a dětem. Praha: Portál, 2001. COULSHED, V., ORME, J. Social Work Practice. An Introduction. London : Macmillan, 3rd ed., 1998. COMPTON, B.R., GALAWAY, B. Social Work Processes. Pacific Grove: Brooks/Cole, 1999. TURNER,F. J. Social Work Treatment. Interlocking Theoretical Approaches. New York: The Free Press, 4th ed., 1996. KUZNÍKOVÁ, I. a kol. Sociální práce ve zdravotnictví. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3676-1.LÜSSI, P. Systemische Sozialarbeit. Praktisches Lehrbuch der Sozialberatung. Bern, Stuttgart, Wien:Haupt, 1992. REID, W. J. Task-Centered Social Work. In Turner, F. J. (ed.) Social Work Treatment. Interlocking Theoretical Approaches. New York: The Free Press, 4th ed., s. 617-640, 1996. DOEL, M. Task-centred Social Work. In Davies, M. (ed.). The Blackwell Encyclopaedia of Social Work. Malden, Oxford, Carlton:Blackwell Publishing, s. 243-245, 2000. SHEAFOR, B. W., HOREJSI, CH. R. Techniques and Guidelines for Social Work Practice. Boston: Pearson Education, 2006. DAVIES, M. (ed.). The Blackwell Encyclopaedia of Social Work. Malden, Oxford, Carlton:Blackwell Publishing, 2000. Zastrow, Ch.H. The Practice of Social Work: Applications of Generalist and Advanced Content. Thomson: Brooks/Cole, 2003. SHULMAN, L. The Skills of Helping Individuals, Families, Groups, and Communities. Belmont: Brooks/Cole, 1999. BARKER, R. L. The Social Work Dictionary. Washington, DC: NASW Press, 2005. NAVRÁTIL,P. Úvod do teorií a metod sociální práce. Brno, 1999. Chytil, O., Hubík, S. Vysokoškolská příprava sociálních pracovníků, s. 41-46. Olomouc : UP, 1992. GOJOVÁ, A., SOBKOVÁ, H. Využití úkolově orientovaného přístupu v současných podmínkách české sociální práce. Sociální práce/Sociálna práca, č. 1, s. 87-96, 2007. ROGERS, C.R. Způsob bytí. Praha: Portál, 1998.

Požadavky

A) Požadavky potřebné pro přistoupení ke zkoušce:Aktivní účast na cvičeních - nácvik rolí. Znalost povinné literatury.Tvorba seminární práce na téma modelový příklad sociální práce s jednotlivcem a jeho prezentace.B) Ústní zkouška.

Garant

Mgr. Marie Špiláčková, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Marie Špiláčková, Ph.D.Mgr. Marie Špiláčková, Ph.D.