Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Využ.vybr.teor.persp.při pr.s nezam.kl. (KAM / 1VTEP)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KAM / 1VTEP - Využ.vybr.teor.persp.při pr.s nezam.kl., Fakulta sociálních studií, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Organizace kurzu, seznámení s přípravou závěrečného workshopu. Rozdělení do skupin, zadání úkolů.Postup:Studenti budou seznámeni s organizací a přípravou závěrečného workshopu s odborníky z praxe. Po dohodě s vyučujícím bude celkový počet studentů rozdělen na tři skupiny. Každá skupina se bude věnovat jinému typu zařízení či instituce, zabývající se péčí o nezaměstnané klienty.Skupina 1 - Vytipuje alespoň pět zařízení poskytující služby nezaměstnaným klientům v Ostravě a okolí na úrovní občanských poraden, neziskových organizací, poradenských center apod. Seznámí se s jejich činností.Skupina 2 - Připraví seznam úřadů práce v Ostravě a okolí. Seznámí se s jejich činností.Skupina 3 - Připraví seznam státních či krajských institucí, které se zabývají pomocí nezaměstnaným. (např. MPSV ČR, Krajský úřad). Seznámí se s jejich činností.Po vytipování vhodných zařízení a institucí studenti formulují v každé skupině témata diskuze a připraví návrhy dotazů. Kontaktují vybrané zařízení, vyhledají odborníka, který bude ochoten spolupracovat na realizaci workshopu, seznámí ho s okruhy dotazů a pozvou na jeho konání. Studenti v rámci propagace akce informují vhodným způsobem (např. příprava letáčku) ostatní studenty a vyučující FSS OU o jejím konání a na workshop je pozvou.Na organizaci všech přípravných pracích workshopu s odborníky z praxe včetně její závěrečné realizace se aktivně podílí zejména studenti. Veškeré kroky jsou konzultovány s vyučujícím a garantem předmětu. Snahou kurzu je seznámit studenty jednak s teoretickou základnou péče o nezaměstnané, zároveň však poznatky nabyté z literatury a přednášek si ověřit v praxi. Dotazy na odborníky budou směřovat na praktickou aplikaci metod sociální práce při práci s nezaměstnanými, zejména na úrovní poradenských středisek, nestátních neziskových organizací a občanských poraden. Při komunikaci se státními institucemi se studenti zaměří na národní plán "Aktivní politiky zaměstnanosti" (APZ), na programy které nabízejí v rámci APZ úřady práce, zejména na veřejně prospěšné práce, veřejné služby, rekvalifikace, Job klub, Projekty evropského sociálního fondu, apod.2. Výběr vhodných zařízení a institucí, oslovení konkrétních zástupců z vytipovaných institucí a zařízení, příprava tématických okruhů, návrh vhodných dotazů.3. Vymezení pojmu "nezaměstnanost" a "nezaměstnaný". Průběžná kontrola plnění zadaných úkolů k přípravě workshopu.4. Druhy nezaměstnanosti, význam zaměstnání a práce pro člověka. Průběžná kontrola plnění zadaných úkolů k přípravě workshopu.5. Psychologické a sociální konsekvence nezaměstnanosti. Průběžná kontrola plnění zadaných úkolů k přípravě workshopu.6. Skupiny ohrožené ve zvýšené míře nezaměstnaností v ČR, východiska a možnosti sociální práce s nezaměstnanými. Průběžná kontrola plnění zadaných úkolů k přípravě workshopu.7. Aplikace eko-systémové perspektivy: Počáteční kontakt s nezaměstnaným klientem. Pohled na životní situaci klienta eko-systémovou perspektivou-metody porozumění situaci klienta (assessment). Nácvik. Průběžná kontrola plnění zadaných úkolů k přípravě workshopu.8. Aplikace eko-systémové perspektivy: Metody porozumění situaci klienta (assessment), nácvik. Průběžná kontrola plnění zadaných úkolů k přípravě workshopu.9. Aplikace úkolově orientovaného přístupu: Specifikace problémů klienta. Formulace cílů. Uzavírání kontraktu s klientem. Nácvik. Průběžná kontrola plnění zadaných úkolů k přípravě workshopu.10. Aplikace úkolově orientovaného přístupu: Plánování úkolů, jejich specifikace a provádění. Nácvik. Průběžná kontrola plnění zadaných úkolů k přípravě workshopu11. Aplikace úkolově orientovaného přístupu: Intervenční strategie a techniky, Ukončení a zhodnocení práce s nezaměstnaným klientem. Nácvik. Průběžná kontrola plnění zadaných úkolů k přípravě workshopu12. Realizace workshopu s odborníky z praxe s cílovou skupinou "nezaměstnaní".13. Evaluace workshopu s odborníky.

Získané způsobilosti

1. Schopnost vyhledávat, zpracovávat a analyzovat informaci z různých zdrojů2. Schopnost identifikovat, zaujmout postoj a řešit problémy3. Schopnost plánování a využití času4. Schopnost aplikovat poznatky v praktických situacích5. Cit pro rovné příležitosti a genderové problémy

Literatura

Horák, P. Naplňování standardů kvality sociálních služeb na úřadech práce. In: Sociální práce 3/2004, pp. 111 - 122., 2004. Mareš, P. Nezaměstnanost jako sociální problém. Praha: SLON, 2002. Buchtová, B. a kol. Nezaměstnanost: psychologický, ekonomický a sociální problém. Praha: Grada., 2002. KODYMOVÁ, P., KOLÁČKOVÁ, J. Sociální práce s nezaměstnanými. In Matoušek, O., Koláčková, J., Kodymová, P. (eds.). Sociální práce v praxi. Specifika různých cílových skupin a práce s nimi. Praha: Portál, s. 299-314, 2005. GOJOVÁ, A., SOBKOVÁ, H. Využití úkolově orientovaného přístupu v současných podmínkách české sociální práce. Sociální práce/Sociálna práca, č. 1, s. 87-96, 2007. Aktivní politika zaměstnanosti in Sociální práce/Sociálna práca -. 2005, č. 1. EPSTEIN, L. Brief Task-Centered Practice. In Edwards, R.L. (ed.). Encyclopedia of Social Work. Washington, DC: NASW Press, 19th. ed., s. 313-323, 2001. COLLINS, S. Contracts between Social Workers and Service Users. In Davies, M. (ed.). The Blackwell Encyclopaedia of Social Work. Malden, Oxford, Carlton:Blackwell Publishing, s. 75, 2000. TOLSON, E. R., REID, W. J., GARVIN, CH. D. Generalist Practice. A Task-Centered Approach. New York:Columbia University Press, 2003. Sirovátka, T. Marginalizace na pracovním trhu: příčiny diskvalifikace a selhání pracovní síly. Brno: Nakladatelství MU, 1997. PAYNE, M. Modern Social Work Theory. Basingstoke: Palgrave, 2005. MAREŠOVÁ, H. Proč jsem nezaměstnaný? A co bude dál? In Tichý, R., Klvačová, P., Vodochodský, I. (eds.). Nezaměstnanost viděná kvalitativně. Praha: ISS UK FSV, 2004. ČÍŽKOVÁ, J., CHYTIL, O. Prožívání ztráty zaměstnání in Sociální politika. 1994, roč. 20, sv. 1, s. 16-17. KUCHAŘOVÁ, V. Rodina s nezaměstnaným členem domácnosti. Bratislava:Výzkumný ústav práce a sociálních věcí, 1991. COMPTON, B.R., GALAWAY, B. Social Work Processes. Pacific Grove: Brooks/Cole, 1999. TRHLÍKOVÁ, J., ÚLOVCOVÁ, H., VOJTĚCH, J. Sociální aspekty dlouhodobé nezaměstnanosti mladých lidí s nízkou úrovní vzdělání: šetření mladistvých, kteří jsou po ukončení základní školy evidováni jako uchazeči o zaměstnání na úřadech práce ČR. Praha:Národní ústav odborného vzdělávání, 2006. REID, W. J. Task-Centered Social Work. In Turner, F. J. (ed.) Social Work Treatment. Interlocking Theoretical Approaches. New York: The Free Press, 4th ed., s. 617-640, 1996. SHEAFOR, B. W., HOREJSI, CH. R. Techniques and Guidelines for Social Work Practice. Boston: Pearson Education, 2006. ZASTROW, Ch. H. The Practice of Social Work. Applications of Generalist and Advaced Content. Pacific Grove: Brooks/Cole, 2003. REID, W. J. The Task-Centered System. New York:Columbia University Press, 1978. Sirovátka, T., Mareš, P. Trh práce, nezaměstnanost, sociální politika. Masarykova univerzita v Brně, Fakulta sociálních studií., 2003.

Požadavky

Aktivní účast na cvičeních - modelování práce s klientem, znalost povinné literatury.Příprava závěrečného workshopu s odborníky z praxe. Písemný zápočtový test bude realizován elektronickou formou v MOODLU. 70% úspěšných odpovědí je podmínkou pro absolvování předmětu.

Garant

Mgr. Ivana Kaniová, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Ivana Kaniová, Ph.D.Mgr. Ivana Kaniová, Ph.D.