Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Komunikace s klientem (KAM / 2KOMU)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KAM / 2KOMU - Komunikace s klientem, Fakulta sociálních studií, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Část A - Mgr. Monika Chrenková, Ph.D.1.Vymezení profesionálního vztahu sociální pracovník - klient a profesionální zásady práce s klientem: vymezení vztahu sociální pracovník - klient; zásady ve vztahu sociální pracovník - klient; hranice ve vztahu sociální pracovník - klient2.Sociální komunikace jako prostředek vytváření vztahu sociální pracovník - klient: vymezení sociální komunikace; teorie komunikace; komunikační model3. Neverbální komunikace ve vztahu sociální pracovník - klient; vymezení neverbální komunikace; druhy neverbální komunikace (oční kontakt, mimika, gestika - charakteristika a nácvik)4. Neverbální komunikace ve vztahu sociální pracovník - klient: druhy neverbální komunikace (kinezika, posturologie, proxemika, haptika, chronemika, paralingvistika - charakteristika a nácvik)5. Verbální komunikace ve vztahu sociální pracovník - klient: vymezení a charakteristika verbální komunikace; komunikační vzory, otevřené vyjádření pocitů a pocitová kontrola; aktivní naslouchání6. Rozhovor - základní prostředek dorozumění ve vztahu sociální pracovník - klient; charakteristika rozhovoru a druhy otázek7. Nácvik řízeného rozhovoru8. Facilitace skupinového rozhovoru: role facilitátora; metody využitelné při facilitaci; verbální techniky9. Konflikty ve vztahu sociální pracovník - klient; typy konfliktů, styly řešení konfliktů, možné výsledky konfliktů; vyjednávání, mediace; asertivní, agresivní a pasivní chování klienta/sociálního pracovníka.Část B - Mgr. Lenka Krhutová, Ph.D.10. Modely přístupů vůči lidem se zdravotním postižením. Specifika verbální a neverbální komunikace ve vztahu sociální pracovník - neslyšící klient a klient s dalším postižením sluchu11.Specifika verbální a neverbální komunikace ve vztahu sociální pracovník - nevidomý klient a s klient s dalším postižením zraku12.Specifika verbální a neverbální komunikace ve vztahu sociální pracovník - klient s duálním postižením - hluchoslepota13. Specifika verbální a neverbální komunikace ve vztahu sociální pracovník - klient s pohybovým postižením; klient s postižením řeči; klient s poruchou mentálních funkcí.

Získané způsobilosti

- Schopnost aplikovat poznatky v praktických situacích- Schopnost plánování a využití času- Schopnost ústní i písemné komunikace v rodném jazyce- Schopnost být kritický i sebekritický- Schopnost přizpůsobit se a jednat v nových situacích- Schopnost tvořit nové myšlenky a ideje- Schopnost identifikovat, zaujmout postoj a řešit problémy- Schopnost udělat zdůvodněná rozhodnutí- Schopnost pracovat v týmu- Interpersonální a interakční dovednosti - Motivovat lidi a vést je ke společným cílům- Komunikovat z neprofesionálními partnery v dané oblasti - Přijímat sociální rozlišnost a multikulturnost- Schopnost nezávislé práce- Schopnost jednat na základě etických zásad- Trvat na splnění zadaných úkolů a daných zodpovědnostech- Schopnost sociální zodpovědnosti a občanského uvědomění- Cit pro rovné příležitosti a genderové problémy

Literatura

Desatero pro lepší komunikaci. Praha: Národní rada osob se zdravotním postižením, 2006. Watzlawick, P. Jak skutečná je skutečnost? Mylné představy, klamání, porozumění. Hradec Králové, 1998. CHRENKOVÁ, M. Komunikace s klientem. Obecná část. Studijní opora. Ostrava : FSS OU, 2009. MIKULÁŠTÍK, M. Komunikační dovednosti v praxi. Praha : Grada, 2003. Kopřiva, K. Lidský vztah jako součást profese: psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese. Praha: Portál, 2000. KRHUTOVÁ, L. Občané se zdravotním postižením a veřejná správa. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2005. PLAŇAVA, I. Průvodce mezilidskou komunikací :přístupy, dovednosti, poruchy. Praha: Grada, 2005. CAPPONI, V., NOVÁK, T. Asertivně do života. Praha : Lidové noviny, 1992. KASPER, G. Communication strategies: psycholinguistic and sociolinguistic perspectives. London: Longman, 1997. BARNES, C., OLIVER, M., BARTON, L. Disability Studies Today. Cambridge: Polity Press, 2002. HURST, B. Encyklopedie komunikačních technik. Praha : Grada, 1994. KŘIVOHLAVÝ, J. Jak si navzájem lépe porozumíme. Praha: Svoboda, kapitoly z psychologie sociální komunikace, 1998. Kacanu, E. Jsme inva-lidé. Praha : Mutabene, 2001. Slowík, J. Komunikace s lidmi s postižením. Praha: Portál, 2010. TEGZE, O. Neverbální komunikace. Praha : Computer Press, 2003. Watzlawick, P. Pragmatika lidské komunikace: interakční vzorce, patologie a paradoxy. Hradec Králové: Konfrontace, 1999. VYBÍRAL, Z. Psychologie lidské komunikace. Praha: Portál, 2000. PEASE, A. Řeč těla. Praha : Portál, 2001. VÝROST J., SLAMĚNÍK, I. Sociální psychologie. Praha: Institut sociálních vztahů, 1997. De VITO, J. A. Základy mezilidské komunikace. Praha : Grada Publishing, 2001. ISBN 978-80-2018-0.

Požadavky

1. Účast na tutoriálech.2. Aktivní vystoupení v roli sociálního pracovníka.3. Práce na zadaných úkolech.4. Aktivní znalost povinné literatury.Podmínky k zápočtu: a) Znalostní písemný test - podmínka splnění - min. 70% bodů.

Garant

Mgr. Monika Chrenková, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Monika Chrenková, Ph.D.Mgr. Lenka Krhutová, Ph.D.