Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Využ.vybr.teor.persp.při pr.s nezam.kl. (KAM / 2VTEP)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KAM / 2VTEP - Využ.vybr.teor.persp.při pr.s nezam.kl., Fakulta sociálních studií, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Seznámení s organizací kurzu, informace o pořádání závěrečného workshopu, zadání vypracování tří korespondenčních úkolů.1. korespondenční úkol - Vypracujte seznam zařízení poskytující služby nezaměstnaným klientům v Ostravě a okolí na úrovní občanských poraden, neziskových organizací, poradenských center apod. s krátkým popisem činnosti.2. korespondenční úkol - Vypracujte seznam úřadů práce v Ostravě a okolí s krátkým popisem jejich činnosti zaměřené na práci s nezaměstnanými.3. korespondenční úkol - Vypracujte seznam státních či krajských institucí, které se zabývají pomocí nezaměstnaným. (např. MPSV ČR, Krajský úřad) s krátkým popisem jejich činnosti zaměřené na práci s nezaměstnanými.2. Vymezení pojmu "nezaměstnanost" a "nezaměstnaný". Druhy nezaměstnanosti.3. Význam zaměstnání a práce pro člověka. Psychologické a sociální konsekvence nezaměstnanosti.4. Skupiny ohrožené ve zvýšené míře nezaměstnaností v ČR.5. Východiska a možnosti sociální práce s nezaměstnanými.6. Aplikace eko-systémové perspektivy: Počáteční kontakt s nezaměstnaným klientem. Pohled na životní situaci klienta eko-systémovou perspektivou-metody porozumění situaci klienta (assessment)7. Aplikace eko-systémové perspektivy:Metody porozumění situaci klienta (assessment), nácvik.8. Aplikace úkolově orientovaného přístupu:Specifikace problémů klienta, formulace cílů, uzavírání kontraktu s klientem, nácvik.9. Aplikace úkolově orientovaného přístupu:Plánování úkolů, jejich specifikace a provádění, nácvik.10. Aplikace úkolově orientovaného přístupu:Intervenční strategie a techniky, nácvik.11. Aplikace úkolově orientovaného přístupu:Ukončení a zhodnocení práce s nezaměstnaným klientem, nácvik.12. Realizace workshopu s odborníky z praxe s cílovou skupinou "nezaměstnaní".13. Evaluace workshopu s odborníky.

Získané způsobilosti

1. Schopnost vyhledávat, zpracovávat a analyzovat informaci z různých zdrojů2. Schopnost identifikovat, zaujmout postoj a řešit problémy3. Schopnost plánování a využití času4. Schopnost aplikovat poznatky v praktických situacích5. Cit pro rovné příležitosti a genderové problémy

Literatura

VODIČKA, M. Den, kdy došly prachy. Jak velká krize ve 30 letech změnila životy lidí a na co se máme připravit my. Praha: Nakladatelství PRÁH, 2009. Horák, P. Naplňování standardů kvality sociálních služeb na úřadech práce. In: Sociální práce 3/2004, pp. 111 - 122., 2004. Mareš, P. Nezaměstnanost jako sociální problém. Praha: SLON, 2002. Buchtová, B. a kol. Nezaměstnanost: psychologický, ekonomický a sociální problém. Praha: Grada., 2002. NAVRÁTIL, P., MUSIL, L. Posouzení životní situace klienta - jak na to ! In Sociální práce/Sociálna práca. č.1, s.117-121 Sociálna práca, 2007. KODYMOVÁ, P., KOLÁČKOVÁ, J. Sociální práce s nezaměstnanými. In Matoušek, O., Koláčková, J., Kodymová, P. (eds.). Sociální práce v praxi. Specifika různých cílových skupin a práce s nimi. Praha: Portál, s. 299-314, 2005. NAVRÁTIL, P. Teorie významné pro sociální práci. In Matoušek, O. a kol. Základy sociální práce. Praha: Portál, 2001. GOJOVÁ, A., SOBKOVÁ, H. Využití úkolově orientovaného přístupu v současných podmínkách české sociální práce. Sociální práce/Sociálna práca, č. 1, s. 87-96, 2007. VOJTĚCH, J. Absolventi škol Moravskoslezského kraje na trhu práce - nezaměstnanost absolventů. Praha: Národní ústav odborného vzdělávání, 2004. Aktivní politika zaměstnanosti in Sociální práce/Sociálna práca -. 2005, č. 1. EPSTEIN, L. Brief Task-Centered Practice. In Edwards, R.L. (ed.). Encyclopedia of Social Work. Washington, DC: NASW Press, 19th. ed., s. 313-323, 2001. LEIBLOVÁ, Z., VOLKOVÁ, R. Co může dát stát a co zaměstnavatel. Ostrava: ANAG, 2005. COLLINS, S. Contracts between Social Workers and Service Users. In Davies, M. (ed.). The Blackwell Encyclopaedia of Social Work. Malden, Oxford, Carlton:Blackwell Publishing, s. 75, 2000. TOLSON, E. R., REID, W. J., GARVIN, CH. D. Generalist Practice. A Task-Centered Approach. New York:Columbia University Press, 2003. Internetový zdroj ČSÚ, Sčítání lidu, domů a bytů 2001. NORTON, W. GRUBB. Kdo jsem? Nepřiměřenost kariérových informací ve věku informací. Praha: NÚOV, 2003. Kotýnková, M., Němec, O. Lidské zdroje na trhu práce. Praha: Professional Publishing, 2003. Sirovátka, T. Marginalizace na pracovním trhu: příčiny diskvalifikace a selhání pracovní síly. Brno: Nakladatelství MU, 1997. PAYNE, M. Modern Social Work Theory. Basingstoke: Palgrave, 2005. MATĚJŮ, p., STRAKOVÁ, J. A KOL. Nerovné šance na vzdělávání. Vzdělanostní nerovnosti v České republice. Praha: Academia, 2006. KATRŇÁK,T. Odsouzeni k manuální práci. Vzdělanostní reprodukce v dělnické rodině. Praha: Sociologické nakladatelství, 2004. MAREŠOVÁ, H. Proč jsem nezaměstnaný? A co bude dál? In Tichý, R., Klvačová, P., Vodochodský, I. (eds.). Nezaměstnanost viděná kvalitativně. Praha: ISS UK FSV, 2004. ČÍŽKOVÁ, J., CHYTIL, O. Prožívání ztráty zaměstnání in Sociální politika. 1994, roč. 20, sv. 1, s. 16-17. KUCHAŘOVÁ, V. Rodina s nezaměstnaným členem domácnosti. Bratislava:Výzkumný ústav práce a sociálních věcí, 1991. SIROVÁTKA, T. A KOL. Rodina, zaměstnání a sociální politika. Brno: FSS Masarykovy univerzity, nakladatelství František Šalé - ALBERT, 2006. COMPTON, B.R., GALAWAY, B. Social Work Processes. Pacific Grove: Brooks/Cole, 1999. TRHLÍKOVÁ, J., ÚLOVCOVÁ, H., VOJTĚCH, J. Sociální aspekty dlouhodobé nezaměstnanosti mladých lidí s nízkou úrovní vzdělání. Praha: Národní ústav odborného vzdělávání, 2006. TRHLÍKOVÁ, J., ÚLOVCOVÁ, H., VOJTĚCH, J. Sociální aspekty dlouhodobé nezaměstnanosti mladých lidí s nízkou úrovní vzdělání: šetření mladistvých, kteří jsou po ukončení základní školy evidováni jako uchazeči o zaměstnání na úřadech práce ČR. Praha:Národní ústav odborného vzdělávání, 2006. Mareš, P. Sociologie nerovnosti a chudoby. Praha : SLON, 1999. REID, W. J. Task-Centered Social Work. In Turner, F. J. (ed.) Social Work Treatment. Interlocking Theoretical Approaches. New York: The Free Press, 4th ed., s. 617-640, 1996. SHEAFOR, B. W., HOREJSI, CH. R. Techniques and Guidelines for Social Work Practice. Boston: Pearson Education, 2006. ZASTROW, Ch. H. The Practice of Social Work. Applications of Generalist and Advaced Content. Pacific Grove: Brooks/Cole, 2003. REID, W. J. The Task-Centered System. New York:Columbia University Press, 1978. Kolibová, H., Kubicová, A. Trh práce a politika zaměstnanosti. Karviná, 2005. Sirovátka, T., Mareš, P. Trh práce, nezaměstnanost, sociální politika. Masarykova univerzita v Brně, Fakulta sociálních studií., 2003. FASSMANN, M., PICK, M., POPELKOVÁ, H., TOMAN, L. Vývoj a mezinárodní srovnání některých segmentů životní úrovně občanů ČR. In POHLEDY - edice Studie - analýzy - prognózy. Praha: Českomoravská federace odborových svazů, SOND, 2006. Ženy na trhu práce. Jak na nezaměstnanost a diskriminaci. Prakticky a takticky! Příklady dobré praxe z Evropy (převážně Střední a Východní). 3. publikace v rámci projektu W& W NET. Praha: květen 2005, 2005.

Požadavky

1. Průběžné osvojování teoretických poznatků z povinné literatury2. Aktivní účast na tutoriálech - nácvik rolí3. Doporučená účast na workshopu s odborníky z praxe4. Vypracování tří korespondenčních úkolů a jejich odevzdání prostřednictvím eLearningu MOODLE.5. Úspěšné absolvování závěrečného písemného testu, který bude realizován elektronickou formou v MOODLU. Podmínkou zdárného absolvování testu je minimální úspěšnost 70%.

Vyučující

Mgr. Ivana Kaniová, Ph.D.Mgr. Ivana Kaniová, Ph.D.