Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Koncepce a vývoj kvality v soc. práci (KAM / 3KONK)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KAM / 3KONK - Koncepce a vývoj kvality v soc. práci, Fakulta sociálních studií, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Část 1.Podmínky managementu kvality v sociální práci. 1.Dilemata sociální práce. 2. Management sociální práce a sociální stát. 3. Běžné obtíže v řízení sociální práce. 4. Teoretický závěr: teorie funkcionálního diletantismuČást 2.Systémy managementu kvality v sociální práci. 5. Různé koncepty kvality. 6. Různé systémy managementu pro organizace sociálních služeb. 7. Důležité úkoly a techniky managementuČást 3.:Systém managementu založený na profesionálních teoriích a standardech. 8. Základní koncept, organizační struktura. 9. Popis procesu. 10. Evaluační standardyČást 4:Případové studie. 11. Selhání a úspěch v rámci normativního managementu organizací. 12. Selhání a úspěch v rámci strategického managementu organizací. 13. Selhání a úspěch v rámci operativního managementu organizací.Cvičení:Problematika platných standardů v sociální práci, implementace v praxi. Studující pracují s modelovými situacemi a kriticky hodnotí problematické oblasti naplňování aktuálních standardů kvality v praxi sociálních služeb.1. Cíle a způsoby poskytování sociálních služeb. 2. Ochrana práv osob v organizaci. 3. Jednání se zájemcem o sociální službu, smlouva o poskytování sociální služby. 4. Individuální plánování průběhu sociální služby. 5. Dokumentace a poskytování sociální služby. 6. Stížnosti na kvalitu nebo způsob poskytování sociální služby. 7. Návaznost poskytované služby na dostupné zdroje. 8. Personální a organizační zajištění sociální služby. 9. Profesní rozvoj zaměstnanců. 10. Místní a časová dostupnost poskytované sociální služby, informovanost o poskytované sociální službě. 11. Prostředí a podmínky, nouzové a havarijní situace. 12. Zvyšování kvality sociálních služebCvičení: 1. Různorodé pojetí kvality, management kvality. 2. Specifika kvality sociálních služeb. 3. Vznik zájmu o téma kvality v zahraničí a v ČR. 5.-6. Diskuse k vybraným modelům kvality. 7. Diskuse k vybraným technikám kvality. 8. Profesní standardy kvality - standardy kvality sociálních služeb. 9. Vybrané standardy sociálních služeb. 10.-11. Způsoby implementace zavádění managementu kvality. 12. Význam a kritika kvality v oblasti sociální práce. 13. Diskuse k problematice kvality, možnosti zvyšování kvality sociálních služeb v organizacích, trendy

Získané způsobilosti

Získané dovednosti:1. prokázat kritické chápání významu kvality a managementu kvality v sociální práci s ohledem na rozsah dilemat a problémů v oblasti sociální práce;2. prokázat znalosti různých typů managementu kvality a jejich vztahu k typickým úkolům organizací sociální práce;3. demonstrovat kritické vědomí o významu různých modelů managementu s důrazem na management změn a projektový management.4. kriticky posoudit význam fundraisingu jako důležitého nástroje pro získání financí oproti myšlence veřejné odpovědnosti.

Literatura

Bílá kniha o sociálních službách. Praha:MPSV, 2003. Ochrana, F. Manažerské metody ve veřejném sektoru. Praha:Ekopress, 2007. NENADÁL, J. a kol. Moderní systémy řízení jakosti. Management Press, Praha, 2005. ISBN 80-7261-071-6.Jabůrková, M. (eds.). Od Paragrafů k lidem. Praha: SKOK, 2007. ISBN ISBN 978-80-239-9.Musil, L. Ráda bych Vám pomohla, ale .." Dilemata práce s klienty v organizacích. Brno : Marek Zeman, 2004. MATOUŠEK, O. Sociální služby. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-310-9.Musil, L., Hubíková, O., Kubalčíková, K. Standardy kvality a kultura sociálních služeb. Brno: Výzkumný ústav práce a sociálních věcí, 2003. Johnová, M. Standardy kvality sociálních služeb. Praha: MPSV, 2002. Standardy kvality sociálních služeb. Praha: MPSV, 2003. ČERMÁKOVÁ, K. HOLEČKOVÁ, M.K. Standardy kvality sociálních služeb. Výkladový sborník pro poskytovatele. MPSV ČR, TIGIS Print, s.r.o., 2008. G.van der Laan. Taylorismus a řemeslnost v sociální práci. Brno: ASVSP, Sociální práce/sociálna práca,č.3, s.50-56, 2006. Vyhláška č. 505/2006 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona o sociálních službách. Zákon č. 108/2006 Sb. o sociálních službách, v platném znění. Erath, P., C. Amberger, C. Das KitaManagementkonzept. Kindertagesstätten auf dem Weg zur optimalen Qualität. Freiburg/Br., 2000. Wöhrle, A. Den Wandel managen. Organisationen analysieren und entwickeln. Baden-Baden: Nomos, 2005. Veber, j. a kol. Management kvality, enviromentu a bezpečnosti práce. Praha : Management Press, 2006. ISBN 80-7261-146-1.MARTIN, V., HENDERSON, E. Managing in Health and Social Care. London, New York: Routledge, 2001. Schulten, A. Nonprofit Governance in der Freien Wohlfahrtspflege. Baden-Baden: Nomos, 2002. Meinhold, M., Matul, C. Qualitätsmanagement aus der Sicht von Sozialarbeit und Ökonomie. Baden-Baden: Nomos, 2003. Kießling, A., Meese, J. Qualitätsmanagement nach DIN EN ISO 9001:2000 in pädagogisch orientierten Dienstleistungsbetrieben. Marburg: Tectum Verlag, 2006. Erath, P., Eszlinger, N., Schwarzkopf, F. Qualitätsstandards in der Sozialen Arbeit. Fachliche Autonomie, Selbstachtung und Glaubwürdigkeit sichern. In: Blätter der Wohlfahrtspflege 152. 2005. Veber, J. Řízení jakosti a ochrana spotřebitele. Praha:GRADA Publishing, 2007. Erath, P. Social Work Theory, Social Work Dilemmas and Social Work in Germany. In: Erath, P., Littlechild, B., Vornanen, R. (Eds.): Social Work in Europe - Descriptions, Analysis and Theories. Eichstaett: ISIS e. V., 2004. Schubert,H. Sozialmanagement. Zwischen Wirtschaftlichkeit und fachlichen Zielen. 2. überarbeitete Auflage. Wiesbaden: VS, 2005. Gerull, P. Sozialwirtschaftliches Qualitätsmanagement. Grundlagen, Konzepte, Instrumente. VDM Verlag, 2004. ADAMS, A. The Modernisation of Social Work Practice and Management in England. Eichstaett: ISIS e. V., 2003.

Požadavky

Požadavky pro přistoupení ke zkoušce:Povinná účast na cvičeních.Zkouška : Vypracování eseje (anglický/německý jazyk) v rozsahu 4000 slov, jež potvrzuje naplnění vzdělávacích cílů.Prezentace a diskuze případové studie v německém nebo anglickém jazyce.Předmět je vyučován v cizím jazyce - anglický/německý (přednášková část).

Garant

Dr. Peter Konrad Erath

Vyučující

Dr. Peter Konrad ErathMgr. Rostislav MrlinaMgr. Rostislav Mrlina