Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Základy marketingu (KAM / XZAMR)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KAM / XZAMR - Základy marketingu, Fakulta sociálních studií, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Moderní trh a jeho atributy. Definice, historie a vývojové etapy trhu. Trh jako psychologický prostor.2. Tržní cyklus a jeho součásti. Typy poptávky. Význam a typy potřeb. Maslowova hierarchie potřeb. 3. Podnikatelské filozofie a jejich význam. Vznik a vývoj podnikatelských filozofií. Výrobní, výrobková, prodejní a marketingová podnikatelská filozofie, jejich podstata a charakteristické rysy. 4. Podstata, vývoj a cíle marketingu. Definice a vymezení úlohy marketingu. Vznik marketingu jako podnikové funkce. Vývoj cílů marketingu v podniku a ve společnosti. Vazba marketingu a strategického řízení. Marketing jako celospolečenské koncepce. Vliv specifických podmínek vývoje trhu na uplatnění marketingu. 5. Makroprostředí. Význam makroprostředí v rámci podnikatelského prostředí, jeho vlivy na ostatní prvky prostředí. Demografické a sociálně kulturní prostředí. Přírodní prostředí a technologické vlivy. Ekonomika a politicko-právní vlivy. Globální prostředí. 6. Trh jako vymezený podnikatelský prostor. Typ, velikost, struktura, úroveň penetrace trhu. Vymezení relevantních trhů. Dodavatelé a zákazníci, jejich definice, postavení, význam, typy a sledované charakteristiky. Typ a rozsah konkurence, tržní pozice a vyjednávací síla. Distributoři, kritéria jejich volby. Typy veřejnosti.7. Specifika jednotlivých trhů a jejich segmentace. Specifika spotřebních trhů, chování zákazníků na spotřebních trzích. Specifika trhů organizací (průmyslových trhů), chování zákazníků na průmyslových trzích. Segmentace trhu, cílení a tvorba tržní pozice. Typy segmentace a možná kritéria a kroky segmentace.8. Informační zabezpečení marketingu. Význam informací a práce s informacemi v rámci marketingové systému podniku. Informační toky v podniku. Marketingový informační systém, jeho struktura a součásti, vnitřní systém informací a zpravodajství. Marketingový výzkum jako zdroj informací. Metodika výzkumu. 9. Marketingový mix. Struktura a význam marketingového mixu. McCarthyho 4prvkový model (produkt, cena, distribuce a marketingová komunikace) a pravidla práce s nimi. Víceprvkové modely. Definování strategie jednotlivých prvků. Vazba strategie marketingového mixu na taktická opatření. 10. Řízení produktu. Produkt, jeho instrumentální a expresivní funkce, klasifikace produktu. Koncepce totálního výrobku a jeho atributy (kvalita, design, značka, obal, styl, služby, image). Cyklus tržní životnosti a jeho fáze. Výrobkové strategie a opatření výrobkové politiky. Výrobkové analýzy. Výzkum a vývoj nového produktu.11. Cena v marketingu. Specifické vlastnosti ceny. Faktory ovlivňující tvorbu cen. Metody stanovení cen. Cenové strategie. Cenová politika a její nástroje. Tvorba cen jednoho výrobku. Oceňování výrobkového mixu. Kondiční politika. Politika obchodních podmínek12. Distribuce. Distribuce v marketingu. Akviziční a fyzická část distribuce. Funkce distribučních článků. Distribuční cesty. Distribuční strategie. Distribuční politika, formy distribuce (distribuční cesty). Organizace distribuce (vertikální a horizontální distribuční systémy), merchandising, logistika. Faktory ovlivňující výběr a tvorbu prodejní cesty. 13. Marketingová komunikace. Marketingová komunikace v rámci podnikové komunikace a v marketingovém mixu. Reklama, podpora prodeje, publicita a osobní prodej. Komunikační strategie. Politika marketingové komunikace. Komunikační sdělení, styl, rozhodnutí o médiích, načasování akce, intenzita nasazení, rozpočet. 14. Marketingové řízení. Proces řízení marketingu. Informace, analýzy, prognózování, plánování strategické a taktické, organizování, realizace, kontrola. Marketingový plán koncepce), význam, struktura. Aktuální problémy marketingu. Problémy marketingu 90. let ve světě. Kritika marketingu

Získané způsobilosti

Student se orientuje v problematice marketingu, jeho vzniku a historickém vývoji a teritoriální zvláštnostech jeho uplatnění. Student uplatňuje znalosti marketingového prostředí, marketingového informačního systému, marketingového výzkumu. Student srovnává jednotlivé nástroje marketingového mixu jako je produkt, cena, distribuce a marketingová komunikace, kdy řeší jejich strategii a taktiku.

Literatura

Kotler, P. Marketing Management. (10. rozšířené vydání). Grada publishing. Praha, 2001. ISBN 80-247-0016-6.Svobodová, H. Základy marketingu, distanční studijní opora. Ostrava: OSU, 2006. Horáková, I.:. Marketing v současné světové praxi. Grada, Praha, 1992. ISBN 80-85424-83-5.

Požadavky

Před vykonáním zkoušky je posluchač povinen v průběhu příslušného semestru zpracovat a odevzdat dva až tři korespondenční úkoly. Přesná formulace korespondenčních úkolů jakož i termíny zpracování jsou stanoveny na začátku semestru v rámci úvodního tutoriálu. Jejich obsahové zaměření vychází z distanční studijní opory Základy marketingu, OU PřF 2006. Zpracované korespondenční úkoly odevzdá posluchač e-mailem ve stanovených termínech. Problematiku může posluchač konzultovat e-mailem, v rámci tutoriálů v průběhu semestru, nebo v pravidelných konzultačních hodinách vyučujícího.Předmět je ukončen ústní zkouškou, ze které lze získat maximálně 100 bodů. Hodnocení výsledku zkoušky:55 - 69 bodů: dobře70 - 85 bodů: velmi dobře86 - 100 bodů: výborně

Garant

doc. Ing. Xenie Lukoszová, Ph.D.

Vyučující

doc. Ing. Xenie Lukoszová, Ph.D.Ing. Jana Klasová