Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Interpersonální osobní asistence (KAS / 1INOS)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KAS / 1INOS - Interpersonální osobní asistence, Fakulta sociálních studií, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. týdenIndependent Living jako východisko interpersonální osobní asistence (INOSA). Limitní, polilimitní a společenské potřeby klienta.Vymezení a cíle INOSA. Schéma postižení zrakových, sluchových, pohybových a mentálních funkcí klientů v kontextu typologie INOSA. Pozice osob s narušením komunikačních schopností, se specifickými poruchami učení a s chronickými nemocemi v rámci INOSA.Průběh cvičení:řízená skupinová diskuse po úvodním monologickém výkladuZadání samostudia:na 2. týden výuky:a) Hrdá, J. Osobní asistence, poradenství a zprostředkování.Praha: APZP, 2006b) Michalík, J., Krhutová, L. Zdravotní postižení a pomáhající profese - obecná část. In In Michalík, J. a kol. Zdravotní postižení a pomáhající profese. Praha: Portál, 2011, s. 30-54.c) Krhutová, L. Osoby se zrakovým postižením. In Michalík, J. akol. Zdravotní postižení a pomáhající profese. Praha: Portál, 2011, s. 121-166.Zadání zápočtové práce:Téma - Interpersonální osobní asistence v díle R. F. Murphy Umlčené tělo. Praha: Slon, 2001.Typ textu - odborná esejKritéria tvorby a posouzení odborného textu - dle zadaných parametrůKorespondenční úkol:na 4. týden - reference o provedení praktického úkolu dle zadání2. týdenFunkční dopady postižení zrakových funkcí a pravidla poskytování INOSA. Úkony péče o vlastní osobu, osobní hygiena, stravování, samostatný pohyb a orientace, zprostředkování písemných textů. Klíčové komunikační kompetence a zásady bezpečného fyzického kontaktu.Průběh cvičení:skupinová diskuse, sebezkušenostní techniky, řízený nácvik vybraných úkonůZadání samostudia:na 4. týden výuky:a) Potměšil, M. Osoby se sluchovým postižením. In Michalík, J. akol. Zdravotní postižení a pomáhající profese. Praha: Portál, 2011,s. 218-256.b) elektronické zdroje dle zadání3. týdenReflexe pravidel poskytování INOSA - zrakové postiženíPrůběh cvičení:exkurze č. 1 v zařízení služeb pro osoby se zrakovým postižením4. týdenFunkční dopady postižení sluchových funkcí a pravidla poskytování INOSA. Zprostředkování kontaktu se společenským prostředím, klíčové komunikační kompetence, bezpečnostní komunikační zásady ve vybraných situacích.Průběh cvičení: skupinová diskuse, sebezkušenostní techniky, řízený nácvik vybraných úkonů.Zadání samostudia:na 6. týden výuky:a) Zákon o komunikačních systémech neslyšících a hluchoslepých osobb) vybrané elektronické zdroje (LORM, VIA ad.)5. týdenReflexe pravidel poskytování INOSA - postižení sluchových funkcíPrůběh cvičení:exkurze č. 2 v zařízení služeb pro osoby se sluchovým postižením6. týdenFunkční dopady postižení duální smyslové funkce/hluchoslepota a pravidla poskytování INOSA. Úkony péče o vlastní osobu, osobní hygiena, stravování, samostatný pohyb a orientace, zprostředkování písemných textů, zprostředkování kontaktu se společenským prostředím. Klíčové komunikační kompetence a zásady bezpečného fyzického kontaktu.Průběh cvičení:skupinová diskuse, sebezkušenostní techniky, řízený nácvik vybraných úkonůZadání samostudia:na 8. týden výuky:a) Novosad, L. Osoby s tělesným postižením. In Michalík, J. a kol. Zdravotní postižení a pomáhající profese. Praha: Portál, 2011, s. 75-104.b) elektronické zdroje dle zadání7. týdenReflexe pravidel poskytování INOSA - postižení duální smyslové funkce/hluchoslepotaPrůběh cvičení:exkurze č. 3 v zařízení služeb pro osoby s hluchoslepotou8. týdenFunkční dopady postižení pohybových funkcí a pravidla poskytování INOSA. Úkony péče o vlastní osobu, osobní hygiena, stravování. Techniky manipulace s vybranými kompenzačními pomůckami. Klíčové komunikační kompetence a zásady bezpečného fyzického kontaktu.Průběh cvičení:skupinová diskuse, sebezkušenostní technikyZadání samostudia:na 10. týden výuky:a) Polínek, M. D., Osoby s mentální retardací a jinou duševní poruchou.In Michalík, J. a kol. Zdravotní postižení a pomáhající profese. Praha: Portál, 2011, s. 40-46, 6

Získané způsobilosti

Obsah předmětu vychází z pojetí osobní asistence jako terénní sociální služby poskytované lidem, kteří mají sníženou soběstačnost z důvodu zdravotního postižení nebo chronického onemocnění (klient), jejichž situace vyžaduje pomoc jiné fyzické osoby. Absolvent předmětu:- chápe a umí zdůvodnit cíle a význam interpersonální osobní asistence (INOSA)- zná způsoby a pravidla jejího poskytování, - prokazuje základní funkční dovednost komunikace s klienty s vybranými druhy zdravotního postižení, - umí v omezeném rozsahu poskytovat pomoc při zvládání běžných úkonů péče o vlastní osobu, při osobní hygieně, při zajištění stravy a facilitaci při vyřizování vlastních záležitostí klienta, - je schopen pomoci při uplatňování práv a oprávněných zájmů klienta, - umí identifikovat kritická místa pomoci v rámci dvousměrného vztahu klient/asistent.

Literatura

Krhutová, L., Křivák, D. Interpersonální osobní asistence - studijní opora OU, Ostrava. Ostrava, Ostravská univerzita v Ostravě, 2011. Kopřiva, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 2006. Mezinárodní klasifikace funkčních schopností, disability a zdraví. WHO 2006. Český překlad Pfeiffer, J., Švestková, O. Praha, 2008. Národní plán vytváření rovných příležitostí pro osoby se zdravotním postižením na období 2010-2014. BROWN, S. E. Nezávislý život. Teorie a praxe. Praha: SZOZP, 1994. Hrdá, J. Osobní asistence, poradenství a zprostředkování. Praha: APZP, 2006. MURPHY, R. F. Umlčené tělo. Praha: Slon, 2001. Úmluva o právech osob se zdravotním postižením. Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, v platném znění. Zákon č. 155/1998 Sb., o komunikačních systémech neslyšících a hluchoslepých osob, v platném znění. Zásady komunikace s osobami se zdravotním postižením na místě zásahu. Ministerstvo vnitra ČR. Bojový řád jednotek požární ochrany ? taktické postupy zásahu, Metodický list číslo 12S. Praha 2007. Michalík, J. a kol. Zdravotní postižení a pomáhající profese. Praha: Portál, 2011. Slowík, J. Komunikace s lidmi s postižením. Praha: Portál, 2010. Bauby, J. D. Skafandr a motýl. Brno: JOTA, 2008.

Požadavky

Aktivně se účastnit výuky v rozsahu minimálně 80% časové dotace výuky.Aktivně studovat průběžně zadávanou literaturu. Provést praktický úkol.Plnit průběžné úkoly.Zpracovat odbornou esej podle zadaných kritérií a ve stanoveném termínu.Získat 50 % bodů v zápočtovém testu - podmínka pro přístup k praktické části.Prakticky předvést prvky interpersonální osobní asistence.

Garant

Mgr. Lenka Krhutová, Ph.D.

Vyučující

Mgr. David Křivák