Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Metodologie antropologických teorií (KAS / MCLOT)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KAS / MCLOT - Metodologie antropologických teorií, Fakulta sociálních studií, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Téma 1. Vymezení předmětů různých antropologií (fyzické, sociální a kulturní, filozofické) a vztah mezi nimi.Téma 2. Jazykovo - historický aspekt definice člověka v evropské a mimoevropských kulturách. Základní metodologické přístupy k pojetí člověka: esenciální, existenciální, interpretativní.Téma 3. Pohled na člověka v kontextu filozofických paradigmat. Ontologické paradigma. Reflexe vztahu člověk - svět (profánní a sakrální). Gnozeologické paradigma. Lidské vědomí jako reflektující, konstruující, sebe-zakládající realita. Racionalita jako kulturně historický konstrukt.Téma 4. Axiologické paradigma. Člověk a svět hodnot. Člověk jako mravní bytost. Přehodnocení všech hodnot. "Bůh je mrtvý!"Téma 5. Antropologické paradigma I. Německá škola filozofické antropologie. M. Scheler - člověk jako bytost otevřená světu. H. Plessner - excentrická pozicionalita jako vyjádření podstaty člověka. A. Gehlen - nedostatková bytost a fenomén odlehčení.Téma 6. Antropologické paradigma II. Existenciální pohled na člověka.Téma 7. Antropologické paradigma III. Filozofické implikace speciálně vědních reflexí. Psychoanalýza. Fyzická antropologie o člověku. Nová biologie. Sociobiologie.Téma 8. Jazykové paradigma. Ztracený v labyrintu interpretací. "Smrt autora". "Smrt člověka".Téma 9. Sociální a kulturní antropologie o člověku. Britská, americká, francouzská, československá tradice antropologického myšlení. Základní paradigmata vývoje sociální a kulturní antropologie. Od apriorismu k empirické vědě. Základní přístupy: od etnocentrismu ke kulturnímu relativismu.Téma 10. Jedinec a kultura. Střet biologického a kulturního determinismu v pojetí člověka a kultury. Psychologická antropologie.Téma 11. Lidská identita a její podoby v kontextu sociální a kulturní antropologie.Téma12. Kultura a jazyk. Kognitivní a symbolická antropologie o člověku. Kultura jako výzkum smyslu a symbolů. Etno-lingvistika. Jazyk a lidská identita.Téma 13. Vyvíjející se svět. Anatomie kulturní dynamiky. Člověk před tváří kulturní jinakosti. Akulturace, synkretismy: o nových kulturách? Multikulturní společnost a identita jednotlivce.

Získané způsobilosti

Student získá odborné způsobilosti, které jsou nezbytné pro zvládnutí studovaného okruhu témat. Procvičí si dovednosti interpretační a argumentační. Vlastním diskusním vystoupením prokáže, že je schopen koncepčně analyzovat daný problém, syntetizovat závěry a aplikovat je na probírané látce. Samostatná práce s texty prohloubí dovednost kritické analýzy problému. Na základě samostatné práce s texty a syntézy získaných poznatků zpracuje 2 písemné úkoly, což prospěje rozvoji jeho kompetenci v oblasti práce s IT.

Literatura

CORETH, E. Co je člověk. Praha : Zvon, 1996. ISBN 80-7113-098-2.Kol. autorů. Člověk v moderních vědách. Praha 1992. Sartre, J.-P. Existencialismus je humanismus. Bratislava 1998. HUBÍK, S. K postmodernismu obratem k jazyku. Boskovice : Albert, 1994. PETRUCIJOVÁ, J. Konceptuální sítě antropologických reflexí a dílčí podoby moci. Filozofia, roč. 64, s.877-892, 2010. Petrucijová, J. Křižovatky antropologického myšlení - změny paradigmat.I.díl. Počátky antropologických reflexí. Ostrava: OU, 2010. POSPÍŠIL, L. Kultura. In: Český lid, 80. Suplement. 1993. SCHELER, M. Místo člověka v kosmu. Praha, 1971. FOUCAULT, M. Myšlení vnějšku. Praha, 1996. BUDIL, Ivo T. Mýtus, jazyk a kulturní antropologie. Praha: Triton, 1995. FREUD, S. O člověku a kultuře Praha : Odeon, 1989. Praha, 1989. PETRUCIJOVÁ, J. O dílčích typech filosoficko-antropologického pojetí člověka a křižovatkách antropologického myšlení. Filosofický časopis. roč. 58, s. 687-703., 2010. Wilson, E. O. O lidské přirozenosti. Praha: NLN, 1993. BUBER, M. Problém člověka. Praha : Kalich, 1997. ISBN 80-7017-109-X.ŠLOSIAR, J. Problém člověka vo filozofickej antropológii. Bratislava, 1994. Soukup, V. Přehled antropologických teorií kultury. Praha: Portál, 2000. Sociální a kulturní antropologie. Praha 1993. MURPHY, R.F. Úvod do kulturní a sociální antropologie. Praha:Slon 1999. COPANS, J. Základy antropologie a etnologie. Praha : Portál, 2001. Špirk, J. Antropologický slovník (pojmy a problémy filozofické antropologie). Plzeň, 1996. AUGÉ, Marc. Antropologie současných světů. Brno: Atlantis, 1999. DASTUROVÁ, I. Čas a druhý u Husserla a Heideggera. FÚ ČSAV. Praha, 1992. MAJOR, L. Člověk, dějiny, filosofie v Husserlově Krizi evropských věd. Filosofický časopis XXXVIII, č. 3., 1990. KOHÁK, E. Člověk, dobro a zlo. Oikúmené. Praha, 1993. SEILEROVÁ, B. Človek vo filosofickej antropológii. Bratislava: IRIS, 1995. DERRIDA, J. Diferänce. Rexlexe, č. 4., 1990. CASSIRER, E. Esej o člověku, Praha, 1977. SOKOL, J. Filosofická antropologie. Praha : Portál, 2002. Feber, J. Filosofie člověka. Ostrava 1994. HABERMAS, J. Heidegger - dílo a světový názor. Filosofický časopis, XL, č. 3., 1992. Huizinga, J. Homo ludens. Praha 1997. GEERTZ, Clifford. Interpretace kultur. Praha: Slon, 2000. FINDRA, J. Jazyk, reč, človek. Bratislava, 1998. THEILHARD DE CHARDIN, P. Místo člověka v přírodě. Praha, 1993. MORRIS, D. Nahá opice. Praha, 1971. GARAUDY, R. Perspektivy člověka. Praha, 1964. Praha, 1965. BUBER, M. Problém člověka. Praha: Kalich, 1997. Stark, S. Problematika člověka v současné filosofii. Plzeň, 1998. BERGER, L., P., LUCKMANN, T. Sociální konstrukce reality. Pojednání o sociologii vědění. Z angl. originálu The Social Construction of Reality, Doubleday, New, 1999. ISBN 80-85959-46-1.

Požadavky

1. Aktivní účast na cvičeních a pravidelná docházka. 2. Vypracování a odevzdání dvou písemných úkolů. 1. PÚ -písemný referát o jednom ze zadaných témat z oblasti filozofie člověka (komparační analýza metodologických přístupů). 2. PÚ - písemný referát o jednom ze zadaných témat z oblasti sociální a kulturní antropologie nebo sociobiologie. Texty musí být odevzdány elektronickou poštou do 10 dnů před termínem zápočtu.3. Šedesátiprocentní úspěšnost u 2 průběžných písemných testů kontrolujících osvojení dílčích poznatků z předepsané literatury.

Garant

doc. PhDr. Jelena Petrucijová, CSc.

Vyučující

doc. PhDr. Jelena Petrucijová, CSc.doc. PhDr. Jelena Petrucijová, CSc.