Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Dějiny a literatura hlavního oboru (KSZ / SZZ3)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KSZ / SZZ3 - Dějiny a literatura hlavního oboru, Fakulta umění, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Státní závěrečná zkouška z předmětu Dějiny a literatura hlavního oboru před zkušební komisí.Otázky ke státní závěrečné zkoušce:1. Vznik opery - Florentská camerata2. Římská opera, benátská opera - stručná charakteristika vývoje opery, nejvýznamější představitelé3. Neapolská škola- opera seria, vznik buffy, rozmach pěvecké techniky, hlavní střediska vývoje barokní opery v Evropě4. Pěvec v pozdně barokní a klasicistní opeře5. Nástup klasicismu a 1. operní reforma (Gluck), vyhranění italské buffy (Picciny, Paisiello, Cimarosa)6. 1. vídeňská škola (Haydn, Mozart, Beethoven), obecná charakteristika pěveckých forem tohoto období7. Romantismus- příčiny vzniku, podstata a stručná charakteristika, romantická údobí (raný, novoromantismus, pozdní romantismus) - stručný přehled, vznik národních škol, druhy vokálních děl a jejich tektonika8. Italská vokální hudba romantizmu9. Francouzská vokální hudba romantizmu10. Německá vokální hudba romantizmu (Wagner- 2. operní reforma)11. Ruská vokální hudba romantismu12. Romantismus a vokální hudba v Maďarsku, Polsku a Slovensku13. Česká národní škola- s důrazem na tvorbu B. Smetany a A. Dvořáka14. Vývoj vokální hudby na přelomu století, charakteristika impresionismu, neoklasicizmu, expresionismu a kritického realismu, nejvýznamější skladatelé a jejích vokálně instrumentální díla15. Impresionismus a vokální hudba16. 2. vídeňská škola (Berg, Webern, Schönberg)17. Pařížská "Šestka", stručná charakteristika vzniku, tvorba skladatelů Milhaud, Poulanc, Honegger, vliv Satieho a Cocteaua.18. Janáček a Martinů, představitelé české hudby. Charakteristika vokálních děl a specifika jejich interpretace.19. Píseň a její význam v období romantismu20. Bel canto, charakteristika a význam pojmu v operní literatuře21. Problematika kastrátů, charakteristika období s důrazem na interpretaci operních děl22. Specifika světové operní tvorby skladatelů pozdního období romantismu a 20. století23. Verismus- charakteristika pojmu a jeho představitelé24. Písňové cykly a romance Schuberta, Schumanna, Čajkovského a Rachmaninova25. Písňové cykly českých skladatelů 19 a 20 století.

Získané způsobilosti

Znalost stěžejních děl pěvecké literatury, základní znalosti o vzniku a vývoji hlasu.

Literatura

viz literatura hlavního oboru. veškerá literatura studovaná v rámci právě probíhající výuky.

Požadavky

Orientace v problematice oboru. Znalost stěžejních děl pěvecké literatury i nahrávek světových interpretů.

Garant

Mgr. art. Alexandr Vovk, ArtD.