Předmět Seminář současného světového umění 1 (KTD / MEJI7)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KTD / MEJI7 - Seminář současného světového umění 1, Fakulta umění, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Úvod do postmoderny - kritika modernistického (evolučního) konceptu Alfreda H. Barra a formalismu Clementa Greenberga, vztah postmoderního myšlení k pojmům originalita, autenticita či autorita tradice. Postmoderní metoda apropriace a stylového eklekticismu. Definice dvou hlavních tendencí postmodernismu: kritický (poststrukturalistický) postmodernismus vs Poststrukturalistický (neokonzervativní) postmodernismus.2. Kritický postmodernismus - "Picture Generation" a metoda apropriace (Sarah Charlesworthová, Richard Prince, Louise Lawler, Cindy Sherman, Barbara Kruger).3. Antimodernistický postmodernismus - kritika mezinárodního stylu v architektuře, kritický regionalismus a vernakulární architektura v USA a Evropě (Louis Isadore Kahn, Philip Johnson, Robert Venturi, Michael Graves, Peter Eisenman, Aldo Rossi, Ricardo Bofill, James Stirling.). Resuscitace média malby, neoexpresionismus a fenomén Bad Painting v USA (Philip Guston, Julian Schnabel, David Salle, Mark Tansey). Kapitalistický realismus, "Neue Wilde" a návrat "historické malby" v Německu (Sigmar Polke, Gerhard Richter, Georg Baselitz, Anselm Kiefer).4. Postminimalismus (Eva Hesse, Richard Serra, Jackie Ferrara, Jackie Winsor) a umění instalace v 80. -00. letech (Mona Hatoum, Rachel Whiteread, Rachel Harrison, Mitzi Pederson, Sarah Lucas, Evan Holloway, Ruben Ochoa).
Získané způsobilosti
- orientace v probíraných slohových epochách- osvojení a aplikace odborné terminologie - schopnost kritické práce s odborným textem- schopnost samostatně pracovat na seminární práci
Literatura
David Hopkins. After Modern Art 1945-2000. Oxford, 2000. Dalibor Veselý. Architektura ve věku rozdělené reprezentace. Praha, 2008. Edward Lucie-Smith. Artoday, Současné světové umění. Slovart, 1999. Simona Mayerová-Goddard. CeleBriti neboli kdo jsou opravdové hvězdy, Revue Labyrint 5-6, s. 119-139. 1993. Tomáš Kulka-Denis Ciporanov (eds.). Co je umění. Texty angloamerické estetiky 20. století. Praha, 2010. Hal Foster. Co se stalo s postmodernismem, Revue Labyrint 3-4, s. 94-98. 1998. Nicos Stangos. Concepts of Modern Art. From Fauvism to Postmodernisms. London, 1977. Klaus Honnef. Contemporary Art. Köln, 1992. Barbara Krugerová. Dálkové ovládání, Revue Labyrint 2-4, s. 142-144. 1998. Hans Bertens a Joseph Natoli (eds.). Encyklopedie postmodernismu. Brno, 2005. Matei Calinescu. Five Faces of Modernity, Modernism, Avant-Garde, Decadence, Kitsch, Postmodernism. Durham, 1987. Douglas Crimp. Fotografie jako postmoderní aktivita, in: Karel Císař (ed.), Co je to fotografie, s. 305-318. Praha, 2004. Abigail Solomon-Godeauová. Fotografie po umělecké fotografii, in: Karel Císař (ed.), Co je to fotografie, s.319-340. Praha, 2004. Diarmuid Costello. Kant podle Greenberga aneb osud estetiky v současné teorii umění, Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny 6-7, s. 44-67. 2009. Tomáš Pospiszyl. Konec Programů, in: Karel Císař-Terezie Petišková (eds.), Dějiny umění 12, s. 151-190. Praha, 2002. Robert Storr-Paulo Herkenhoff-Allan Schwartzman. Louise Bourgeois. London, 2003. Kenneth Frampton. Moderní architektura. Kritické dějiny, (zvláště kapitoly 4. Místo, produkce a scénografie: mezinárodní teorie a praxe po roce 1962 a 5. Kritický regionalismus: moderní architektura a kulturní identita. Praha, 2004. Roland Barthes. Mytologie. Praha, 2011. Liselotte Ungerová. O architektech. Životy, díla, teorie, (zvláště medailony Kahn, Venturi a Scott-Brownová, Rossi). Praha, 2004. Jean-Francois Lyotard. O postmodernismu. Praha, 1993. Tony Godfrey. Painting Today. London, 2009. Karel Srp. Prostory, místa, věci, in: Karel Císař-Terezie Petišková (eds.), Dějiny umění 12, s. 31-60. Praha, 2002. Karel Císař, Kusy Cindy Sherman. Revue Labyrint 1-2/1997, s. 156-161. Suzi Gabliková. Selhala moderna?. Olomouc, 1995. Robert Venturi. Složitost a protiklady v architektuře. Praha, 2003. Roland Barthes. Světlá komora. Poznámka k fotografii. Praha, 2005. Gilles Deleuze-Félix Guattari. Tisíc plošin. Praha, 2010. Vojtěch Lahoda. Trvání a rozplývání malby, in: Karel Císař-Terezie Petišková (eds.), Dějiny umění 12, s. 191-232. Praha, 2002. Walter Benjamin. Umělecké dílo ve věku své technické reprodukovatelnosti, in: Walter Benjamin, Výbor z díla I: Literárněvědné studie, s. 299-326. Praha, 2009. Amy Demseyová. Umělecké styly, školy a hnutí, s. 247-250. Praha, 2002. Hal Foster-Rosalind Kraussová-Yve-Alain Bois-Benjamin H.D. Buchloh. Umění po roce 1900. Praha, 2007. Ingo F. Walther (ed.). Umění 20. století. Praha, 2004. Valérie Breuvart (ed.). Vitamin P, New Perspective in Painting. London, 2008. Tomáš Pospiszyl. Východní a západní krychle, in: Tomáš Pospiszyl, Srovnávací studie, s.131-158. Praha, 2005. Uta Grosenciková. Ženy v umění 20. a 21. století. Praha, 2004.
Požadavky
70% účast na přednáškách, práce z doporučenou literaturou, seminární práce, sledování aktuálního dění na výtvarné scéně
Garant
Mgr. Tomáš Knoflíček, Ph.D.
Vyučující
Mgr. Tomáš Knoflíček, Ph.D.Mgr. Tomáš Knoflíček, Ph.D.