Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět SZZ - Dějiny umění (KTD / MSZZD)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KTD / MSZZD - SZZ - Dějiny umění, Fakulta umění, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

ZÁKLADNÍ OKRUHY OTÁZEK PRO MAGISTERSKÉ ZKOUŠKY Z DĚJIN UMĚNÍ1. Počátky moderního umění, akademismus vs. realismus. Edvard Manet a vznik Salonu odmítnutých. Impresionismus jako završení iluzionistické tradice2. Neoimpresionismus - pokus o "zvědečtění" malby a návrat monumentální formy3. Rozchod s historií? Postimpresionismus a symbolismus4. Fauvismus, první revoluce 20. století, primitivismus a Matissovo "umění rovnováhy"5. Pablo Picasso - od akademismu ke klasicistnímu pastiši, surrealismu a Guernice. Kubismus - útok na mimetické zobrazení6. Dvě polohy německého expresionismu - Die Brücke a Der Blaue Reiter. Worringerova koncepce abstrakce a vcítění, expresionismus v architektuře a ve filmu7. Metafyzická malba a surrealismus8. Počátky abstraktního umění9. Marcel Duchamp10. Abstraktní expresionismus a poválečná abstrakce v Evropě11. Pop-art v Evropě a v USA12. Neodadaistické tendence ve vizuálním umění druhé poloviny 20. století13. Figurální a organické tendence v sochařství 20. století Organická linie v architektuře a designu od počátků do současnosti14. Umění pohybu. Italský futurismus, kinetické umění a op-art15. Minimalismus a reduktivní tendence v umění 2. poloviny 20. století16. Land-art v USA a v Evropě17. Konceptuální umění v USA a v Evropě18. Akční umění a body art19. Umění instalace v Itálii. Od Arte povera po Mauritia Cattelana20. Videoart a videoinstalace od počátků do 80. let 20. století21. Kritický vs. antimodernistický postmodernismus v USA, "Picture Generation" a metoda apropriace. Resuscitace média malby, neoexpresionismus a fenomén Bad Painting v USA. Kritika mezinárodního stylu v architektuře, kritický regionalismus a vernakulární architektura v USA a Evropě22. Postmoderna v Evropě. "Kapitalistický realismus", návrat "historické malby" a neoexpresionistické tendence v Německu23. Postminimalismus a umění instalace24. Umění jako prostředek znovuprožívání traumatu, zkoumání těla a s ním spjatých témat jako je sexualita či smrtelnost. Umění degradace - umění jako zpráva o úpadku25. Médium fotografie v éře digitálního obrazu26. Současný videoart. Mezi spektakularizací a recyklací, světelné environmenty a umění postprodukce

Získané způsobilosti

Zná odbornou terminologii.Aplikuje odbornou terminologii v praxi.Orientuje se v problematice širokého okruhu světových a českých dějin umění, se zvláštním zřetelem k dění v moderním a současném umění.Kriticky pracuje s odborným textem.Využívá získané teoretické znalosti při případném dalším studiu.Využívá získané teoretické znalosti ve vlastní umělecké tvorbě.Využívá získané teoretické znalosti při interpretaci své umělecké tvorby.

Literatura

Burke, P. Italská renesance. Kultura a společnost v Itálii. Praha, 1996. Hopkins, D. After Modern Art 1945-2000. Oxford, 2000. Wands, B. Art of Digital Age. London - New York, 2007. Heartney, E. Art&Today. London, 2008. Kitson, M. Barok a rokoko (Umění světa). Praha, 1973. Bauer, H.- Prater, A. Baroko. Köln, 2007. Toman, R. Baroko. Praha, 2004. Golding, J. Cesty k abstraktnímu umění. Brno, 2003. Císař, K. (ed.). Co je to fotografie. Collins, J, 2004. Kulka, T. - Ciporanov, D. (eds.). Co je umění. Texty angloamerické estetiky 20. století. Praha, 2010. Ševčík, J. - Morganová, P. - Nekvindová, T. - Svatošová, D. (eds.). České umění 1980 - 2010. Texty a dokumenty. Praha, 2011. Martindale, A. Člověk a renesance (Umění světa). Praha, 1972. Elger, D. Dadaismus. Köln, 2004. Nadeau, M. Dějiny surrealismu. Olomouc, 1994. Pijoan, J. (ed.). Dějiny umění II- XII. Praha. 1978 - 2002. Wolf, N. Expresionismus. Köln, 2005. Thoman, R. (ed.). Gotika, architektura, plastika, malířství. Praha, 2000. Walther, I. F. Impresionismus. Praha, 2008. Goodman, N. Jazyky umění. Nástin teorie symbolů. Praha, 2007. Ganteführer-Trier, A. Kubismus. Köln, 2005. Le Goff, J. Kultura středověké Evropy. Praha, 1991. Wittlich, P. Literatura k dějinám umění. Vývojový přehled. Praha, 2008. Lucie-Smith, E. Lucie-Smith, E. Artoday, Současné světové umění. Slovart, 1999. Filipová, M.- Rampley, M. (ed.). Možnosti vizuálních studií. Možnosti-texty-interpretace. Brno, 2007. Lamač, M. Myšlenky moderních malířů. Praha, 1989. Rush, M. New Media in Art. London - New York, 2005. Bourriaud, N. Postprodukce. Praha, 2004. Vojvodík J. Povrch, skrytost, ambivalence. Manýrismus, baroko a (česká) avantgarda. Praha, 2008. Gombrich, E. H. Příběh umění. Praha, 2006. Thoman, R. (ed.). Románské umění. Praha, 2006. Collins, J. Sculpture Today, s. 344-361. London, 2007. Gabliková, S. Selhala moderna?. Olomouc, 1995. Blažíček, J. - Kropáček, O. J. Slovník z pojmů dějin umění. Praha, 1991. Krauss, R. Sochařství v rozšířeném poli, in: Karel Císař (ed.), Stav věcí, s. 131 - 143. Brno, 2013. Stangos, N. Stangos, N. Concepts of Modern Art. From Fauvism to Postmodernisms. London, 1977. Klingsöhr-Leroy, C. Surrealismus. Köln, 2005. De Micheli, M. Umělecké avantgardy 20. století. Praha, 1962. Demseyová, A. Umělecké styly, školy a hnutí, s. 247-250. Praha, 2002. Gombrich, E.H. Umění a iluze. Praha, 1985. Huyghe, R. (ed.). Umění a lidstvo I-IV. Praha. 1967 - 72. Thoman, R. (ed.). Umění italské renesance. Praha, 2000. Foster, H. - Krauss, R. - Bois, Y.A. - Buchloh, B. Umění po roce 1900. Praha, 2007. Zálešák, J. Umění spolupráce. Praha, 2011. Lynton, N. Umění 19. a 20. století. Praha, 1981. Tuffelli, N. Umění 19. století. Praha, 2001. Walther, I.F. (ed.). Umění 20. století. Praha, 2004. Rush, M. Video Art. London - New York, 2007. Dexter, E. (ed.). Vitamin D. New Perspectives in Drawing. London, 2006. Rattemeyer, Ch. (ed.). Vitamin D2. London, 2013. Breuvart, V. (ed.). Vitamin P, New Perspective in Painting. London, 2008. Ellegood, A. (ed.). Vitamin 3 - D: New Perspectives in Sculpture and Installation. London, 2009. Bell, J. Zrcadlo umění. Praha, 2010. VASARI, G. Životopisy nejvýznačnějších malířů, sochařů a architektů 1-2. Praha. 1976 - 77.

Požadavky

- odevzdání diplomové práce- splnění všech dalších požadavků potřebných k připuštění k závěrečné zkoušce (zápočty, dílčí zkoušky, kolokvia)- získání dostatečného množství kreditů potřebných k připuštění k závěrečné zkoušce