Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Psychologické aspekty v péči o pacienta (KRE / PPPLF)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KRE / PPPLF - Psychologické aspekty v péči o pacienta, Lékařská fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Přednášky:1. Základní interakční vztahy - lékař a pacient. Vybrané psy. problémy v péči o pac. ambulantně léč., hospitalizovaného ve zdrav. zařízení a institucích soc. péče. Specifika prožívání nemoci s ohledem na věk a individ. zvláštnosti, strukturu osobnosti pac., druh nemoci.2. Psy. aspekty péče o pacienta u vybraných problémů v chirurgii a ortopedii. Specifika psy. přístupů v práci lékaře.3. Psy. aspekty péče o pacienta ve vnitřním lékařství. Specifika psy. přístupu v práci lékaře.4. Psy. aspekty péče o pacienta u vybraných problémů v gynekologii a porodnictví. Specifika psy. přístupu v práci lékaře.5. Psy. aspekty péče o pacienta u vybraných problémů chron. nem. a v geriatrii. Specifika psy. přístupu u dlouhodobě hospitalizovaných a funkčně omezených pacientů.6. Psy. aspekty péče o pacienta u vybraných problémů v onkologii. Specifika psy. přístupu prožívání nemoci, thanatologie jako věda, model psy. krize E. K. Rossové.7. Psy. aspekty péče o vážně nemocné a umírající. Specifika psy. přístupu ve zdrav. a soc. zařízení, rodinném prostředí, hospicová péče. Problematika doprovázení umírajících.8. Psy. aspekty péče o dlouhodobě nemocné a umírající dítě. Specifika psy. přístupu, pocit viny při onemocnění dítěte, dopad špatné zprávy a rodičovská potřeba otevřené budoucnosti.9. Psy. aspekty péče u mimořádných událostí a obětí trestného činu. Specifika psy. přístupu, respekt k oběti, psychosociální první pomoc.10. Psy. aspekty péče v urgentní medicíně. Komunikační techniky a základy krizové intervence.11. Psy. aspekty péče ve všeobecném praktickém lékařství. Komunikace - součást klinické kompetence. Nové trendy v komunikaci s pacienty.12. Genderová specifika odborné komunikace.13. Psy. aspekty komunikace v lékařské a ošetřovatelské praxi.14. Interakce lékař - pacient v klinické praxi. Burnout syndrom jako důsledek komunikačního přetížení lékařů.15. Kognitivně behaviorální psychoterapeutické techniky v klinické praxi.Semináře:1. Pozice a role lékaře a pac. v procesu nemoci a léčby. Psychoterapie - zákl. metody a využití v praxi. Druhy rozhovoru dle klinické praxe.2. Získávání, aplikace a využití komunikačních dovedností u specif. skupin pacientů v chirurgii a ortopedii.3. Získávání, aplikace a využití komunikačních dovedností u specif. skupin pacientů ve vnitřním lékařství.4. Získávání, aplikace a využití komunikačních dovedností u specif. skupin pacientů v gynekologii a porodnictví.5. Získávání, aplikace a využití komunikačních dovedností u vybraných problémů chronicky nem. a geriatrických pacientů.6. Získávání, aplikace a využití komunikačních dovedností u specif. skupin pacientů v onkologii. Zvládání emočně náročné situace.7. Specifika komunikace s vážně nemocnými a umírajícími pacienty. Zvládání emočně náročné situace, rozhovor s rodinou pacienta, s pozůstalými.8. Získávání, aplikace a využití komunikačních dovedností u specif. skupin pacientů v pediatrii. Zvláštnosti v komunikaci s dítětem a jeho rodinou.9. Získávání, aplikace a využití komunikačních dovedností u specif. skupin pacientů spojených s mimořádnou událostí.10. Získávání, aplikace a využití komunikačních dovedností u specif. skupin pacientů v oblasti urgentní medicíny.11. Získávání, aplikace a využití komunikačních dovedností ve všeobecném praktickém lékařství.12. Genderová specifika odborné komunikace v klinické praxi.13. Základní komunikační strategie v medicínské praxi.14. Interpersonální chování, interpersonální percepce.15. Základy psy. diagnostiky - vybrané psychoterapeutické techniky.

Získané způsobilosti

Získané způsobilostiStudent je způsobilý aplikovat získané poznatky v klinické praxi:-je schopen využít znalosti z psychologie osobnosti pro pochopení prožívání a chování pacienta v průběhu nemoci,-je schopen utvářet a rozvíjet interakční vztahy s pacienty dle věku, druhu onemocnění a jeho rodinou,-je teoreticky připraven řešit nestandardní situace při poskytování zdravotní péče různým kategoriím nemocných,-umí volit vhodné psychologické přístupy k nemocnému dle druhu onemocnění,-je schopen zkvalitnit komunikační dovednosti ve vzájemném vztahu s pacientem k zajištění emoční a sociální opory,-je připraven využít základní psychoterapeutické techniky v praxi,-je schopen analyzovat možnosti vlastního emočního vyčerpání v náročné lékařské profesi a účinně se mu bránit.

Literatura

Honzák, R.:. Komunikační pasti v medicíně, 2. vyd. Praha: Galén, 1993. VYMĚTAL, J. Lékařská psychologie. Praha : Portál, 2003. Bouchal, M. Psychologie v lékařství. Brno: MU, 1993. Tress, W. a kol. Základní psychosomatická péče. Praha: Portál, 2007. Baštecká, B., Goldmann, P.:. Základy klinické psychologie. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-550-4.Zacharová, E., Hermnaová, M., Šrámková. Zdravotnická psychologie. Praha, 2007. ISBN 978-80-247-2068-5.Ballint, M.:. Lékař, jeho pacient a nemoc. Praha: Grada, 1999. Vorlíček, J. a kol.:. Paliativní medicína. Praha: Grada Avicenum, 1999. Boleloucký, Z.:. Psychiatrie a lékařská psychologie v paliativní medicíně. Brno : MU, 1999. VYBÍRAL, Z.:. Psychologie mezilidské komunikace. Praha : Portál, 2000. Křivohlavý, J. Psychologie nemoci. Praha: Grada, 2002. KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie zdraví. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-551-2.Baštecký, J., Šavlík, J., Šimek, J. Psychosomatická medicína. Grada, Praha, 1993. Křivohlavý, J.:. Rozhovor lékaře s pacientem. Brno: IDVPS, 1995. Kubler-Ross, E.:. Rozhovor s umírajícími. Praha: Signum unitatis, 1992. Haškovcová, H. Thanatologie. Praha: Galén, 2000.

Požadavky

Požadavky na studentaPožadavky na studenta: - zvládnutí rozsahu učiva.Požadavky k zápočtu:- student má povinnou 80% účast na seminářích.

Garant

doc. PaedDr. Eva Zacharová, Ph.D.

Vyučující

doc. PaedDr. Eva Zacharová, Ph.D.