Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Interpersonální dovednosti zdrav.profese (UOM / 2NSID)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu UOM / 2NSID - Interpersonální dovednosti zdrav.profese, Lékařská fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Zdravotnické prostředí jako léčebný činitel. Psychologie příbuzných a návštěv. Identifikace faktorů ovlivňujících kvalitu života pacientů.2. Problematika sociálních vztahů ve zdravotnictví. Etický přístup k pacientům a jejich blízkým s ohledem na věk a charakter onemocnění. Vztah sestra - pacient, sestra - lékař, sestra - sestra. Vztahy na pracovišti, vztahy nadřízenosti a podřízenosti, týmová spolupráce, komunikace, podpůrné techniky v komunikaci s agresivním pacientem, komunikace se zvláštními skupinami pacientů.kooperace, kompetice. Konflikty, jejich zdroje, způsoby zvládání a prevence. Gender a age aspekty. Specifika převážně ženského kolektivu.3. Fyzické a psychické zatížení sestry, stres a náročné životní situace. Psychologické techniky vyrovnávání se, se stresem. Podpůrné techniky ke zvládání pracovní zátěže. Zdravý životní styl. Zdravá výživa, aktivní a pasivní odpočinek, efektivní využití času, emocionalita a lidské zdraví.4. Selfmanagement. Self-assessment. Antistresová komunikace. Time management. Celoživotní vzdělávání. Workaholismus.Korespondenční úkoly a samostudium:Prostudovat charakteristiku osobnosti sestry, lékaře.Seznámit se s profesionální rolí sestry, profesionálním chováním sestry, psychoterapeutickým přístupem v práci sestry, profesionální deformací zdravotníka.Vyhledat relevantní fyziologické, emocionální a behaviorální příznaky stresu. Specifické stresory zdravotnických profesí.Charakterizovat coping a obranné mechanismy. Kreativní přístupy zvládání stresu a náročných životních situací.Popsat syndrom vyhoření, jeho příčiny, projevy, průběh, diagnostiku, prevenci a léčbu.Seznámit se s relaxačním a energetizačním cvičením jako formou regenerace organizmu.

Získané způsobilosti

Student zná psychické faktory, které hrají roli ve zdraví a nemoci.Student charakterizuje profesionální roli sestry a lékaře a podmínky pro úspěšnou identifikaci s rolí sestry.Student specifikuje stresory zdravotnické profese.Student eliminuje nežádoucí prvky v chování a interpersonálním vztahu k nemocným. Student profesionálně přistupuje k pacientovi a rodině nemocného.Student využívá psychické podpory při uzdravování a při vyrovnávání se s chronickými nemocemi.Student využívá znalostí psychických faktorů při udržování dobrého zdravotního stavu a při prevenci onemocnění.Student uplatňuje adaptivní chování.Student uplatňuje psychoterapeutický přístup k nemocným.Student rozlišuje příznaky stresu.Student podporuje prvky vedoucí ke zvýšení prestiže profese sestry.Student kompenzuje fyzické zatížení sestry a realizuje prevenci syndromu vyhoření.

Literatura

VENGLÁŘOVÁ, M.; MAHROVÁ, G. Komunikace pro zdravotní sestry. 1. vyd. Praha: Grada, 2006. Bartošíková, I. O syndromu vyhoření pro zdravotní sestry. NCO NZO: Brno, 2006. ISBN 80-7913-439-9.SIKOROVÁ, L. Psychologie zdravotnické profese. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2011. ISBN 978-80-7464-084-1.ŠPATENKOVÁ, N., KRÁLOVÁ, J. Základní otázky komunikace: Komunikace nejen pro sestry. Praha: Galén, 2009. ISBN 978-80-7262-599-4.ZACHAROVÁ, E., HERMANOVÁ, M., ŠRÁMKOVÁ.:. Zdravotnická psychologie. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-2068-5.KŘIVOHLAVÝ, J. Konflikty mezi lidmi. 2. Vyd. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-407-6.PAYNE, J. Kvalita života a zdraví. 1. vyd. Praha: Triton, 2005. ISBN 80-7254-657-0.GRAHAM, F. Using intensit interaction with a person with a social or communicative impairment. 1st pub. London: Jessica Kingsley, 2011. ISBN 978-1-84905-109-5.

Požadavky

Povinná aktivní účast na seminářích 100% (omluvená nepřítomnost 20 %), zpracování seminární práce, zápočtový test - minimální úspěšnost 80 %.

Garant

PhDr. Naděžda Špatenková, Ph.D.