Předmět Komunitní oš. péče o novorozence (UOM / KOMNK)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu UOM / KOMNK - Komunitní oš. péče o novorozence, Lékařská fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Primární zdravotní péče a komunitní ošetřovatelství v rámci ošetřovatelství zaměřenéhona novorozence (očkování, preventivní prohlídky novorozenců a kojenců, podpora zdraví,růst a vývoj novorozence a kojence, preventivní opatření na podporu zdravého vývoje arůstu).2. Hodnocení vzhledu a chování novorozence a kojence, fyziologických funkcí, hodnocenípotřeb novorozence a kojence (výživy, hydratace, vyprazdňování, smyslového vnímání,bolesti)3. Posouzení rizikových faktorů pro vývoj novorozence (životní styl, závislost, neschopnoststarat se o dítě, rizikové prostředí, infekční prostředí, hygiena domácího prostředí,sociální zabezpečení, environmentální faktory.4. Ošetřovatelská diagnostika orientovaná na novorozence v prostředí rodiny/komunity, plánkomunitní péče orientován na novorozence v prostředí rodiny/komunityCvičení1. Praktický nácvik zajištění potřeby termoneutrálního prostředí a zajištění podmínek probezproblémovou adaptaci novorozence v domácím prostředí, nácvik posouzeníbezpečnosti prostředí pro vývoj novorozence a kojence. Nácvik posouzení potřebnovorozence a kojence v prostředí rodiny (komunity).2. Nácvik hygienické péče, masáží, nutričních potřeb u novorozence v prostředírodiny/komunity - trénink spolupráce s matkou v modelových situacích.3. Nácvik základního posouzení psychomotorického vývoje novorozence a kojence, tréninkfyzikálního vyšetření novorozence v prostředí rodiny/komunity - posouzenífyziologických funkcí, výživy, hydratace, vyprazdňování, smyslového vnímání, projevůbolesti, rizik vzniku poškození kůže apod.4. Inscenační nácvik edukace členů rodiny/komunity v péči o novorozence a jeho potřeb azpůsobu řešení častých obtíží novorozeneckého období.Korespondenční úkoly a samostudiumFormou samostudia zjistit rozdíly v péči o fyziologického novorozence a novorozence s nízkou porodní hmotností.Vyhledat současné možnosti očkování v nejnižších věkových kategoriích (povinná a nepovinná očkování).Zpracování seminární práce na témata týkající se zajištění potřeb novorozence v tradiční rodině, rozšířené rodině, neúplné rodině, rodině s nedospělými rodiči, homosexuální rodině, smíšené rodině, rodině s odlišnou kulturou.Připravit základní strukturu rozhovoru s matkou novorozence na téma hygienické péče a výživy novorozence a kojence.Tvorba edukačního plánu v komunitní péči zaměřenou na zdravého novorozence.Tvorba plánu pro novorozence ohroženého rizikovými faktory v prostředí komunity nebo nemocného novorozence.Vykonání návštěvní služby u novorozence v rodině/komunitě
Získané způsobilosti
Student se orientuje v legislativních a hygienických normách vztahujících se k zdravotní péči realizované v prostředí rodiny/komunity.Student realizuje hodnocení aktuálního stavu růstu a vývoje novorozenců.Student posuzuje psychosociální problematiku matky a novorozence v rodinném prostředí.Student nacvičuje projektování komunitní péče určený pro optimální uspokojování potřeb novorozenců v komunitě.Student realizuje ošetřovatelské posouzení a diagnostiku u novorozenců v prostředí rodiny/komunity.Student poskytuje rady rodičům týkající se zdravého vývoje novorozence.
Literatura
HANZLÍKOVÁ, A. et al. Komunitné ošetrovateľstvo. 2. vyd. Martin : Osveta, 2006. ISBN 80-8063-213-8.BERAN, J., HAVLÍK, J. et al. Lexikon očkování. Praha: Maxdorf, 2008. ISBN 978-80-7345-164-6.SIKOROVÁ, L. Potřeby dítěte v ošetřovatelském procesu. Grada, Praha, 2011. ISBN 978-80-247-3593-1.SEIFERT, B. a kol. Primární péče praktické lékařství. Praha: Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0883-9.HOLMANOVÁ, J. Raná péče o dítě se sluchovým postižením. Praha: Septima, 2005. ISBN 80-7216-213-6.NIES, M. A., MCEWEN, M. Community/Public Health Nursing: Promoting the Health of Populations. 4th ed. Philadelphia: Saunders, 2006. ISBN 1416028870.KOMÁREK, V., ZUMROVÁ, A. et al. Dětská neurologie: vybrané kapitoly. Praha: Galén, 2008. ISBN 978-80-7262-492-8.PILLITTERI, A. Maternal & Child Health Nursing: Care of the Childbearing & Childrearing Family. Philadelphia: Lippincott Wiliams & Wilkins, 2007. ISBN 13:978-0-7817-777.HERDMAN, T. H. eds. Překlad Pavla Kudlová. NANDA International Ošetřovatelské diagnózy. Definice & klasifikace 2009-2011. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3423-1.PEYCHL, I. Nedonošené dítě v péči praktického a nemocničního pediatra. Praha: Galén, 2005. ISBN 80-7262-283-8.BERAN, J. Očkování: otázky a odpovědi. Praha: Galén, 2006. ISBN 80-7262-380-X.JAROŠOVÁ, D. Úvod do komunitního ošetřovatelství. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-2150-7.Leifer, G. Úvod do porodnického a pediatrického ošetřovatelství. Praha:Grada Publishing, 2004. ISBN 80-247-0668-7.
Požadavky
Aktivní účast na seminářích a cvičeních, studium literatury, plnění zadaných úkolů, realizace návštěvní služby v prostředí rodiny/komunity, úspěšné splnění ústní zkoušky.
Garant
Mgr. Jarmila Svobodová
Vyučující
Mgr. Jarmila Svobodová