Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Komunitní oš. péče o novorozence (UOM / KOMNP)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu UOM / KOMNP - Komunitní oš. péče o novorozence, Lékařská fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1.Primární zdravotní péče a komunitní ošetřovatelství v rámci ošetřovatelství zaměřenéhona novorozence (očkování, preventivní prohlídky novorozenců a kojenců, podpora zdraví).2. Růst a vývoj dítěte v novorozeneckém a kojeneckém období, preventivní opatření na podporu zdravého vývoje a růstu novorozence a kojence.3. Hodnocení vzhledu a chování novorozence a kojence.4. Hodnocení fyziologických funkcí, hodnocení potřeb novorozence a kojence (výživy, hydratace, vyprazdňování, smyslového vnímání, bolesti)5. Hygienická péče o novorozence6. Specifika komunitní péče a přístupu k novorozencům a jejich rodičům z jiných etnik a kultur.7. Posouzení rizikových faktorů pro vývoj novorozence (životní styl, závislost, neschopnost starat se o dítě, rizikové prostředí, infekční prostředí, hygiena domácího prostředí, sociální zabezpečení, environmentální faktory.8. Zajištění potřeb novorozence v tradiční rodině, rozšířené rodině, neúplné rodině, rodině s nedospělými rodiči, homosexuální rodině, smíšené rodině.9. Specifika ošetřovatelské péče v rodině/komunitě o novorozence s nízkou porodníhmotností, o nemocného novorozence.10. Ošetřovatelská diagnostika orientovaná na novorozence v prostředí rodiny/komunity.11. Plán komunitní péče orientován na novorozence v prostředí rodiny/komunityCvičení1. Praktický nácvik zajištění potřeby termoneutrálního prostředí a zajištění podmínek probezproblémovou adaptaci novorozence v domácím prostředí, nácvik posouzeníbezpečnosti prostředí pro vývoj novorozence a kojence.2. Nácvik posouzení potřeb novorozence a kojence v prostředí rodiny (komunity).3. Nácvik hygienické péče, masáží u novorozence v prostředí rodiny/komunity - tréninkspolupráce s matkou v modelových situacích.4. Nácvik zajištění nutričních potřeb novorozenců a kojenců v prostředí rodiny a komunity -modelové situace.5. Nácvik základního posouzení psychomotorického vývoje novorozence a kojence.6. Trénink fyzikálního vyšetření novorozence v prostředí rodiny/komunity - posouzenífyziologických funkcí, výživy, hydratace, vyprazdňování, smyslového vnímání, projevůbolesti, rizik vzniku poškození kůže apod.7. Inscenační nácvik edukace členů rodiny/komunity v péči o novorozence a jeho potřeb azpůsobu řešení častých obtíží novorozeneckého období.8. Tvorba edukačního plánu v komunitní péči zaměřenou na zdravého novorozence.9. Tvorba plánu pro novorozence ohroženého rizikovými faktory v prostředí komunity.10. - 11. Vykonání návštěvní služby u novorozence v rodině/komunitě.

Získané způsobilosti

Student používá základní terminologii komunitního ošetřovatelství.Student se orientuje v legislativních a hygienických normách vztahujících se k zdravotní péči realizované v prostředí rodiny/komunity.Student realizuje hodnocení aktuálního stavu růstu a vývoje novorozenců.Student posuzuje psychosociální problematiku matky a novorozence v rodinném prostředí.Student nacvičuje projektování komunitní péče určený pro optimální uspokojování potřeb novorozenců v komunitě.Student realizuje ošetřovatelské posouzení a diagnostiku u novorozenců v prostředí rodiny/komunity.Student poskytuje rady rodičům týkající se zdravého vývoje novorozence.

Literatura

SIKOROVÁ, L. Dětská sestra v primární a komunitní péči. 1. vyd. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3592-4.BERAN, J., HAVLÍK, J. et al. Lexikon očkování. Praha: Maxdorf, 2008. ISBN 978-80-7345-164-6.SIKOROVÁ, L. Potřeby dítěte v ošetřovatelském procesu. Grada, Praha, 2011. ISBN 978-80-247-3593-1.LEBL, J., PROVAZNÍK, K., HEJCMANOVÁ, L. et al. Preklinická pediatrie. 2. přeprac. vyd. Praha: Galén, 2007. ISBN 978-80-7262-438-6.SEIFERT, B.a kol. Primární péče praktické lékařství. Praha: Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0883-9.HOLMANOVÁ, J. Raná péče o dítě se sluchovým postižením. Praha: Septima, 2005. ISBN 80-7216-213-6.NIES, M. A., MCEWEN, M. Community/Public Health Nursing: Promoting the Health of Populations. 4th ed. Philadelphia: Saunders, 2006. ISBN 1416028870.KOMÁREK, V., ZUMROVÁ, A. et al. Dětská neurologie: vybrané kapitoly. Praha: Galén, 2008. ISBN 978-80-7262-492-8.HANZLÍKOVÁ, A. et al. Komunitné ošetrovateľstvo. 2. vyd. Martin : Osveta, 2006. ISBN 80-8063-213-8.PILLITTERI, A. Maternal & Child Health Nursing: Care of the Childbearing & Childrearing Family. Philadelphia: Lippincott Wiliams & Wilkins, 2007. ISBN 13:978-0-7817-777.HERDMAN, T. H. eds. Překlad Pavla Kudlová. NANDA International Ošetřovatelské diagnózy. Definice & klasifikace 2009-2011. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3423-1.PEYCHL, I. Nedonošené dítě v péči praktického a nemocničního pediatra. Praha: Galén, 2005. ISBN 80-7262-283-8.BERAN, J. Očkování : otázky a odpovědi. Praha: Galén, 2006. ISBN 80-7262-380-X.JAROŠOVÁ, D. Úvod do komunitního ošetřovatelství. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-2150-7.Leifer, G. Úvod do porodnického a pediatrického ošetřovatelství. Praha:Grada Publishing, 2004. ISBN 80-247-0668-7.

Požadavky

Aktivní účast na seminářích a cvičení, studium literatury, plnění zadaných úkolů, realizace návštěvní služby v prostředí rodiny/komunity, úspěšné splnění písemné zkoušky.

Garant

PhDr. Lucie Sikorová, Ph.D.Mgr. Jarmila Svobodová

Vyučující

PhDr. Lucie Sikorová, Ph.D.Mgr. Jarmila Svobodová