Předmět Potřeby člověka a ošetřovatel. diagnózy (UOM / PDVS1)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu UOM / PDVS1 - Potřeby člověka a ošetřovatel. diagnózy, Lékařská fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Týdny Obsahové zaměření seminářů1. Specifické zaměření oboru ošetřovatelství, vysvětlení pojmu potřeba člověka. Definice zdraví dle WHO, vymezení pojetí nemoci z hlediska ošetřovatelství, role klienta, sestry a jejich vzájemná interakce.2. Základní biologické potřeby člověka. Přehled klasifikací a taxonomií potřeb, hierarchie potřeb dle Maslowa, kategorizace dle Chlobové.3. Index viscerogenních potřeb dle Murraye, Index biogenních potřeb, Index psychogenních potřeb dle Hilgarda.4. Algoritmus uspokojování lidských potřeb a dynamika lidských potřeb. Vznik a vývoj NANDA, aliance NNN. Přehledná klasifikace diagnostických pojmů NANDA, definice ošetřovatelské diagnózy.5. Diagnostické domény, názvy ošetřovatelských diagnóz, diagnostický algoritmus dysfunkčních potřeb6. Diagnostická doména č.1. Podpora zdraví - vybrané ošetřovatelské diagnózy. Případová studie pacientky s narušenou podporou zdraví.7. Diagnostická doména č. 2 Výživa - vybrané ošetřovatelské diagnózy. Případová studie dívky se změnou výživy.8. Diagnostická doména č. 3 Vylučování a výměna - vybrané ošetřovatelské diagnózy. Případová studie pacienta s narušeným vylučováním.9. Diagnostická doména č. 4 Aktivita a odpočinek - vybrané ošetřovatelské diagnózy. Případová studie pacientky s narušenou pohybovou aktivitou.10. Prezentace seminárních prací.
Získané způsobilosti
- student popisuje vybrané taxonomie lidských potřeb- student používá objektivizované metody posuzování stavu potřeb při příjmu klienta do ošetřovatelské péče a v jejím průběhu- student identifikuje ošetřovatelské problémy pacientů/klientů - student charakterizuje ošetřovatelské diagnózy a ovládá jejich zařazení v NANDA doménách- student využívá schopnosti implementovat diagnostický algoritmus v ošetřovatelství- student formuluje ošetřovatelské diagnózy- student používá moderní terminologii v ošetřovatelské diagnostice
Literatura
HERDMAN, T.H. Ošetřovatelské diagnózy. Definice&klasifikace 2012-2014. Praha: Grada Publishing, a.s., 2013. ISBN 978-80-247-4328-8.MAREČKOVÁ, J. Ošetřovatelské diagnózy v NANDA doménách. Praha: Grada Publishing, 264s, 2006. ISBN 80-247-1399-3.COX, H., et al. Clinical Application of Nursing Diagnosis. Philadelphia: F.A. Davis Company, 4 vyd., 2002. ISBN 0-8036-0913-2.GORDON, M. et al. Nursing Diagnoses : Definitions & Classification 2001 - 2002. Philadelphia : NANDA, 2001 - 2002. 256 s, 2002. ISBN 09637042-73.RALPH, S.,et al. Nursing Diagnoses: Definitions & Classification 2003 - 2004. Philadelphia: NANDA, 2003 - 2004. 277s., 2004. ISBN -963704-9-X.JOHNSON, M. et al. Nursing Diagnoses, Outcomes & Interventions. NANDA, NOC, and NIC Linkages. St. Louis : Mosby, 532 s., 2004. ISBN 0-323-01212-4.Sikorová, L., Zeleníková, R. Potřeby člověka a ošetřovatelská diagnostika 1. Ostrava: Ostravská univerzita, 2012. ISBN 978-80-7464-210-4.
Požadavky
absolvování cvičení :100% (omluvená nepřítomnost 20%),písemné vypracování ošetřovatelské diagnostiky a její ústní preztentace
Garant
PhDr. Lucie Sikorová, Ph.D.
Vyučující
PhDr. Lucie Sikorová, Ph.D.