Předmět Výchovná péče v pediatrii (UOM / PVPK)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu UOM / PVPK - Výchovná péče v pediatrii, Lékařská fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Semináře:1-2. Charakteristika výchovy a vzdělávání, koncepce výchovy a vzdělávání, prostředy a sloýky výchovy, činitelé a podmínky výchovně vzdělávacího procesu u dětí v raném věku.3. Úkoly sestry v oblasti výchovné péče u dětí do tří let - požadavky na sestru, chování a jednání sestry, odborné výchovné činnosti, vzdělání a příprava na výchovný proces.4-5. Zvláštnosti přístupu ve výchově dětí v prvních letech života, potřeba určitého množství, kvality a proměnlivosti vnějších podnětů, potřeba stálosti, řádu a smyslu v podnětech, potřeba prvotních citových a sociálních vztahů, potřeba vlastního uplatnění, potřeba otevřené budoucnosti.6-7. Výchovné metody u dětí v prvních letech života- metody přímého situačního ovlivňování, metody osobnostního ovlivňování, metody organizování sociálního prostředí dětí, vzdělávací metody - slovní, názorné, praktické.8. Učební pomůcky, didaktická technika, funkce didaktických prostředků.9. Předpoklady pro vytváření výchovných programů, výchovné metody a prostředky, organizace výchovně-vzdělávací praxe.10. Charakteristika dětské hry, klasifikace dětských her, hra jako výchovný prostředek, tvořivé hry a jejich dělení, vývoj tvořivé dětské hry, hry s pravidly a jejich význam pro rozvoj dítěte (hry didaktické, hry pohybové).11. Výchova dětí raného věku ve zdravotnických a sociálních zařízeních pro děti, požadavky na hygienické, prostorové a materiální vybavení, organizační zajištění, zvláštnosti výchovné péče o děti do tří let.Cvičení ve zdravotnických zařízeních:1- 2. Organizace a metodika vedení výchovné péče u dětí v celodenní zdravotnické péči, usměrňování a řízení her, terapeutická hra.3- 4. Organizační formy her, příprava výchovného zaměstnání.5- 6. Hračka - význam, požadavky na hračky v různých věkových obdobích.7- 8. Didaktické pomůcky - metodika používání vizuálních, auditivních a audiovizuálních pomůcek, výběr vzhledem k věku a onemocnění dítěte.9-10. Loutky - druhy, výroba jednoduchých loutek, vedení loutek, nácvik inscenace s loutkou.11-12. Metodika výchovné péče a uspokojování potřeb v novorozeneckém věku, kojeneckém věku, v ústavním zařízení. Případová studie mravní výchovy kojence. Případová studie rozumové výchovy kojence se zrakovým postižením.13-14. Metodika výchovné péče v batolecím období (mravní, citová, rozumová, tělesná, pracovní výchova), výchovná péče v ústavním zařízení. Případová studie podpory poznávání batolete. Případová studie tělesné výchovy batolete.15-16. Metodika výchovné péče v batolecím období (hudební, výtvarná výchova), v ústavním zařízení. Případová studie hudební výchovy batolete.17- 22. Prezentace projektů výchovné studenty a jejich realizace - témata a zaměření projektů jsou volena dle specifik zdravotnických zařízení, dle onemocnění a zdravotního postižení dětí.Korespondenční úkoly a samostudium:Charakterizovat výchovu a vzdělávání.Zjistit jaké jsou úkoly sestry v oblasti výchovné péče, požadavky na sestru, chování a jednání sestry, odborné výchovné činnosti.Charakterizovat jednotlivé složky výchovy.Seznámit se s klasifikacemi a her dle různých kritérií a jejich charakteristikou.Popsat zásady výchovné péče ve školním období dítěte (mravní, rozumová, tělesná, pracovní, estetická), výchova v nemocničním zařízení.
Získané způsobilosti
Student organizuje a realizuje výchovnou péči ve zdravotnických zařízeních.Student zná repertoár vhodných her pro děti rozdílných věkových skupin.Student charakterizuje požadavky kladené na mravní, citovou, rozumovou a pracovní výchovu - jednotlivých věkových období. Student volí vhodné výchovné zaměstnání na základě individuálních, věkových zvláštností a charakteru onemocnění dítěte.Student tvoří jednoduché loutky a hračky. Student zná zásady organizace výchovy a vzdělávání dětí hospitalizovaných, dětí léčených v ozdravovnách a odborných léčebnách, zásady spolupráce se speciálními pedagogy. Student zná pedagogické zákonitosti využití výchovných hraček a pomůcek.Student umí poskytovat rady a pomoc rodičům, výchovným pracovníkům v péči a výchově dítěte do 3 let věku.
Literatura
SOBOTKOVÁ, D., DITTRICHOVÁ, J. Hra ve vývoji dětí v prvním roce života: význam hry v raném věku, úloha rodičů ve hře dítěte, vývoj hry od narození do 12 měsíců, individuální rozdíly u dětí, hra s tátou, proč si některé děti nehrají?. Praha : Grada, 2006. ISBN 80-247-1137-0.BRTNOVÁ-ČEPIČKOVÁ, I. et al. Kapitoly z předškolní pedagogiky III. 1. vyd. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně, 2007. ISBN 978-80-7044-941-7.TOPINKOVÁ, L. Loutky: Tvoříme loutky a hrajeme divadlo. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2007. ISBN 978-80-251-1764-4.nullŠIMANOVSKÝ, Z. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. 1. vyd. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-928-6.SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha : Grada, 2007. ISBN 80-85866-33-1. ČÁBALOVÁ, D. Pedagogika. Praha : Grada, 2011. FISHER, V. Pojďte si hrát s námi. 1. vyd. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1976-4.BRASSARD, M. R. Preschool assessment: principles and practices. 1st ed. New York, The Guilford Press, 2007. ISBN 978-1-59385-333-4.TERČOVÁ, M. Výtvarná výchova - hry s textilem. 2. vyd. Ostrava: Ostravská univerzita, 2008. ISBN 978-80-7368-5614.
Požadavky
100 % účast na cvičeních, výroba a práce s hračkou pro zadané věkové období, inscenace hry pro děti ve vybraném zařízení.
Garant
PhDr. Lucie Sikorová, Ph.D.
Vyučující
PhDr. Lucie Sikorová, Ph.D.