Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Základy managementu ve zdravotnictví (UOM / ZMAZ)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu UOM / ZMAZ - Základy managementu ve zdravotnictví, Lékařská fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Úvod do managementu, základní pojmy, vývoj managementu, významné osobnosti, komponenty managementu, úrovně managementu2. Charakter manažerské práce, role, funkce, činnosti a vlastnosti manažera, etapy vývoje manažera, manažerské odpovědnosti, dovednosti a požadavky, manažerské mýty a nejčastější chyby manažerů, styly vedení, autorita, moc, pravomoc, delegování3. Plánování - základní pojmy, podstata a smysl plánování, rozdělení a druhy plánů, hierarchie plánování, stanovení cílů, kontrola, manažerské metody a techniky prognózování4. Rozhodování - podstata rozhodování a rozhodovacího procesu, volba kritérií, podmínky rozhodování, typy a druhy rozhodování, tvorba a hodnocení alternativních řešení, výběr alternativy, implementace, kontrola a vyhodnocení, determinanty manažerských rozhodnutí, výhody a nevýhody skupinového rozhodování. Organizování - základní pojmy, charakteristické prvky organizace, formální a neformální organizační struktura, základní organizační struktury. Kontrola - základní pojmy, účel kontroly, typy kontrol, systém kontrolní činnosti, fáze kontroly, záklaní kontrolní proces, kritické kontrolní body a standardy5. Informace v práci manažera zdravotnického zařízení - vymezení, úloha v řízení, kvalitativní požadavky na informace, kritéria hodnocení informačních údajů a dat, hlavní zdroje informací pro manažery, informační systémy zdravotnických zařízení a institucí, ukazatelé jako nositelé informace, kvantitativní metody zpracování informací, přenos informací6. Organizační kultura - definice kultury, její význam ve zdravotnictví, prvky a typy kultury, možnosti ovlivňování kultury instituce ve zdravotnictví, vytváření a udržování kultury v instituci, přednosti a nedostatky silné organizační kultury7. Řízení lidských zdrojů - úkoly personálního managementu, trh práce a fluktuace ve zdravotnictví, personální strategie a plánování, sociální konsensus, kariérové postupy ve zdravotnictví8. Personální činnosti - analýza a popis pracovních míst, redesign, získávání pracovníků, postup při výběru pracovníků, přijímání pracovníků, orientace, hodnocení, odměňování, rozmisťování, propouštění a pensionování pracovníků, podnikové vzdělávání pracovníků, péče o pracovníky, systém pracovní motivace, specifika přijímání pracovníků ve zdravotnictví9. Kvalita ve zdravotnictví - systém kvality, implementace systému kvality a jeho determinanty, řízení rozvoje kvality, zavádění managementu kvality, přínos a hodnocení kvality, akreditace, standardy, organizační audit10. Komunikace v managementu - základní pojmy, rozdělení komunikace, horizontální a vertikální přenos informací, komunikace na nejrůznějších úrovních, komunikace s médii11. Etika v managementu - základní pojmy, aplikovaná etika, základní etické principy, normy a kodexy, druhy etických otázek a konfliktů, etika a zdravotnické organizace, neetické chování ve zdravotnictví. Ochrana osobních údajů ve zdravotnictví.12. Management rizik - základní pojmy, manažer rizik, řízení rizik z perspektivy jednotlivých oblastí činnosti, metodologie řízení rizik, prevence rizik, edukace zaměstnanců. Management změn - základní pojmy, proces řízení změn, druhy změn, modely zavádění změn, reakce na změny, způsoby snižování odporu13. Krizový management ve zdravotnictví - úvod do problematiky, základní pojmy, cíle krizového řízení, organizační členění krizového řízení, orgány, prostředky a síly krizového řízení, krizové plánování, krizový plán, začlenění protikrizových opatření do strategie organizace, katastrofy, jejich definice, vývojová stádia, druhy, metody hodnocení zranitelnosti a rizika výskytu, informační systémy uplatňované v krizových situacích, sociálně psychologické aspekty krizových situací, zásady rozhodování při riziku a nejistotě, postavení a úloha zdravotnictví za krizových situací, systém integrované ochrany v České republice14. Time management - základní pojmy, komunikace, plánování, delegování, strategie, pravidla a překážky time managementu

Získané způsobilosti

Studenti budou schopni orientovat se v: " managamentu zdravotnictví a jeho problematice řízení" manažerské práci a jeho jednotlivých funkcích" personální činnosti a řízení lidských zdrojů" problematice implementace, udržení a kontroly kvality ve zdravotnických zařízeních" problematice prevence možných rizik ve zdravotnických zařízeních" informačních systémech v práci manažera" zásadách komunikace a etiky v práci manažera" základech krizového managementu

Literatura

NOVÝ, I., SCHROLL-MACHL, S., a kol. Interkulturní komunikace v řízení a podnikání. Praha: Management Press, 1999. ISBN 80-7261-009-0.BĚLOHLÁVEK, F. Desatero manažera. 1. vyd. Praha: Computer Press, 2003. ISBN 80-7226-873-2.Bělohlávek, F. Jak řídit a vést lidi. Computer Press, 2005. ISBN 80-251-0505-9.VENGLÁŘOVÁ, M., a MAHROVÁ, G. Komunikace pro zdravotní sestry. Praha: Grada Publishing, a.s., 2006. ISBN 80-247-1262-8.HONZÁK, R. Komunikační pasti v medicíně. Galén, 1997. ISBN 80-7262-032-0.LANGER, P., STOŽEK, P., a HERODEK, F. Krizové řízení II. Vyškov: VVŠPV, 2000. ISBN 80-7231-056-9.HOZA, J., LANGER, P., a HERODEK, F. Krizové řízení III. Vyškov: VVŠPV, 2000. ISBN 80-7231-062-3.ANTUŠÁK, E., KOPECKÝ, Z. Krizový management: krizová komunikace. Praha: VŠE, 2005. ISBN 80-245-0945-8.GLADKIJ, I., HEGER, L., STRNAD, L. Kvalita zdravotní péče a metody jejího soustavného zlepšování. Brno: IDV PZ, 1999. ISBN 80-7013-272-8.HAŠKOVCOVÁ, H. Lékařská etika. Praha: Galén, 2. vyd., 2002. ISBN 80-7262-132-7.Kopřiva, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-429-X.DVOŘÁKOVÁ, Z. Management lidských zdrojů. Praha: C.H. Beck, 2007. ISBN 978-80-7179-893-4.RUSSELL-JONES, N. Management změny. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-142-5.ŠULEŘ, O. Manažerské techniky. Olomouc: Rubico, 1994. ISBN 80-7067-406-7.ŠULEŘ, O. Manažerské techniky III. Olomouc: Rubico, 2003. ISBN 80-85839-87-3.ŠULEŘ, O. Manažerské techniky: prognózování, startegická analýza, strategické plánování. Olomouc: Rubico, 1995. ISBN 80-85839-06-7.ŠULEŘ, O. Manažerské techniky 2. Olomouc: Rubico, 1997. ISBN 80-85839-19-9.TEPPER, B. B. Manažerské znalosti a dovednosti. Praha: Grada, 1996. ISBN 80-7169-347-2.REPKA, J., a UBREŽIOVÁ, I. Manažment krizových situací. Nitra: SPU, 2002. ISBN 80-8069-128-2.Bělohlávek, F. Organizační chování. Olomouc: Rubico, 1996. GLASA, J., ŠOLTÉS, L., a kol. Ošetrovateľská etika 1. Učebnica pre stredné zdravotnické školy. Martin: Osveta, 1998. ISBN 80-217-0594-9.MOLEK, J. Personalistika a řízení. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 2008. ISBN ISBN 978-80-7394-.FOOT, M., a HOOK, C. Personalistika: jak vybrat na požadovanou pozici vhodného zaměstnance, vzory testů a přijímacích pohovorů, jak zvedat výkon týmu, motivace pracovníků, zvyšování kvalifikace. Praha: Computer Press, 2002. ISBN 80-7226-515-6.MARTIN, D. Personalistika od A do Z. Brno: Computer Press, 2007. ISBN 978-80-251-1496-4.GREGAR, A. Personální řízení (vybrané kapitoly). Brno:Fakulta managementu a ekonomiky ve Zlíně, 1999. ISBN 80-214-1500-2.BLÁHA, J. a kol. Podnikatelská etika - předpoklad úspěšného rozvoje organizace. Ostrava: EkF VŠB-TU, 2001. ISBN 80-248-0008-X.KAŇÁKOVÁ, Z., a BLÁHA, J. Řízení lidských zdrojů. Ostrava: Ostravská univerzita, 2003. ISBN 80-7042-244-0.BĚLOHLÁVEK, F. Řízení lidských zdrojů. Olomouc: Univerzita Palackého, 1994. ISBN 80-7067-447-4.ARMSTRONG, M.:. Řízení lidských zdrojů: nejnovější trendy a postupy. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1407-3.KOUBEK,J. Řízení lidských zdrojů: základy moderní personalistiky. Praha: Management Press, 2007. ISBN 978-80-7261-168-3.CAUNT, J. Time management. Praha: Computer Press, 2001. ISBN 80-7226-441-9.VAN PELTOVÁ, N. Umění komunikace. Praha: Advent-Orion s.r.o., 2002. ISBN 80-7172-804-7.LEDNICKÝ, V. Základy managementu. Ostravská univerzita, 2002. distanční text, 2002. Zákon č. 101/2000 Sb. o ochraně osobních údajů. Zákon č. 101/2000 Sb. o ochraně osobních údajů. Zákoník práce. Zákoník práce č. 262/2006. GROHAR-MURRAY, M. E., DiCROCE, H. R. Zásady vedení a řízení v oblasti ošetřovatelské péče. Praha: Grada Publishing, 2003. ISBN 80-247-0267-3.BĚLOHLÁVEK, F., KOŠŤAN, P., a ŠULEŘ, O. Management. Olomouc: Rubico, 2001. ISBN 80-85839-45-8.PLEVOVÁ, I. a kol. Management v ošetřovatelství. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a.s., 2012. ISBN 978-80-247-3871-0.GLADKIJ, I., a kol.:. Management ve zdravotnictví. Brno: Computer Press, 2003. ISBN 80-7226-996-8.ARMSTRONG, M. Personální management. Praha: Grada Publishing, 2005. ŠKRLA, P., a ŠKRLOVÁ, M. Řízení rizik ve zdravotnických zařízeních. Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-2616-8.Antušák, E., Kopecký, Z. Úvod do teorie krizového managementu I. Praha: VŠE, 2002. ISBN 80-245-0340-9.

Požadavky

Absolvování přednášek, aktivní účast na přednáškách, vypracování projektu, prezentace nebo seminární práce na dané téma

Garant

Doc.Dr.Ing. Hana FilipczykováPhDr. Ilona Plevová, PhD.

Vyučující

Doc.Dr.Ing. Hana FilipczykováPhDr. Ilona Plevová, PhD.