Předmět Základy managementu ve zdravotnictví (UOM / ZMAZ)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu UOM / ZMAZ - Základy managementu ve zdravotnictví, Lékařská fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Úvod do managementu, základní pojmy, vývoj managementu, významné osobnosti, komponenty managementu, úrovně managementu2. Charakter manažerské práce, role, funkce, činnosti a vlastnosti manažera, etapy vývoje manažera, manažerské odpovědnosti, dovednosti a požadavky, manažerské mýty a nejčastější chyby manažerů, styly vedení, autorita, moc, pravomoc, delegování3. Plánování - základní pojmy, podstata a smysl plánování, rozdělení a druhy plánů, hierarchie plánování, stanovení cílů, kontrola, manažerské metody a techniky prognózování4. Rozhodování - podstata rozhodování a rozhodovacího procesu, volba kritérií, podmínky rozhodování, typy a druhy rozhodování, tvorba a hodnocení alternativních řešení, výběr alternativy, implementace, kontrola a vyhodnocení, determinanty manažerských rozhodnutí, výhody a nevýhody skupinového rozhodování. Organizování - základní pojmy, charakteristické prvky organizace, formální a neformální organizační struktura, základní organizační struktury. Kontrola - základní pojmy, účel kontroly, typy kontrol, systém kontrolní činnosti, fáze kontroly, záklaní kontrolní proces, kritické kontrolní body a standardy5. Informace v práci manažera zdravotnického zařízení - vymezení, úloha v řízení, kvalitativní požadavky na informace, kritéria hodnocení informačních údajů a dat, hlavní zdroje informací pro manažery, informační systémy zdravotnických zařízení a institucí, ukazatelé jako nositelé informace, kvantitativní metody zpracování informací, přenos informací6. Organizační kultura - definice kultury, její význam ve zdravotnictví, prvky a typy kultury, možnosti ovlivňování kultury instituce ve zdravotnictví, vytváření a udržování kultury v instituci, přednosti a nedostatky silné organizační kultury7. Řízení lidských zdrojů - úkoly personálního managementu, trh práce a fluktuace ve zdravotnictví, personální strategie a plánování, sociální konsensus, kariérové postupy ve zdravotnictví8. Personální činnosti - analýza a popis pracovních míst, redesign, získávání pracovníků, postup při výběru pracovníků, přijímání pracovníků, orientace, hodnocení, odměňování, rozmisťování, propouštění a pensionování pracovníků, podnikové vzdělávání pracovníků, péče o pracovníky, systém pracovní motivace, specifika přijímání pracovníků ve zdravotnictví9. Kvalita ve zdravotnictví - systém kvality, implementace systému kvality a jeho determinanty, řízení rozvoje kvality, zavádění managementu kvality, přínos a hodnocení kvality, akreditace, standardy, organizační audit10. Komunikace v managementu - základní pojmy, rozdělení komunikace, horizontální a vertikální přenos informací, komunikace na nejrůznějších úrovních, komunikace s médii11. Etika v managementu - základní pojmy, aplikovaná etika, základní etické principy, normy a kodexy, druhy etických otázek a konfliktů, etika a zdravotnické organizace, neetické chování ve zdravotnictví. Ochrana osobních údajů ve zdravotnictví.12. Management rizik - základní pojmy, manažer rizik, řízení rizik z perspektivy jednotlivých oblastí činnosti, metodologie řízení rizik, prevence rizik, edukace zaměstnanců. Management změn - základní pojmy, proces řízení změn, druhy změn, modely zavádění změn, reakce na změny, způsoby snižování odporu13. Krizový management ve zdravotnictví - úvod do problematiky, základní pojmy, cíle krizového řízení, organizační členění krizového řízení, orgány, prostředky a síly krizového řízení, krizové plánování, krizový plán, začlenění protikrizových opatření do strategie organizace, katastrofy, jejich definice, vývojová stádia, druhy, metody hodnocení zranitelnosti a rizika výskytu, informační systémy uplatňované v krizových situacích, sociálně psychologické aspekty krizových situací, zásady rozhodování při riziku a nejistotě, postavení a úloha zdravotnictví za krizových situací, systém integrované ochrany v České republice14. Time management - základní pojmy, komunikace, plánování, delegování, strategie, pravidla a překážky time managementu
Získané způsobilosti
Studenti budou schopni orientovat se v: " managamentu zdravotnictví a jeho problematice řízení" manažerské práci a jeho jednotlivých funkcích" personální činnosti a řízení lidských zdrojů" problematice implementace, udržení a kontroly kvality ve zdravotnických zařízeních" problematice prevence možných rizik ve zdravotnických zařízeních" informačních systémech v práci manažera" zásadách komunikace a etiky v práci manažera" základech krizového managementu
Literatura
NOVÝ, I., SCHROLL-MACHL, S., a kol. Interkulturní komunikace v řízení a podnikání. Praha: Management Press, 1999. ISBN 80-7261-009-0.BĚLOHLÁVEK, F. Desatero manažera. 1. vyd. Praha: Computer Press, 2003. ISBN 80-7226-873-2.Bělohlávek, F. Jak řídit a vést lidi. Computer Press, 2005. ISBN 80-251-0505-9.VENGLÁŘOVÁ, M., a MAHROVÁ, G. Komunikace pro zdravotní sestry. Praha: Grada Publishing, a.s., 2006. ISBN 80-247-1262-8.HONZÁK, R. Komunikační pasti v medicíně. Galén, 1997. ISBN 80-7262-032-0.LANGER, P., STOŽEK, P., a HERODEK, F. Krizové řízení II. Vyškov: VVŠPV, 2000. ISBN 80-7231-056-9.HOZA, J., LANGER, P., a HERODEK, F. Krizové řízení III. Vyškov: VVŠPV, 2000. ISBN 80-7231-062-3.ANTUŠÁK, E., KOPECKÝ, Z. Krizový management: krizová komunikace. Praha: VŠE, 2005. ISBN 80-245-0945-8.GLADKIJ, I., HEGER, L., STRNAD, L. Kvalita zdravotní péče a metody jejího soustavného zlepšování. Brno: IDV PZ, 1999. ISBN 80-7013-272-8.HAŠKOVCOVÁ, H. Lékařská etika. Praha: Galén, 2. vyd., 2002. ISBN 80-7262-132-7.Kopřiva, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-429-X.DVOŘÁKOVÁ, Z. Management lidských zdrojů. Praha: C.H. Beck, 2007. ISBN 978-80-7179-893-4.RUSSELL-JONES, N. Management změny. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-142-5.ŠULEŘ, O. Manažerské techniky. Olomouc: Rubico, 1994. ISBN 80-7067-406-7.ŠULEŘ, O. Manažerské techniky III. Olomouc: Rubico, 2003. ISBN 80-85839-87-3.ŠULEŘ, O. Manažerské techniky: prognózování, startegická analýza, strategické plánování. Olomouc: Rubico, 1995. ISBN 80-85839-06-7.ŠULEŘ, O. Manažerské techniky 2. Olomouc: Rubico, 1997. ISBN 80-85839-19-9.TEPPER, B. B. Manažerské znalosti a dovednosti. Praha: Grada, 1996. ISBN 80-7169-347-2.REPKA, J., a UBREŽIOVÁ, I. Manažment krizových situací. Nitra: SPU, 2002. ISBN 80-8069-128-2.Bělohlávek, F. Organizační chování. Olomouc: Rubico, 1996. GLASA, J., ŠOLTÉS, L., a kol. Ošetrovateľská etika 1. Učebnica pre stredné zdravotnické školy. Martin: Osveta, 1998. ISBN 80-217-0594-9.MOLEK, J. Personalistika a řízení. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 2008. ISBN ISBN 978-80-7394-.FOOT, M., a HOOK, C. Personalistika: jak vybrat na požadovanou pozici vhodného zaměstnance, vzory testů a přijímacích pohovorů, jak zvedat výkon týmu, motivace pracovníků, zvyšování kvalifikace. Praha: Computer Press, 2002. ISBN 80-7226-515-6.MARTIN, D. Personalistika od A do Z. Brno: Computer Press, 2007. ISBN 978-80-251-1496-4.GREGAR, A. Personální řízení (vybrané kapitoly). Brno:Fakulta managementu a ekonomiky ve Zlíně, 1999. ISBN 80-214-1500-2.BLÁHA, J. a kol. Podnikatelská etika - předpoklad úspěšného rozvoje organizace. Ostrava: EkF VŠB-TU, 2001. ISBN 80-248-0008-X.KAŇÁKOVÁ, Z., a BLÁHA, J. Řízení lidských zdrojů. Ostrava: Ostravská univerzita, 2003. ISBN 80-7042-244-0.BĚLOHLÁVEK, F. Řízení lidských zdrojů. Olomouc: Univerzita Palackého, 1994. ISBN 80-7067-447-4.ARMSTRONG, M.:. Řízení lidských zdrojů: nejnovější trendy a postupy. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1407-3.KOUBEK,J. Řízení lidských zdrojů: základy moderní personalistiky. Praha: Management Press, 2007. ISBN 978-80-7261-168-3.CAUNT, J. Time management. Praha: Computer Press, 2001. ISBN 80-7226-441-9.VAN PELTOVÁ, N. Umění komunikace. Praha: Advent-Orion s.r.o., 2002. ISBN 80-7172-804-7.LEDNICKÝ, V. Základy managementu. Ostravská univerzita, 2002. distanční text, 2002. Zákon č. 101/2000 Sb. o ochraně osobních údajů. Zákon č. 101/2000 Sb. o ochraně osobních údajů. Zákoník práce. Zákoník práce č. 262/2006. GROHAR-MURRAY, M. E., DiCROCE, H. R. Zásady vedení a řízení v oblasti ošetřovatelské péče. Praha: Grada Publishing, 2003. ISBN 80-247-0267-3.BĚLOHLÁVEK, F., KOŠŤAN, P., a ŠULEŘ, O. Management. Olomouc: Rubico, 2001. ISBN 80-85839-45-8.PLEVOVÁ, I. a kol. Management v ošetřovatelství. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a.s., 2012. ISBN 978-80-247-3871-0.GLADKIJ, I., a kol.:. Management ve zdravotnictví. Brno: Computer Press, 2003. ISBN 80-7226-996-8.ARMSTRONG, M. Personální management. Praha: Grada Publishing, 2005. ŠKRLA, P., a ŠKRLOVÁ, M. Řízení rizik ve zdravotnických zařízeních. Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-2616-8.Antušák, E., Kopecký, Z. Úvod do teorie krizového managementu I. Praha: VŠE, 2002. ISBN 80-245-0340-9.
Požadavky
Absolvování přednášek, aktivní účast na přednáškách, vypracování projektu, prezentace nebo seminární práce na dané téma
Garant
Doc.Dr.Ing. Hana FilipczykováPhDr. Ilona Plevová, PhD.
Vyučující
Doc.Dr.Ing. Hana FilipczykováPhDr. Ilona Plevová, PhD.