Předmět Vývojový přehled české literatury 3 (KCD / 22CL3)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KCD / 22CL3 - Vývojový přehled české literatury 3, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Studenti budou na počátku semestru obesláni skupinovým mailem s podrobnými pokyny k výuce disciplíny (včetně podrobného návodu k samostudiu).Program přednášek1) Problém periodizace české literatury 1945-1989, významné mezníky, proměny literárně-komunikačních okruhů. Vybrané aspekty společensko-politického a literárně-historického kontextu. Periodizace literatury 1945-1989 z pohledu nejvýznamnějších literárních generací, skupin, programů; manifesty, programová prohlášení a zásadní statě, které se vážou ke generačním vystoupením; významné literární události. Svaz československých spisovatelů, jeho proměny a významné sjezdy.2) Literární časopisy a periodika v letech 1945-1989; časopisy, které se vážou ke generačním vystoupením, nebo reprezentují literární tendence v daném období; významné osobnosti české literatury jako redaktoři periodik a jejich přispěvatelé. Literární věda a kritika v období 1945-1989; nejvýznamnější směry literárněvědného bádání a literární kritiky; představitelé a zásadní díla.3) Přehledový vývoj české poezie 1945-1989, hlavní žánry a tendence poezie v daném období, klíčová témata, významní autoři a díla.4) Přehledový vývoj české prózy 1945-1989, hlavní žánry a tendence prózy v daném období, klíčová témata, významní autoři a díla.5) Přehledový vývoj dramatu 1945-1989, hlavní žánry a tendence dramatu v daném období, klíčová témata, významní autoři a díla.6) Literatura v 90. letech 20. století a na počátku 21. století. Současná podoba literatury určené dětem a její vazby k tvorbě pro dospělé.Témata k samostudiu1) Obraz války v české literatuře (A. Lustig: Modlitba pro Kateřinu Horovitzovou, J. Škvorecký: Zbabělci, L. Fuks: Pan Theodor Mundstock).2) Motivické konstanty okupační poezie (J. Hora: Jan houslista, J. Seifert: Světlem oděná, F. Halas: Ladění, V. Holan: Sen).3) Poezie"květňáků", proměny poezie na konci 50. let a v letech šedesátých, experimentální tvorba.4) Podoby české povídky 2. poloviny 20. století (B. Hrabal: Perlička na dně, L. Kundera: Směšné lásky, I. Klíma: Má veselá jitra, J. Stránský: Štěstí, K. Pecka: Čtvrtý vítač).5) Poezie ve stínu času a prostoru (J. Kolář: Prométheova játra, J. Zahradníček: Čtyři léta, O. Mikulášek: Agogh, I. Blatný: Stará bydliště, I. M. Jirous: Magorovy labutí písně).6) Autorská pohádka jako nejplodnější žánr dětské literatury (K. Čapek, J. Lada, V. Nezval, M. Macourek, D. Mrázková, V. Čtvrtek).7) Obraz dětství intencionální tvorby 20. století (K. Poláček: Bylo nás pět, B. Říha: Honzíkova cesta, M. Zinnerová: Tajemství proutěného košíku, I. Procházková: Únos domů)
Získané způsobilosti
Student bude dále prohlubovat znalosti o vývoji české literatury od roku 1945 až do současnosti, o společenském a kulturním kontextu doby, bude rozvíjet interpretační dovednosti. Bude posilovat schopnost srovnávat jednotlivá období ve vývoji české literatury a vidět vzájemné souvislosti, inspirační vlivy mezi auotry a díly, návaznost tvůrců na předchozí tvorbu i vymezení se vůči ní. Zvlášť bude rozšiřovat znalosti vývoje české literatury 20. století v časových souvislostech, bude obohacovat rámcovou znalost širšího společenského a kulturního kontextu doby, bude posilovat dovednost systematizovat poznatky o nejvýznamnějších kulturních proudech, osobnostech a dílech.Student získá základní orientaci v pojetí výuky literatury daného období v kurikulárních dokumentech, bude rozvíjet schopnost využívat terminologii literární teorie při analýze uměleckého textu (včetně literárněvýchovného a didaktického aspektu).Student bude posilovat dovednost zpracovat seminární práci, bude posilovat kompetence kognitivní, komunikační, interkulturní.
Literatura
JANOUŠEK, P. A KOL. Dějiny české literatury 1945 - 1989. I. 1945 - 1948. Praha: Academia, 2007. JANOUŠEK, P. A KOL. Dějiny české literatury 1945 - 1989. II. 1948 - 1958. Praha: Academia, 2007. JANOUŠEK, P. A KOL. Dějiny české literatury 1945 - 1989. III. 1958 - 1969. Praha: Academia, 2008. JANOUŠEK, P. A KOL. Dějiny české literatury 1945 - 1989. IV. 1968 - 1989. Praha: Academia, 2008. KOŽMÍN, Z. - TRÁVNÍČEK, J. Česká poezie od 40. let do současnosti. Brno: MU, 1994. KOLEKTIV AUTORŮ. Český dekameron 1969-1992. Praha: Scientia, 1994. JUST, V. Divadlo v totalitním systému: příběh českého divadla 1945-1989. Praha: Academia, 2010. LANGEROVÁ, M. Fragmenty pohybu. Praha: Karolinum, 1998. ČULÍK, J. Knihy za ohradou. Praha: Trizonia. TRÁVNÍČEK, J. Poezie poslední možnosti. Praha: Torst, 1996. KOLEKTIV AUTORŮ. Slovník české prózy 1945-1994. Ostrava: Sfinga, 1994. KOL. AUTORŮ. Z dějin českého myšlení o literatuře 1945-1989, sv. 1. KOL. AUTORŮ. Z dějin českého myšlení o literatuře 1945-1989, sv. 2. KOL. AUTORŮ. Z dějin českého myšlení o literatuře 1945-1989, sv. 3. KOL. AUTORŮ. Z dějin českého myšlení o literatuře 1945-1989, sv.4.
Požadavky
Posluchač kromě předpokládaných poznatků o literárním vývoji daného období a schopnosti analytického přístupu k literárnímu textu bude dobře obeznámen s analyzovanými texty, aby se mohl účastnit rozpravy nad díly. Dalším požadavkem je prezentace referátu na vybrané téma. V něm posluchač prokáže schopnost analyzovat text a současně pracovat s odbornou literaturou k dané problematice. Ústní zkouška v rozsahu přednášených témat, zkouška je chápána jako komplexní (KCD/22CL1, 2, 3).Studenti můžou průběžně konzultovat s vyučujícím prostřednictvím e-mailu.
Garant
Ing. Mgr. Radomil Novák, Ph.D.
Vyučující
Ing. Mgr. Radomil Novák, Ph.D.