Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Didaktika čes. jazyka a literatury 1 (KCD / 22JL1)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KCD / 22JL1 - Didaktika čes. jazyka a literatury 1, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Studenti budou na počátku semestru obesláni skupinovým mailem s podrobnými pokyny k výuce disciplíny (včetně podrobného návodu k samostudiu).Program prezenční výuky a náplň samostudia:1. Didaktika českého jazyka a literatury a její začlenění do komplexu přípravy budoucích učitelů; návaznost teoretické a praktické přípravy pedagoga, přípravy odborné a didaktické, pedagogicko-psychologické. Schopnost pedagogické sebereflexe a odborný růst učitele.2. Kurikulární dokumenty, koncipování osnov předmětu a tematických plánů, Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání a školní vzdělávací programy.3. Učebnice, pomocné a doplňkové publikace, jejich efektivní využití ve výuce češtiny.4. Hodina českého jazyka a literatury; typy hodin; metody a formy; příprava učitele na vyučování.5. Upevňování znalostí, opakování, prověřování znalostí a zkoušení v předmětu český jazyk a literatura.6. Projektové vyučování, jeho místo ve výuce českého jazyka a literatury, propojování složek předmětu a posilování mezipředmětových vztahů.7. Nové pohledy na výuku českého jazyka a literatury - primárně zaměřeno na rozvoj čtenářské gramotnosti žáků ZŠ.

Získané způsobilosti

Komplexní příprava studenta pro vstup do pedagogické praxe, seznámení se současným pojetím výuky českého jazyka a literatury na základních školách, s novými kurikulárními dokumenty (RVP ZV).

Literatura

ĆECHOVÁ,M. - STYBLÍK, V. Čeština a její vyučování. PRAHA: SPN, 1998. SVOBODOVÁ, J. Didaktika českého jazyka s komunikačními prvky. Ostrava: PdF OU, 2003. ISBN 80-7042-301-3.SVOBODOVÁ, J. Jazyková specifika školské komunikace a výuka mateřštiny. Spisy OU, sv. 133, Ostrava: PdF OU, 2000. KROBOTOVÁ, M. Cvičení z české stylistiky. Olomouc: PdF UP, 2003. ISBN 80-244-0608-X.LEDERBUCHOVÁ, L. Dítě a kniha: o čtenářství jedenáctiletých. Plzeň: Nakl. Aleš Čeněk, 2004. KOŽMÍN, Z. Interpretace básní. Brno: FF MU, 1997. ZÍTKOVÁ, J. Kapitoly z didaktiky literární výchovy ve 2. - 5. ročníku ZŠ. Brno: PdF MU, 2004. BERÁNKOVÁ, E. Tvořivá hra jako cesta k pochopení literárního díla. Plzeň: Fraus, 2002. ISBN 80-7238-182-2.ČECHOVÁ, M. Vyučování slohu. Praha: SPN, 1985. METELKOVÁ SVOBODOVÁ, R. - ŠVRČKOVÁ, M. Čtenářská gramotnost na 1. stupni ZŠ z pohledu vzdělávacího oboru Český jazyk a literatura. Ostrava, 2010. ISBN 978-80-7368-878-3.HUBÁČEK, J. Didaktika slohu. Praha, 1990. LEDERBUCHOVÁ, L. Literatura ve škole. Plzeň, 2010. ISBN 978-80-7043-891-6.GEJGUŠOVÁ, I.-METELKOVÁ SVOBODOVÁ, R.-HYPLOVÁ, J. a kol. Rozvíjení klíčových kompetencí žáka ve vzdělávací oblasti Jazyk a jazyková komunikace. Ostrava: Ostravská univerzita, 2008. ISBN 978-80-7368-445-7.METELKOVÁ SVOBODOVÁ, R. - HYPLOVÁ, J. Strategie rozvíjení čtenářské gramotnosti v čítankách 1. stupně ZŠ. Ostrava, 2011. ISBN 978-80-7464-003-2.PALENČÁROVÁ, J. - GEJGUŠOVÁ, I. Vybrané kapitoly z didaktiky českého jazyka a literatury I. Ostrava: PdF OU, 2003. ISBN 80-7042-298-X.

Požadavky

Účast ve výuce.Studenti si zajistí aktualizovaný text Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. Text je dostupný např. na stránkách Výzkumného ústavu pedagogického v Praze - www.vuppraha.cz.Požadavky k zápočtu :Splnění podmínek zápočtového testu - otázky se týkají následujících témat a pojmů:Hlavní principy současné koncepce vyučování v mateřském jazyce.Metody práce učitele, jazyková cvičení, jejich třídění.Pravopis lexikální, morfologický, syntaktický.Didaktická problematika učiva z hláskosloví, významu a stavbě slova, morfologie a skladby.Student má možnost jednoho opravného termínu ve zkouškovém období daného semestru.Student může průběžně konzultovat s vyučujícím prostřednictvím e-mailu. V závěru semestru je student povinen doložit svou znalost probírané problematiky úspěšným napsáním testu, přičemž má možnost jedné opravy. Maximální počet bodů, které student může získat, je 150 bodů. Za každý nedostatek je v 7 oddílech, z nichž se test skládá, odečteno 10 bodů. Minimální počet bodů nutných pro udělení zápočtu je 100. Podle počtu získaných bodů budou studenti hodnoceni následovně:150 - 100 bodů započteno90 - 0 bodů nezapočteno

Garant

doc. PhDr. Ivana Gejgušová, Ph.D.

Vyučující

doc. PhDr. Radana Metelková Svobodová, Ph.D.