Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Didaktika českého jazyka a literatury 2 (KCD / 22JL2)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KCD / 22JL2 - Didaktika českého jazyka a literatury 2, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Studenti budou na počátku semestru obesláni skupinovým mailem s podrobnými pokyny k výuce disciplíny (včetně návodu k samostudiu).Program výuky a náplň samostudia:1. Specifika jazykové výuky, propojování jazykové složky se slohovým a komunikačním výcvikem, návaznost na literární výchovu.2. Mluvnická a stylistická cvičení, diktáty, komplexní jazykové rozbory.3. Výuka literatury a rozvoj čtenářských zájmů žáků. Aktivity knihoven a jejich využití pro potřeby výuky, mimoškolní kulturní aktivity.4. Práce s uměleckým textem ve výuce literatury. Od četby k interpretaci uměleckého textu.5. Všestranný rozvoj komunikačních dovedností žáků. Seznamování s funkčními styly a slohovými útvary.6. Problematika přípravy slohových prací a jejich hodnocení.Dle časových možností budou do výuky včleněny aktivityvěnované zvláště simulaci výukových situací zaměřených:na výklad vybraného jazykového, slohového či literárního učiva;na upevňování učiva;na všestranné prověřování znalostí v jednotlivých složkách předmětu;na efektivní využití učebnic;na práci s uměleckým textem;na propojování jednotlivých složek předmětu a na posilování mezipředmětových vztahů.Případně budou studentům zadávány úkoly (samostudium, individuální zpracování) výše uvedeného zaměření, jejich zvládnutí bude ověřováno ve výuce a při závěrečné zkoušce.

Získané způsobilosti

Student bude schopen aplikace znalostí aktuálních kurikulárních dokumentů ČR a didaktické terminologie (ve vztahu k výuce češtiny).Bude vybaven znalostí současných didaktických trendů a tendencí ve výuce českého jazyka a literatury a schopností využit je v seminární práci.Student bude posilovat dovednost psát didaktickou seminární práci.Student bude rozvíjet, dále bude posilovat a zkvalitňovat kompetence kognitivní a komunikační.Studenti budou odlišovat současné didaktické trendy a tendence výuky českého jazyka a literatury od zastaralých, přičemž budou schopni sestavit (či upravit) jednotlivé vyučovací lekce (v učebnici českého jazyka) tak, aby odpovídaly stávajícím požadavkům.

Literatura

HUBÁĆEK, J. Didaktika slohu. Praha: SPN, 1999. GEJGUŠOVÁ, I. Interpretace uměleckého textu v literární výchově na základní škole. Ostrava: OU, 2009. ISBN 978-80-7368-729-8.SVOBODOVÁ, J. Jazyková specifika školské komunikace a výuka mateřštiny. Spisy OU, sv. 133, Ostrava: PdF OU, 2000. PALENČÁROVÁ, J. - GEJGUŠOVÁ, I. Vybrané kapitoly z didaktiky českého jazyka a literatury I. Ostrava: PdF OU, 2003. ISBN 80-7042-298-X.METELKOVÁ SVOBODOVÁ, R. - ŠVRČKOVÁ, M. Čtenářská gramotnost na 1. stupni ZŠ z pohledu vzdělávacího oboru Český jazyk a literatura. Ostrava, 2010. ISBN 978-80-7368-878-3.LEDERBUCHOVÁ, L. Dítě a kniha: o čtenářství jedenáctiletých. Plzeň: Nakl. Aleš Čeněk, 2004. KOŽMÍN, Z. Interpretace básní. Brno: FF MU, 1997. ZÍTKOVÁ, J. Kapitoly z didaktiky literární výchovy ve 2. - 5. ročníku ZŠ. Brno: PdF MU, 2004. ISBN 80-210-3327-4.KALOČOVÁ, J. Soubor cvičení pro slohový výcvik. Ostrava: Grafie, 1994. METELKOVÁ SVOBODOVÁ, R. - HYPLOVÁ, J. Strategie rozvíjení čtenářské gramotnosti v čítankách 1. stupně ZŠ. Ostrava, 2011. ISBN 978-80-7464-003-2.SEIFERTOVÁ, A. Tradiční sloh netradičně. Praha: Blug Praha, 2000. BERÁNKOVÁ, E. Tvořivá hra jako cesta k pochopení literárního díla. Plzeň: Fraus, 2002. ISBN 80-7238-182-2.LEDERBUCHOVÁ, L. Literatura ve škole. Plzeň, 2010. ISBN 978-80-7043-891-6.

Požadavky

Vypracování seminární práce podle následujících požadavků:Student si zvolí jakoukoli kapitolu (jazyková výchova, tj. pravopisné či mluvnické učivo) z učebnice libovolného ročníku 2. stupně ZŠ kteréhokoli nakladatelství. Tu pak přepracuje dle kritérií prezentovaných na přednáškách. Zaměří se zejména na vhodné vyvození učiva (užije vhodnou výkladovou metodu a motivaci), na místě je i začlenění vnitropředmětových vztahů. Student dále promyslí nenásilné uplatnění komunikačního principu a vše bude komentovat svými poznámkami, které budou svědčit jak o jeho znalosti dané problematiky, tak znalosti didaktické terminologie. (Poznámky tohoto charakteru jsou nezbytné a pomohou vyučující při hodnocení seminární práce.) Součástí "aktualizované" kapitoly bude také dostatečné množství různých druhů cvičení, která umožní probírané učivo nenásilně fixovat. Je proto opět nutno brát ohled na uplatnění principu komplexnosti a komunikačního principu. (Zvlášť nevhodné je zařazování doplňovacích cvičení skládajících se z izolovaných slov či vět.).Takto zpracovanou seminární práci student odevzdá vyučující v tištěné podobě do 6. května 2014 (případně na sekretariátě KCD). Pokud první verze seminární práce nebude moci být uznána, vyučující ji vrátí studentu zpět k opravě (informace budou zaslány mailem). Student má pak možnost jednou seminární práci přepracovat.Okruhy ke zkoušce z předmětu 22JL2 budou na počátku semestru zaslány vyučující všem zaregistrovaným studentům prostřednictvím skupinového mailu.Student je povinen plnit průběžně zadávané úkoly (na jednotlivé semináře) a připravovat se na výuku, aby byl schopen aktivního zapojení se do ní (max. 10 bodů). Za zpracování seminární práce má možnost získat dalších 30 bodů (možnost 1 opravy) a u zkoušky je možné získat až 60 bodů. Podle součtu získaných bodů jsou studenti hodnoceni následovně: 100 - 91 bodů výborně 90 - 71 bodů velmi dobře 70 - 51 bodů dobře 50 - 0 bodů nevyhověl

Garant

doc. PhDr. Ivana Gejgušová, Ph.D.

Vyučující

doc. PhDr. Radana Metelková Svobodová, Ph.D.