Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Jazyková problematika v multikult. vých. (KCD / 22MUV)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KCD / 22MUV - Jazyková problematika v multikult. vých., Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Témata přednášek:1. Jazyk jako společenský fenomén. Typologická klasifikace jazyků. Celková charakteristika češtiny jako jazykového typu.2. Terminologická nejednost v souvislosti s oblastí odlišného sociokulturního prostředí. Legislativní rámec výchovy a vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem v českých školách.3. Multikulturně kompetentní pedagog (příprava na práci v sociokulturně heterogenní třídě).4. Multikulturní komunikace a jazyk. Multikulturní komunikace ve školním prostředí, její pravidla, možná nedorozumění a faktory ovlivňující vstup jinojazyčného žáka na českou školu.5. Školská komunikace s jinojazyčným žákem (spisovnost × nespisovnost). Specifika a struktura výukového dialogu jako východiska i cíle komunikace s cizincem.6. Jazykové roviny podle Společného evropského referenčního rámce - popis obtížných zvukových, morfologických, syntaktických, sémantických a pravopisných jevů v češtině. Specifika psané a mluvené formy jazyka.

Získané způsobilosti

Student získá:- informace o základních pojmech multikul. terminologie; - povědomí o kulturní a jaz. diferenci současné multikulturní společnosti; - informace o principech multikulturní výchovy v kontextu české základní školy; - znalosti o stěžejních konceptech multikulturní komunikace;- poučení o faktorech ovlivňujících vstup jinojaz. žáka na českou školu a o specifice výukového dialogu vedeného s jinojaz. žákem.

Literatura

ŠINDELÁŘOVÁ, J. Čeština jako cizí jazyk v evropském kontextu. Ústí nad Labem: UJEP, 2008. HRUBÁ, J. Čeština pro děti cizinců: metodika výuky českého jazyka dětí z minoritních skupin. Brno: MSD, 2004. ČADSKÁ, M. A KOL. K některým problémům výuky češtiny jako cizího jazyka. Praha: ÚJOP UK, 1997. SEKEROVÁ, K. Realizace výukového dialogu v odličném sociokulturním a jazykovém prostředí. Ostrava: PdF OU, 2009. ŠIŠKOVÁ, T. Menšiny a migranti v České republice. Praha: Portál, 2001. PRŮCHA, J. Multikulturní výchova: teorie - praxe - výzkum. Praha: ISV, 2001. GAVORA, P. Učitel a žáci v komunikaci. Brno : Paido, 2005.

Požadavky

K udělení zápočtu se vyžaduje pravidelná účast ve výuce (70 %) a plnění průběžně zadávaných úkolů.Bodové hodnocení:Účast ve výuce: 0 - 20 bodůPlnění zadáváných úkolů: 0 - 80 Splnil: 60 - 100 bodů Nesplnil: 59 - 0 bodů

Garant

doc. PhDr. Eva Höflerová, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Kamila Sekerová, Ph.D.