Předmět Ortoepie a hlasová výchova (KCD / 22RHV)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KCD / 22RHV - Ortoepie a hlasová výchova, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Náplň výuky a okruhy k samostudiu:1. Nácvik mluvní techniky - respirace, fonace, artikulace.2. Osvojení pravidel spisovné výslovnosti formou praktických mluvních cvičení.3. Zvukové prostředky souvislé řeči - frázování a modulace.
Získané způsobilosti
Prohloubení znalostí z oblasti mluvní techniky a ortoepie, respirace, fonace, artikulace; ortoepická norma. Rozvíjení dovedností: při mluvních cvičeních studentů bude vyučující sledovat zvláště osvojení hlasové techniky, správné dýchání a posazení hlasu; uplatňování zásad spisovné výslovnosti slov domácích a přejatých a schopnost produkovat ortoepicky správné projevy. Budou posíleny kompetence komunikativní, sociální, občanské, k učení, k řešení problémů.
Literatura
HŮRKOVÁ, J. Česká výslovnostní norma. Praha: Scientia, 1995. ISBN 80-85827-93-X.PALKOVÁ, Z. Fonetika a fonologie češtiny s obecným úvodem do problematiky oboru. Praha: Karolinum, 1994. HÁLA, B. a kol. Výslovnost spisovné češtiny I. Praha: Academia, 1967. ROMPORTL, M., aj. Výslovnost spisovné češtiny II. Výslovnost slov přejatých. Praha: Academia, 1978. LUKAVSKÝ, R. Kultura mluveného slova. Praha: AMU, 2000. KROBOTOVÁ, M. Spisovná výslovnost a kultura mluveného projevu. Olomouc: UP, 2000. ISBN 80-244-0187-8.STRAHL, V. Klíč k výslovnosti cizích vlastních jmen v češtině. Praha : Karolinum, 1999. POKORNÁ, J., VRÁNOVÁ, M. Přehled české výslovnosti. Praha, Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-169-3.ZEMAN, J. Základy české ortoepie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2008.
Požadavky
Student vystoupí s mluveným projevem, ve kterém prokáže jak praktické osvojení technik mluveného projevu v souladu s účelem vystoupení, tak schopnost posuzovat použité postupy a vyjadřovat se k jejich účinnosti.Studenti můžou průběžně konzultovat s vyučujícím prostřednictvím e-mailu. Hodnocení studenta:- účast ve výuce (10 bodů)- samostatná práce s odbornými zdroji (20 bodů)- prezentace získaných dovedností v závěrečném semináři - podle požadavků daných na začátku semestru (30-70 bodů)V součtu jsou studenti hodnoceni: 100- 51 bodů započteno 50 - 0 bodů nezapočteno
Garant
doc. PhDr. Eva Höflerová, Ph.D.
Vyučující
Mgr. Pavlína Kuldanová, Ph.D.