Předmět Nové prvky ve výuce českého jazyka (KCD / 22VCJ)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KCD / 22VCJ - Nové prvky ve výuce českého jazyka, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Studenti budou na počátku semestru obesláni skupinovým mailem s podrobnými pokyny k výuce disciplíny (včetně podrobného návodu k samostudiu).Disciplína je zaměřena na analýzu učebnic českého jazyka ze sledovaných hledisek (komplexní pojetí výuky, vnitropředmětové a mezipředmětové vztahy, možnosti rozvíjení čtenářské gramotnosti).Výběr titulů bude upřesněn konkrétním vyučujícím, pozornost je věnována seznámení s nově vydávanými učebnicemi a doplňkovými publikacemi.
Získané způsobilosti
Student získá:znalost současného pojetí výuky českého jazyka na ZŠ a nových trendů ve výuce; znalost vybraných motivizačních metod podporujících tvořivost ve výuce; znalost vybraných učebnic českého jazyka pro 2. stupeň ZŠ; schopnost didakticky využívat terminologii při přípravě a realizaci modelových výukových situací, realizovat výuku s uplatněním vnitropředmětových vztahů; dovednost aplikovat získané (metodické) poznatky ve výuce; dovednost připravit a realizovat modelové výukové situace ke konkrétnímu učivu a problematice. Student rozvíjí kompetence kognitivní, komunikační, interakční, pracovní.
Literatura
SVOBODOVÁ, J. Jazyková specifika školské komunikace a výuka mateřštiny. Ostrava: PdF OU, 2000. ČECHOVÁ, M. Komunikační a slohová výchova. Praha: ISV, 1998. platné učebnice ČJ pro ZŠ. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (www.rvp.cz). Praha: VÚP, 2004. KRAMPLOVÁ, I. Zakroužkuj - vyber - zdůvodni. Praha, 2011. ISBN 978-80-211-0614-7.NELEŠOVSKÁ, A. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha : Grada, 2005. ISBN 80-247-0738-1.PALENČÁROVÁ, J. - KESSELOVÁ, J. - KUPCOVÁ, J. Učíme slovenčinu komunikačne a zážitkovo. Bratislava, 2003. METELKOVÁ SVOBODOVÁ, R. - ŠVRČKOVÁ, M. Čtenářská gramotnost na 1. stupni ZŠ z pohledu vzdělávacího oboru Český jazyk a literatura. Ostrava, 2010. ISBN 978-80-7368-878-3.KRAMPLOVÁ, I. - POTUŽNÍKOVÁ, E. Jak (se) učí číst. Praha: ÚIV, 2005. KESSELOVÁ, J. - PALENČÁROVÁ, J. - SVOBODOVÁ, J. Jazyk a jazyková komunikace nově - prvky hry ve školní výuce mateřštiny. Ostrava: PdF OU, 2002. METELKOVÁ SVOBODOVÁ, R. - HYPLOVÁ, J. Strategie rozvíjení čtenářské gramotnosti v čítankách 1. stupně ZŠ. Ostrava, 2011. ISBN 978-80-7464-003-2.HYPLOVÁ, J. Využití projektového vyučování k rozvoji čtenářské gramotnosti žáků základní školy. Ostrava, 2010. ISBN 978-80-7368-919-3.
Požadavky
Vyžadována je seminární práce - detailní analýza vybrané pasáže z aktuální učebnice ČJ pro ZŠ s využitím vlastních námětů studenta k tvořivé výuce.Studenti můžou průběžně konzultovat s vyučujícím prostřednictvím e-mailu. Student zpracuje seminární práci dle zadaných požadavků (upřesněno vždy vyučujícím na počátku každého semestru), za niž má možnost získat max. 100 bodů. Podle kvality zpracování práce se odvíjí také bodové hodnocení a udělení zápočtu:100 - 51 bodů započteno 50 - 0 bodů nezapočteno
Garant
doc. PhDr. Eva Höflerová, Ph.D.
Vyučující
doc. PhDr. Radana Metelková Svobodová, Ph.D.