Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Vývojový přehled české literatury 3 (KCD / 2PCL3)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KCD / 2PCL3 - Vývojový přehled české literatury 3, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Program přednášek: 1) Problém periodizace české literatury 1945-1989, významné mezníky, proměny literární komunikace. Vybrané aspekty společensko-politického a literárně-historického kontextu. Svaz československých spisovatelů, jeho proměny a významné sjezdy. Specifika periodizace literatury pro děti a mládež. 2) Periodizace literatury 1945-1989 z pohledu nejvýznamnějších literárních generací, skupin, programů; manifesty, programová prohlášení a zásadní statě, které se vážou ke generačním vystoupením; významné literární události. 3) Literární časopisy a periodika v letech 1945-1989; časopisy, které se vážou ke generačním vystoupením, nebo reprezentují literární tendence v daném období; významné osobnosti české literatury jako redaktoři periodik a jejich přispěvatelé. 4) Literární věda a kritika v období 1945-1989; nejvýznamnější směry literárněvědného bádání a literární kritiky; představitelé a zásadní díla. 5) Přehledový vývoj české poezie 1945-1989 (včetně poezie pro děti a mládež), hlavní žánry a tendence poezie v daném období, klíčová témata, významní autoři a díla, současná poezie.6) Přehledový vývoj české prózy 1945-1989 (včetně prózy pro děti a mládež), hlavní žánry a tendence prózy v daném období, klíčová témata, významní autoři a díla, současná próza. 7) Přehledový vývoj dramatu 1945-1989, hlavní žánry a tendence dramatu v daném období, klíčová témata, významní autoři a díla, současná dramatika.Program seminářů 1. Obraz války v české literatuře (A. Lustig: Modlitba pro Kateřinu Horovitzovou, J. Škvorecký: Zbabělci, L. Fuks: Pan Theodor Mundstock). 2. Motivické konstanty okupační poezie (J. Hora: Jan houslista, J. Seifert: Světlem oděná, F. Halas: Ladění, V. Holan: Sen). 3. Na prahu "zlatého věku literatury"; "Květňáci" v kontextu let uvolňování a přituhování kulturních podmínek (v 50. a 60. letech); nástup "zlatého desetiletí" (poezie a próza na cestě k svobodnému projevu). 4. Podoby české povídky 2. poloviny 20. století (B. Hrabal: Perlička na dně, M. Kundera: Směšné lásky, I. Klíma: Má veselá jitra, J. Stránský: Štěstí, K. Pecka: Čtvrtý vítač). 5. Poezie ve stínu času a prostoru (J. Kolář: Prométheova játra, J. Zahradníček: Čtyři léta, O. Mikulášek: Agogh, I. Blatný: Stará bydliště, I. M. Jirous: Magorovy labutí písně). 6. Autorská pohádka jako nejplodnější žánr dětské literatury (K. Čapek, J. Lada, V. Nezval, M. Macourek, D. Mrázková, V. Čtvrtek). 7. Obraz dětství intencionální tvorby 20. století (K. Poláček: Bylo nás pět, B. Říha: Honzíkova cesta, M. Zinnerová: Tajemství proutěného košíku, I. Procházková: Únos domů).

Získané způsobilosti

Student bude dále prohlubovat znalosti o vývoji české literatury od roku 1945 až do současnosti, o společenském a kulturním kontextu doby, bude rozvíjet interpretační dovednosti. Bude posilovat schopnost srovnávat jednotlivá období ve vývoji české literatury a vidět vzájemné souvislosti, inspirační vlivy mezi auotry a díly, návaznost tvůrců na předchozí tvorbu i vymezení se vůči ní. Zvlášť bude rozšiřovat znalosti vývoje české literatury 20. století v časových souvislostech, bude obohacovat rámcovou znalost širšího společenského a kulturního kontextu doby, bude posilovat dovednost systematizovat poznatky o nejvýznamnějších kulturních proudech, osobnostech a dílech.Student získá základní orientaci v pojetí výuky literatury daného období v kurikulárních dokumentech, bude rozvíjet schopnost využívat terminologii literární teorie při analýze uměleckého textu (včetně literárněvýchovného a didaktického aspektu).Student bude posilovat dovednost zpracovat seminární práci, bude posilovat kompetence kognitivní, komunikační, interkulturní.

Literatura

KOL. AUTORŮ. Česká literatura od počátku k dnešku. Praha: LN, 1998. JANOUŠEK, P. A KOL. Dějiny české literatury 1945 - 1989. I. 1945 - 1948. Praha: Academia, 2007. JANOUŠEK, P. A KOL. Dějiny české literatury 1945 - 1989. II. 1948 - 1958. Praha: Academia, 2007. JANOUŠEK, P. A KOL. Dějiny české literatury 1945 - 1989. III. 1958 - 1969. Praha: Academia, 2008. JANOUŠEK, P. A KOL. Dějiny české literatury 1945 - 1989. IV. 1968 - 1989. Praha: Academia, 2008. KOŽMÍN, Z. - TRÁVNÍČEK, J. Česká poezie od 40. let do současnosti. Brno: MU, 1994. TRÁVNÍČEK, J. Poezie poslední možnosti. Praha: Torst, 1996. KOL. AUTORŮ. Slovník české prózy 1945-1994. Ostrava, 1994. KOL. AUTORŮ. Z dějin českého myšlení o literatuře 1945-1989, sv. 1. KOL. AUTORŮ. Z dějin českého myšlení o literatuře 1945-1989, sv. 2. KOL. AUTORŮ. Z dějin českého myšlení o literatuře 1945-1989, sv. 3. KOL. AUTORŮ. Z dějin českého myšlení o literatuře 1945-1989, sv.4.

Požadavky

Aktivní účast ve výuce. Posluchač kromě předpokládaných poznatků o literárním vývoji daného období a schopnosti analytického přístupu k literárnímu textu bude dobře obeznámen s analyzovanými texty, aby se mohl účastnit rozpravy nad díly. Dalším požadavkem je prezentace seminární práce na vybrané téma, posluchač prokáže schopnost analyzovat text a současně pracovat s odbornou literaturou k dané problematice. Ústní zkouška v rozsahu přednášených témat, zkouška je chápána jako komplexní (KCD/2PCL1, 2, 3).Další realizované činnosti: zpracování seminární práce (viz výše), prezentace seminární práce v semináři, průběžná četba beletristických textů a příprava k jejich analýze v semináři, četba zadané odborné literatury (cca 3 publikace a 5 článků); samostudium; možné jsou konzultace a e-mailový kontakt s vyučujícím.

Garant

Ing. Mgr. Radomil Novák, Ph.D.

Vyučující

Ing. Mgr. Radomil Novák, Ph.D.