Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Jazyková problematika v multikult. vých. (KCD / 2PMUV)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KCD / 2PMUV - Jazyková problematika v multikult. vých., Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Témata jednotlivých seminářů:1. Diverzifikace české společnosti na základě etnicity (aktuální stav), vývojové tendence. Multikulturní společnost a multikulturní výchova v českém základním školství. Multikulturně kompetentní pedagog (příprava na práci v sociokulturně heterogenní třídě), postupy učitele vedoucí k začleňování žáků-cizinců do komunikačního prostředí v české ZŠ.2. Interkulturní komunikace, současný stav interkulturního vzdělávání žáků-cizinců v českých ZŠ. Terminologická nejednost v souvislosti s oblastí odlišného sociokulturního prostředí. Legislativní rámec výchovy a vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem v českých školách.3. Čeština jako cizí jazyk a její výuka (výslovnost, slovní zásoba, mluvnice, řečové dovednosti, výukové materiály a jejich charakteristika), začleňování žáků-cizinců do základních škol v ČR podle platné legislativy, problémy jazykové, komunikační, sociokulturní. Multikulturní komunikace ve školním prostředí, její pravidla, možná nedorozumění a faktory ovlivňující vstup jinojazyčného žáka na českou školu.4. Školská komunikace s jinojazyčným žákem (spisovnost × nespisovnost). Specifika a struktura výukového dialogu jako východiska i cíle komunikace s cizincem.5. Jazykové roviny podle Společného evropského referenčního rámce - popis obtížných zvukových, morfologických, syntaktických, sémantických a pravopisných jevů v češtině. Specifika psané a mluvené formy jazyka.6. Nejčastější strategie vzájemného porozumění mezi českým učitelem a jinojazyčným žákem, komunikační blokátory. Vliv interkulturních rozdílů mezi žáky-cizinci na edukační klima v české ZŠ.

Získané způsobilosti

Student získá:- informace o základních pojmech multikul. terminologie; - povědomí o kulturní a jaz. diferenci současné multikulturní společnosti; - informace o principech multikulturní výchovy v kontextu české základní školy; - znalosti o stěžejních konceptech multikulturní komunikace;- poučení o faktorech ovlivňujících vstup jinojaz. žáka na českou školu a o specifice výukového dialogu vedeného s jinojaz. žákem.

Literatura

ŠINDELÁŘOVÁ, J., ŠKODOVÁ, S. Čeština jako cílový jazyk. 1. díl. Praha: MŠMT, 2013. ISBN 978-80-87601-20-4.GJUROVÁ, N. Čeština jako cizí jazyk pro začínající školáky - metodika pro učitele. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-837-1.ŠINDELÁŘOVÁ, J. Čeština jako cizí jazyk v evropském kontextu. Ústí nad Labem: UJEP, 2008. ISBN 978-80-7414-089-1.HRUBÁ, J. Čeština pro děti cizinců: metodika výuky českého jazyka dětí z minoritních skupin. Brno: MSD, 2004. ŠINDELÁŘOVÁ, J., ŠKODOVÁ, S. Metodika práce s žáky-cizinci v základní škole. Ústí nad Labem: UJEP, Praha: MŠMT, 2012. ISBN 978-80-7414-559-9.SEKEROVÁ, K. Prostor pro multikulturní komunikaci (nejen v prostředí školy). Prostor pro češtinu. Ostrava: PdF, 2011. SEKEROVÁ, K. Realizace výukového dialogu v odličném sociokulturním a jazykovém prostředí. Ostrava: PdF OU, 2009. FUJDA, M.; KLOCOVÁ, E.; KUNDT, R. (eds.). Identity v konfrontaci: multikulturní výchova pro učitele/učitelky SŠ a ZŠ. Brno: MU, 2011. PRŮCHA, J. Interkulturní psychologie, 2. rozšířené vydání. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-280-5.ČADSKÁ, M. A KOL. K některým problémům výuky češtiny jako cizího jazyka. Praha: ÚJOP UK, 1997. ŠIŠKOVÁ, T. Menšiny a migranti v České republice. Praha: Portál, 2001. PRŮCHA, J. Multikulturní výchova: teorie - praxe - výzkum. Praha: ISV, 2001. KIROVOVÁ, I. - MATÝSKOVÁ, D. - POBOŘIL, M. Multikulturní výchova 2. Ostrava: OU, 2003. SEKEROVÁ, K. Pozice nespisovných útvarů národního jazyka v rámci výukového dialogu vedeného s jinojazyčným žákem. překračování hranic obvyklosti. Ostrava: PdF, 2010. GAVORA, P. Učitel a žáci v komunikaci. Brno, Paido, 2005. KROPÁČKOVÁ, J. Výuka žáka s odlišným mateřským jazykem. Olomouc: PdF UP, 2006. PRŮCHA, J. Multikulturní výchova - teorie, praxe, výzkum. Praha: ISV, 2001.

Požadavky

K udělení zápočtu se vyžaduje pravidelná účast v seminářích (70 %) a zpracování seminární práce na téma, které si student vybere na základě anotace předmětu, nebo samostatně navrhne a konzultuje s vyučujícím. Podrobné pokyny obdrží studenti na začátku semestru.Individuální postup samostudiem je možný v odůvodněných případech (zvl. u mobilit Erasmus) na základě včasné domluvy s vyučujícím. Student zpracuje samostatný úkol a písemně doloží, jak problematiku zvládl (popis vlastního postupu samostudiem).Bodové hodnocení:Účast ve výuce: 0 - 20 bodůZpracování seminární práce: 0 - 80 bodů Splnil: 60 - 100 bodů Nesplnil: 59 - 0 bodů

Garant

doc. PhDr. Eva Höflerová, Ph.D.