Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Staroslověnský seminář (KCD / 2TARS)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KCD / 2TARS - Staroslověnský seminář, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Společenský, kulturní a politický význam cyrilometodějské mise;rozšíření znalostí o staroslověnštině - prvním spisovném jazyce Slovanů; nejvýznamnější literární památky Velké Moravy;čtení a překlad cyrilských textů;hláskové a gramatické rekonstrukce.

Získané způsobilosti

Seznámení se společenským, kulturním a politickým kontextem cyrilometodějské mise;rozšíření znalostí o staroslověnštině - prvním spisovném jazyce Slovanů; o hlaholici, cyrilici, azbuce; přehled o literárních památkách Velké Moravy; získání dovedností: osvojení cyrilského písma, čtení a překlad staroslověnských textů.

Literatura

VEČERKA, R. Staroslověnský slovník. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2002. VEČERKA, R. Staroslověnština v kontextu slovanských jazyků. Olomouc, 2004. Večerka, R. Základy slovanské filologie a staroslověnštiny. MU, Brno, 1996. BOGOCZOVÁ, I. - DAVIDOVÁ, D. Cvičení a texty ke studiu základů slovanské filologie a staroslověnštiny. Ostrava, 1995. KURZ, J. - ŘEHÁČEK, L. - VEČERKA, R. Čítanka staroslověnských textů se slovníčkem. Praha: SPN, 1977. HAUPTOVÁ, Z. - VEČERKA, R. Staroslověnská čítanka. Praha: Karolinum, 2004. Večerka, R. Staroslověnské texty. Brno, 1996. VEČERKA, R. Staroslověnština. Praha : SPN, 1984.

Požadavky

Studenti zvládnou čtení a překlad cyrilských textů a základy staroslověnského hláskosloví a morfologie.Plní průběžně zadávané úkoly, studují odbornou literaturu, přípravují se na výstup v semináři (teoretická i praktická příprava), prezentují výsledky práce v semináři.Hodnocení studenta:- účast ve výuce - aplikace poznatků v textech (10 bodů)- samostatná práce s odbornými zdroji (20 bodů)- prezentace získaných dovedností v závěrečném semináři - podle požadavků daných na začátku semestru (30-70 bodů)V součtu jsou studenti hodnoceni: 100- 51 bodů započteno 50 - 0 bodů nezapočteno

Garant

Mgr. Pavlína Kuldanová, Ph.D.