Předmět Jazykový seminář k bakalářské zkoušce (KCD / 33RZK)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KCD / 33RZK - Jazykový seminář k bakalářské zkoušce, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Práce s jazykovým materiálem se bude opírat o postupné aktivizování vědomostí z jazykových disciplín. Texty jsou voleny tak, aby jejich výrazově dominantní prostředky korespondovaly s okruhem, jenž je podle stanoveného programu právě akcentován:1. Součinnost výrazových prostředků jazykových rovin v psaných a mluvených textech - úvod do seminárního bloku.2. Prostředky roviny zvukové a grafické. Výslovnostní a pravopisná kodifikace.3. Slovní zásoba - její struktura a některé současné trendy.4. Tvarosloví současné češtiny - konstanty a vývojové tendence.5. Česká skladba - struktura výpovědi jako odraz komunikačních potřeb.6. Výběr a kombinace výrazových prostředků jazykových rovin - podmínka účinnosti textu.Výuka je pojata jako systematická činnost, v níž jsou kompletovány a usouvztažňovány poznatky získané v absolvovaných jazykových disciplínách. Studenti současně získají dovednost uplatňovat získané vědomosti jako argumentační prostředek při hodnocení proměňujících se jazykových jevů. Komunikáty (psané i mluvené), které jsou podkladem práce v jazykovém semináři, jsou stylově různorodé. Cílem je umět vyhledat a pojmenovat jazykové prostředky jednotlivých rovin a na základě jejich lingvistické charakteristiky a znalosti kontextu, v němž jsou užity, určit míru jejich funkčnosti.
Získané způsobilosti
Student upevní a vzájemně propojí poznatky získané v absolvovaných jazykových disciplínách. Student získá dovednost uplatňovat získané vědomosti jako argumentační prostředek při hodnocení textů. Student pracuje s psanými i mluvenými stylově různorodými, je schopen vyhledat a pojmenovat jazykové prostředky jednotlivých rovin a na základě jejich lingvistické charakteristiky a znalosti kontextu, v němž jsou užity, určit míru jejich funkčnosti.
Literatura
HAVRÁNEK, B. - JEDLIČKA, A. Česká mluvnice. Praha: SPN, 1988. ČECHOVÁ, M. Čeština - řeč a jazyk. Praha: ISV, 2000. ISBN 80-85866-57-9.HUBÁČEK, J. - JANDOVÁ, E. - SVOBODOVÁ, J. Čeština pro učitele. Opava : Vade mecum Bohemiae, 2002. ISBN 80-85819-41-4.HLAVSA, Z. A KOLEKTIV. Pravidla českého pravopisu. Praha, 1999. ČECHOVÁ, M. A KOL. Stylistika současné češtiny. Praha: ISV, 1997. ISBN 80-85866-21-8.BRABCOVÁ, R. Čeština našich dní. Praha: Jinan, 1996. ČECHOVÁ, M. - STYBLÍK, V. Komplexní jazykové rozbory. Praha: SPN, 1992. ČERNÁ, A. - SVOBODOVÁ, I. - ŠIMANDL, J. - UHLÍŘOVÁ, L. Na co se nás často ptáte. Praha: Scientia, 2002. GREPL, M. A KOL. Příruční mluvnice češtiny. Praha: Lidové noviny, 2000. HAVRÁNEK, B. - JEDLIČKA, A. Stručná mluvnice česká. Praha: Fortuna, 2002.
Požadavky
Aktivní účast v seminářích. Důraz je kladen na systematičnost v závěrech dílčích analýz - rozbor na úroveň jednotlivých výrazových rovin předchází syntetizujícímu pohledu na jazykové vlastnosti textu. Seminární úkol (zahrnuje studium primární a sekundární literatury) 0 - 80 bodů2) aktivní účast na seminář 0 - 20 bodů100 - 60 bodů splnil 59 - 0 bodů nesplnilIndividuální postup samostudiem je možný v odůvodněných případech (zvl. u mobilit Erasmus) na základě včasné domluvy s vyučujícím.
Garant
doc. PhDr. Eva Höflerová, Ph.D.
Vyučující
Mgr. Jana Davidová Glogarová, Ph.D.Mgr. Jana Davidová Glogarová, Ph.D.