Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Kapitoly z vývoje české literatury 2 (KCD / 3RCL2)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KCD / 3RCL2 - Kapitoly z vývoje české literatury 2, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Cílem předmětu je poskytnout studentům základní vhled do vývoje literatury v druhé polovině 19. století. V návaznosti na znalosti o předchozím literárním vývoji se seznamují s rozvíjením realistických tendencí v tvorbě, sledují nástup nových uměleckých generací, jejich programy a cíle. V seminářích se zaměří na praktické aplikace teoretických, metodologických a literárněhistorických znalostí při analýze a interpretaci vybraných literárních děl.Přednášky:1. Literární tvorba májovců, jejich umělecký program, nový pohled na soudobou společnost, obraz venkova a města, vývoj a význam žurnalistiky.2. Český parnasismus, tvůrčí východiska ruchovců a lumírovců.3. Básnická, prozaická, dramatická a překladatelská tvorba Vrchlického, Sládka, Zeyera a Čecha.4. Rozmach realistické prózy, obraz venkova v tvorbě T. Novákové, K. V. Raise.5. Česká minulost v literárním díle A. Jiráska a Z. Wintra.6. Stav českého divadla v druhé polovině 19. století, úsilí o vznik Národního divadla; vrcholná realistická dramata.7. Česká literatura 19. století v čítankách a literární výchově na ZŠ.Semináře1. Básnická tvorba Hálka a Nerudy, analýza vybraných fejetonů, kritické studie (Nerudovy Škodlivé směry aj.)2. Interpretace Povídek malostranských J. Nerudy3. Obraz venkova a tzv. ženský svět v povídkové tvorbě K. Světlé, T. Novákové a G. Preissové, v poezii J. V. Sládka.4. Mezilidské vztahy, rodinné vazby ve vybraných povídkách K. V. Raise a K. Klostermanna.5. Česká minulost v literatuře - Selské balady J. Vrchlického, vybrané povídky A. Jiráska a Z. Wintra.6. Její pastorkyňa, Maryša a jejich místo v české dramatické tvorbě.

Získané způsobilosti

Student je schopen literárněhistorické orientace ve vývoji českého písemnictví 19. století, je seznámen se specifiky literární tvorby daného období, s nosnými žánry, autory a stěžejními díly (s přihlédnutím k současné výuce literatury 19. stol. na ZŠ).Získá přehled o periodizaci literatury, společenském a kulturním kontextu dané doby. Student bude schopen využívat terminologii literární teorie, interpretovat umělecký text (včetně začlenění základní literárněvýchovné a didaktické interpretace), bude rozvíjet dovednost vypracovat seminární práci - analýzu uměleckého textu. Posílí kompetence komunikační, interpersonální, interkulturní a sociální.

Literatura

HOLÝ, J. - JANÁČKOVÁ, J. - LEHÁR, J. - STICH, A. Česká literatura od počátků k dnešku. Praha, 1998. HAMAN, A. Česká literatura 19. století. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 2002. HAMAN,A. Trvání v proměně. Praha, 2007. ŠTĚPÁNEK, L. Cesta k realitě (literatura a kultura v druhé polovině 19. století). Brno, 2003. VODIČKA, F. Cesty a cíle obrozenecké literatury. Praha: Československý spisovatel, 1958. POLÁK, J. Česká literatura 19. století. Praha: SPN, 1990. JANÁČKOVÁ, J. Česká literatura 19. století. Praha: Scientia, 1994. KOL. AUTORŮ. Dějiny české literatury II - literatura národního obrození. Praha: Československý spisovatel, 1960. POHORSKÝ, M. A KOL. Dějiny české literatury III. Praha: Nakladatelství Československé akademie věd, 1961. TUREČEK, D. - PAPOUŠEK, J. Hledání literárních dějin. Praha-Litomyšl: Paseka, 2005. TUREČEK,D.- URVÁLKOVÁ, Z. Mezi texty a metodami. Praha: PERIPLUM, 2005.

Požadavky

Požadavky:aktivní účast ve výuce; průběžná četba studijní literatury k přednášené problematice; četba beletristických titulů (20); seminární práce; samostudium, příprava ke zkoušce; možná konzultace a e-mailový kontakt s vyučujícím.Individuální postup samostudiem je možný v odůvodněných případech (zvl. u mobilit Erasmus) na základě včasné domluvy s vyučujícím.Bodové hodnocení:aktivní účast na semináři na základě průběžné četby a samostudia: 10 bodůzpracování seminární práce: 20zkouška: 70 bodůHodnocení: 91-100 bodů A81-90 B71-80 C61-70 D51-60 E0-50 F

Garant

doc. PhDr. Ivana Gejgušová, Ph.D.

Vyučující

doc. PhDr. Ivana Gejgušová, Ph.D.